הצעת חוק לעידוד מעבר מפעלים לפריפריה

מאת: עו"ד אלי דורון ועו"ד אסף הופמן

עו"ד לילך דניאל |

הצעת חוק לתיקון חוק מיסוי מקרקעין - מבצע לשנה, שבמסגרתו יוענק פטור ממס שבח במכירת הזכויות במקרקעין, כדי לעודד העתקת מפעלים לפריפריה

בימים אלה מונחת הצעת חוק מטעם הממשלה על שולחן הכנסת. ההצעה עוסקת בעידוד העברתם של מפעלים לאזורים מוטבים לפריפריה, באמצעות מתן פטור ממס שבח [להלן - "הפטור"]. לדעת ח"כ אלי אפללו, הפטור יהווה תמריץ רציני לבעלי מפעלים באזור המרכז - למכור את מפעלם ולהעתיקו לפריפריה. שכן, מחיר הקרקע היקר במרכז הארץ, בשילוב עם הפטור בגין מכירה זו, יניבו תשואה גבוהה במיוחד בעבורם. בדיקה מעמיקה של ההצעה מגלה, כי מדובר באמצעי נוסף להחלפת המענקים, הזיכויים והניכויים, אשר תושבי הפריפריה זכאים להם כמקורות הכנסה, במקומות עבודה מכניסים, קרי, הקטנת הנטל המוטל על המדינה. שר האוצר טוען, כי מס השבח ממכירת נכס מקרקעין הוא מס אבוד, ממילא. שכן, ללא תמריץ למכירת הקרקע, היא לא תימכר, ולכן המדינה לא תזכה במס שבח. בהצעה קיים מנגנון למניעת עסקאות פיקטיביות, ויוסבר להלן: מאחר שהתנאים המזכים בפטור הם עתידיים נקבע, כי כל עוד אין מתקיימים כל התנאים המזכים בפטור, המוכר חייב בתשלום מס. עם זאת, מנהל מס שבח רשאי לדחות את תשלום המס. אין מדובר בפטור מלא, אלא בדחיית המס, כל עוד המפעל ממוקם בפריפריה, בעוד הפטור המלא ניתן למי שמפעלו פעל עשר שנים בפריפריה - לכל הפחות. הדחייה נועדה להבטיח העברה מהותית של כל הפעילות הכלכלית של המפעל לפריפריה, כדי למנוע את ניצולה לרעה של ההטבה באמצעות שימוש במפעלים פיקטיביים, שיועתקו כחלק מעסקאות נדל"ן. קביעת אזורי הפריפריה, או ה"אזור המוטב", תיעשה בצו שיוציא שר האוצר, בהתייעצות עם שר התמ"ת ובאישור ועדת הכספים של הכנסת. קביעה זו כפופה למגבלת זמן - עד ליום 31.12.2007. נוסף על כך, אזורי הפריפריה שעליהם יחול המבצע יהיו בתחומים, המוגדרים כאזור פיתוח א' בצו, הנלווה לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 [להלן - "החוק"], ברשויות מקומיות ובמרכזי תעשייה אזוריים, במחוזות הבאים: הדרום, הצפון, ירושלים וחיפה. בירושלים, המבצע רלוונטי רק בעבור מפעלים עתירי טכנולוגיה. המבחנים יהיו רמה חברתית-כלכלית נמוכה, ואבטלה ממוצעת בשיעור 10% ומעלה (למעט במועצות אזוריות). יועדפו אזורי תעשייה ביישובים, ש-80% מתושביהם אינם יהודים. ההצעה קובעת, כי לא כל מפעל יזכה להטבה, אלא רק מפעל, שעיקר פעילותו היא ייצורית בשנת המס, למעט מפעל חקלאי מאושר. כלומר, מדובר במפעלים עתירי כוח אדם, אשר ההכשרה המקצועית הנדרשת מן העובדים בהם איננה מורכבת וקל להעבירם ממקום למקום, כגון: מרכזי סיוע לוגיסטיים למפעלי תעשייה, מפעלי תובלה ואספקת ציוד, ומוקדי שירותים במענה טלפוני. נציין להלן כמה תנאים נוספים, הנדרשים להגשמת מטרת המבצע: 1. המפעל הנמכר שימש בייצור הכנסה מעסק, במשך חמש שנים רצופות - לכל הפחות, סמוך לפני מכירתו. 2. המפעל הקיים לא נמכר לקרוב משפחה וגם המפעל החלופי לא נקנה מקרוב משפחה. 3. על מכירת המפעל אינן חלות הוראות הפטור ממס שבח במכירה לאיגודים, או במסגרת שינוי מבנה. 4. המפעל, שעבר לפריפריה, הוכיח את פעילותו המהותית במשך 10 שנים לפחות, ולא יאוחר מתום ארבע שנים ממועד רכישת הזכויות בקרקע. ברם, שר האוצר יוכל לקבוע מקרים, באישור ועדת הכספים, שבהם יינתן פטור יחסי למפעל החלופי, אם הוא נסגר בגלל משבר ביטחוני, או משבר כלכלי, ובלבד שהיה פעיל קודם במשך חמש שנים רצופות. 5. שטח המפעל במקום החדש לא יפחת מ-75% משטח המפעל הנמכר. 6. בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה המהותית הועסקו 60 עובדים לפחות במפעל החדש על פי חישוב ממוצע שנתי, כאשר 80% לפחות מתוכם הם תושבי האזור המוטב. שר האוצר יוכל לחייב העסקת עובדים מן האזור ממגזרים, המתקשים להשתלב בשוק העבודה, כחלק מן המכסה המחייבת, כגון: חד-הוריים, עולים חדשים, או עובדים מעל גיל מסוים. סכום הפטור, במכירת זכויות המקרקעין של המפעל הנמכר, יחושב באחת משתי החלופות על פי החלופה הנמוכה מביניהן: 1. החיבור של הסכומים ששולמו, תמורת הרכישה של המפעל החלופי והקמתו, העתקת ציוד המפעל הקיים למקומו החדש, ועלות הכשרת העובדים במפעל החלופי. 2. הסכום, המתקבל ממכפלת המספר הממוצע של עובדי המפעל החלופי, שהם תושבי האזור (לא פחות מ-48 עובדים) בשנים 10-8 להפעלתו על פי חישוב שנתי - ב-337,500 ש"ח, סכום השווה לסכום המוקצב במסלול מענקים, על פי החוק. הצעה זו כבר זכתה להדי ביקורת ראשונים. לטענת אחדים, מדובר בדרך נוספת להענקת מתנות למעמד ה"סלתה ושמנה", וכי מדינת ישראל כבר שבעה ממהלכים כאלה. עם זאת, ברי לכול, כי צמיחה כלכלית בפריפריה היא תוצר בלעדי של השקעות והזרמות כספים של יזמים, ושל אנשי הון וממון. לפיכך, על המדינה לעשות כל שביכולתה, כדי לדחוף משקיעים אלה לאזורים ה"בעייתיים" של מדינתנו. הצעה זאת היא ניצן ראשון וחשוב בכיוון זה. הכותבים - ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה