גודל טקסט
זום
ניגודיות

רשות ההגבלים תגביל ספקי מזון חזקים ברשתות השיווק

פרסום ראשון: צו שנכתב בהסכמה עם חברות המזון הגדולות נועד למנוע פעולות שבלטו בעבר, כמו תשלום מיוחד לרשתות שיווק כדי שלא יעלו את מוצרי המתחרים למדפים ו-Roll Back Discount
אפרת אדיר |

בית הדין להגבלים עסקיים פרסם אמש את החלטתו לאשר נוסח צו מוסכם שגובש בין הרשות לספקי המזון הדומיננטיים בישראל. הצו גובש לאחר משא ומתן ממושך שניהלה הרשות עם ספקי המזון, כהמשך לחקירה שניהלה הרשות בין השנים 2000-2002 בעניין יחסי הסחר שבין הספקים הללו לרשתות השיווק הגדולות. נזכיר, כי במרכז העניין עמדה פרשה בה עלית הואשמה על ידי יצרנית הממתקים, כרמית, בכך שפעלה באגרסיביות כדי למנוע ממנה להיכנס לרשתות השיווק עם מותג השוקולד קדבורי. אנשי כרמית האשימו אז את עלית, כי בין השאר, הפעילו לחץ כבד ואף איימו על רשתות השיווק בסנקציות שונות כדי שלא יתנו מקום על מהדפים למוצרי המותג קדבורי הבריטי, אשר כרמית ייצגה בישראל. בסיום החקירה פרסם הממונה דאז, עו"ד דרור שטרום, דו"ח אודות ממצאי החקירה ובשלב מאוחר יותר פורסמה גם עמדתה המפורטת של הרשות בעניין מעמדם המשפטי של הסדרי הסחר, על פי חוק ההגבלים העסקיים. בהמשך לפרסום עמדת הממונה החל משא ומתן בין הרשות לבין נציגי אגף המזון בהתאחדות התעשיינים לגיבושו של צו מוסכם אשר יביא להפסקתם, בצו שיפוטי, של נוהגי הסחר שנמצאו כמסוכנים לתחרות ופסולים. משא ומתן זה הבשיל לכלל הסכמה וזו הוגשה לאישורו של בית הדין להגבלים עסקיים. ברשות אומרים היום, כי "הצו המוסכם קובע איסורים ומגבלות על הסדרים בין ספקים דומיננטיים לרשתות השיווק שתוצאתם היא חסימת גישתם של ספקים מתחרים למדפי רשתות השיווק הגדולות. הוראות הצו המוסכם מנטרלות את הסכנה הגלומה בהסדרים שנחשפו במסגרת החקירה". הרשות מציגה רשימת מעשים שלא יוכלו לחזור בתחום זה לאחר פרסום הצו. כך למשל: ספק דומיננטי הסכים לשלם לרשת שיווק גדולה סכום כסף עבור הוצאת מתחרה מהמדף והותרת מתחרה אחד בלבד למוצריו. הצו המוסכם אוסר על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת. כמו כן, מספר ספקים דומיננטיים דרשו בעבר מן הרשתות הגדולות, כתנאי לקבלת הטבות מסוימות, להתחייב כי לא יועלה על המדף ברשת "מותג פרטי" מתחרה וחלק מהרשתות הסכימו לדרישה זו. הצו המוסכם אוסר על ספקים להתערב בהחלטות הרשת באשר להכנסתו של מותג פרטי. כך גם, ספק דומיננטי ניסה להקשר עם הרשת בהסדר שעניינו מניעת יבוא מקביל של מוצריו. הצו המוסכם אוסר התנהגות מעין זו. בנוסף, ספק דומיננטי שריין לעצמו נתח מכריע מתצוגות המדף וכן בלעדיות בתצוגות חוץ מדף בתקופות חגים. הצו המוסכם מטיל מגבלות על רכישת שטחי מדף ותצוגות חוץ מדף בידי ספקים דומיננטיים. בחקירה התגלה גם, כי ספק דומיננטי קיבל מינוי של "מנהל קטגוריה", כאשר הוסכם שבתפקידו זה יפעל להגדלת נתח השוק של מוצריו. הצו המוסכם מחייב הבאת הסדרי ניהול קטגוריה לאישור מוקדם של הממונה או בית הדין להגבלים עסקיים. עוד נמסר, כי ספקים דומיננטיים העניקו בעבר הנחות מצרפיות הנשענות על כלל מכירותיהם. הצו המוסכם מסדיר את דרך מתן התמריצים לרשתות השיווק, ומונע שימוש בטכניקה של בונוס מצרפי הנשען על בסיס מכירותיו של הספק הדומיננטי (Roll Back Discount). בעבר, ספק דומיננטי התקשר בהסדר המבטיח לו נתח שוק מהותי מכלל מכירות הרשת באותה קטגוריה. הצו המוסכם אוסר על הסדרים שעניינם הוא קיבוע נתח השוק של הספק ברשת. לצד זאת, ספקים דרשו מרשתות השיווק להקפיד שמחיר המכירה לצרכן של מוצריהם לא יפחת משיעור נקוב מסוים. הצו המוסכם אוסר על התנהגות מעין זו. אם בעבר, ספקים ורשתות שיווק הגיעו להבנה לפיה, כאשר ספק עורך מבצע ברשת, לא תאפשר הרשת תגובה תחרותית של ספקים מתחרים למבצע ואילו הספק מצדו לא יערוך מבצע דומה ברשת שיווק מתחרה. הצו המוסכם אוסר על פרקטיקה זו, ככל שלא ניתן לה היתר מוקדם מאת הממונה או בית הדין להגבלים עסקיים. הצו המוסכם מתייחס גם לסוגיית סידור מדפי רשתות השיווק הגדולות על ידי ספקים דומיננטיים. הצו קובע, כי למשך תקופה בת 30 חודשים מיום אישור הצו המוסכם יותר לספקים להמשיך ולסדר את המדפים בעצמם, בכפוף למגבלות מפורטות שקבועות בצו לגבי דרך ביצוע הסדרנות וסנקציות שקובע הצו בגין הפרתן של מגבלות אלה. כך למשל, הצו מחייב את סדרי הספקים לפעול בהתאם לתוכנית הפלנוגרמה (קטגוריה) שקבעה הרשת ואוסר על הספקים לנצל מידע שמתקבל מהסדרנים לפגיעה בתצוגות המתחרים או להתערבות בהחלטות התמחור של רשתות השיווק. כאמור, בית הדין אימץ את עמדת הממונה וקבע שהצו המוסכם צפוי לקדם את התחרות והציבור, זאת על ידי הסרתם של כשלי התחרות שנמצאו בענף. בית הדין התייחס בהחלטתו להתנגדות שהגישה שופרסל לצו המוסכם. שופרסל טענה שהצו המוסכם מטיל עליה מגבלות ללא הסכמתה ומפלה אותה למול קמעונאים אחרים, שכן המגבלות הקבועות בו מתייחסות רק ליחסי הספקים הדומיננטיים ורשתות השיווק הגדולות. בית הדין דחה את התנגדות שופרסל ואימץ את עמדת הממונה ולפיה הטענות שמעלה שופרסל נוגעות לאינטרסים פרטיים שלה, אך אינן עולות בקנה אחד עם אינטרס הציבור. בית הדין גם ציין, כי הצו המוסכם נחתם בעקבות חקירה שנוהלה בעניין יחסי הספקים הדומיננטיים ורשתות השיווק הגדולות ולכן הוא מתייחס לגופים אלה. עם זאת, נקבע בצו במפורש שאין הוא מונע נקיטת צעדים משפטיים בעניין הסדרים שבין ספקים ורשתות שיווק אחרות, ככל שיתברר שאלה נגועים באי חוקיות. הממונה על ההגבלים, רונית קן מסרה, כי אישור הצו המוסכם על ידי בית הדין מהווה צעד חשוב לשימור והגברת התחרות במשק המזון בישראל. על פי המידע המצוי בידי הרשות חקירת רשתות השיווק והפעולות הנוספות שנלוו לה הביאו כבר להסרת חלק ניכר מכשלי התחרות שנמצאו ואישור הצו המוסכם יאפשר לרשות למנוע את הישנותם של כשלי התחרות בעתיד. עוד מסרה הממונה, כי הרשות מייחסת חשיבות רבה לאכיפת הוראותיו של הצו המוסכם ומתעתדת להמשיך ולעקוב באופן צמוד אחר ההתפתחויות בענף המזון, שהוא אחד מענפי המשק החשובים והגדולים ביותר. הממונה יוצגה בהליך על ידי ראש צוות המיזוגים במחלקה המשפטית ברשות, עו"ד שי בקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה