70% מהרכבים החדשים ב-2006 רכבי ליסינג
ממחקר מיוחד שערכה קבוצת BDI על ענף הליסינג בישראל עולה, כי היקף הפעילות בענף גדל באופן עקבי בשנים האחרונות וכ-70% מהרכבים נמסרו ב-2006 לחברות הליסינג, בעוד שכ-30% בלבד נמסרו ללקוחות פרטיים. ב-BDI מעריכים כי, מספר רכבי הליסינג בישראל צפוי להסתכם ב-2006 בכ-155 אלף כלי רכב, גידול של כ-15% בהשוואה ל- 2005 אז עמד מספרם על כ-135 אלף כלי רכב. עוד עולה מהמחקר, כי ב-2005 עמד הגיל הממוצע של רכב פרטי על כ- 7 שנים בלבד, קיטון של כ-3% בהשוואה לגיל הממוצע בשנת 1990. על פני אותה התקופה גדל מספר הרכבים הפרטיים (לכל 1,000 איש) בשיעור של 40%. אם בשנת 1990 היו כ-165 רכבים (לכל 1,000 איש), הרי שב-2005 גדל המספר באופן משמעותי והגיע לכ-235 רכבים (לכל 1,000 איש). בנוסף, שהותם של כלי הרכב בחברות התקצר בשנים האחרונות. בעבר כלי רכב היו ברשות החברות עד 5 שנים וכיום, מוחזקים כלי הרכב ברשות החברות 3 שנים לכל היותר. על-פי כלכלני BDI, ענף הליסינג בישראל מאופיין בריכוזיות ובתחרות גבוהה. מן המחקר עולה, כי למרות שבענף הליסינג פועלות כ- 30 חברות, 6 חברות מרכזיות אחראיות לכ-80% ממכירות הענף. החברות המובילות בענף (לפי סדר הא"ב) הן: אופרייט ליס, אלבר, אלדן, דן רכב ותחבורה (AVIS), ניו קופל וקשר רנט א-קאר (הרץ). דירוג הסיכון הממוצע בענף נמוך מממוצע דירוג הסיכון הכללי של המשק הישראלי. בשנת 2006 היה ממוצע הסיכון בענף נמוך בכ-9% מהסיכון הממוצע במשק כולו ועמד על רמת סיכון של כ-5.33 (סיכון עסקי ממוצע), לפי מדד הסיכון של BDI-COFACE. סיכונן העסקי של 6 החברות המובילות בענף עמד ב-2006 על דירוג סיכון של כ-3.83 בלבד (סיכון נמוך וזניח) הנמוך בשיעור משמעותי של כ-28% מהסיכון הממוצע בענף בשנה זו. ממחקר BDI עולה, כי בעשור האחרון עברו חברות רבות מניהול ואחזקה עצמית של ציי רכב, לשימוש בשירותי ליסינג תפעולי. גידול בהיקף השימוש בשירותי ליסינג גורר גידול במספר הרכבים החדשים מחד, שכן לקוחות רבים מחליפים רכב שבבעלותם ברכב ליסינג (בין אם במסגרת עסקת ליסינג ובין אם במסגרת רכישת רכב יד שנייה מאחת החברות) ומאידך מסייע לירידה בגיל הממוצע של כלי הרכב פרטיים.