מובילאיי רכב חשמלי
צילום: מובילאיי

נהיגה אוטונומית: קבוצת פולקסווגן מחזקת את שיתוף הפעולה עם מובילאיי

מובילאיי תספק טכנולוגיה המבוססת על מערכות מובילאיי SuperVision ומובילאיי Chauffeur כאשר אאודי, בנטלי, למבורגיני ופורשה יעשו שימוש בטכנולוגיה זו על מנת להשיק אפשרויות נהיגה עבור פורטפוליו המותגים שלהן
דור עצמון |

פולקסווגן ומובילאיי הודיעו כי ישיקו פתרונות נהיגה אוטונומיים חדשים לייצור סדרתי. מובילאיי תספק פתרונות טכנולוגיים לנהיגה אוטונומית חלקית וגבוהה, המבוססת על מערכות מובילאיי SuperVision ומובילאיי Chaufeur. בעתיד, מותגי אאודי, בנטלי, למבורגיני ופורשה ישתמשו בטכנולוגיות הללו להציג אפשרויות פרימיום חדשות לנהיגה בפרוטפוליו הדגמים שלהם, על פני סוגי מערכות ההנעה השונות. אלו יכללו מערכות סיוע מתקדמות לנהיגה בכבישים מהירים ואזורים עירוניים, כגון עקיפה אוטומטית בכבישים מהירים מרובי מסלולים באזורים מורשים ובתנאים מתאימים, עצירה אוטומטית ברמזורים ובתמרורי עצור ותמיכה במחלפים וכיכרות.

בנוסף, מובילאיי תספק שכבה טכנולוגית נוספת לנהיגה אוטונומית עבור הרכבים המסחריים האוטונומיים של קבוצת פולקסווגן. בטווח הארוך, קבוצת פולקסווגן מתכוונת להסתמך על מערכת כוללת בפיתוח פנימי: שותפויות עם בוש וקוולאקום, עם הורייזון רובוטיקס בסין יימשכו. כל מערכות הסיוע לנהג יבוססו על ארכיטקטורת התוכנה המפותחת על ידי חברת Cariad של קבוצת פולקסווגן.

מובילאיי תספק טכנולוגיה לאפשרות נהיגה אוטונומית בדרגה 2 (נהיגה אוטונומית חלקית) בתוך קבוצת פולקסווגן. כשטכנולוגיה זו תהייה זמינה, נהגים יורשו להסיר את ידיהם מההגה אך יהיו חייבים להישאר ערניים למצב הדרך ומוכנים להתערב בכל זמן. בנוסף, פולקסווגן עובדת עם מובילאיי על פתרונות נהיגה אוטונומית בדרגה 3 (נהיגה אוטונומית גבוהה). ברמה הזו, הרכב יוכל לקחת מהנהג את פעולות הנהיגה באזורים מוגדרים ותחת גבולות תפעול מוגדרות, כשהנהג לא נדרש לנטר את המערכת באופן רציף. פולקסווגן ומובילאיי מפתחות יחד את הטכנולוגיות הללו למערכות חוצות מותגים.

בים שני האחרון הודיעה מובילאיי כי החליטה לסגור בהדרגה את יחידת ה-IMS (Intelligent Mobility Solutions) (לשעבר After Market), המספקת מערכות עזר מתקדמות לנהיגה (ADAS) המותקנות לאחר ייצור הרכב. כתוצאה מסגירת היחידה, יפוטרו כ-130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל. המהלך אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על התחזית הפיננסית של החברה לשנת 2024.

אוליבר בלום, מנכ"ל קבוצת פולקסווגן ופורשה AG: "המטרה שלנו היא להציע ללקוחותינו את המוצרים המובילים בעולם עם הטכנולוגיה החדשנית ביותר. אפשרויות חדשות של נהיגה אוטונומית ישפרו משמעותית את הנוחות והבטיחות. האפשרויות הללו, שיותאמו למותגים ולמוצרים שלנו, יהפכו כל נסיעה לחוויה אישית ואינדיבידואלית. מובילאיי היא שותפה מהשורה הראשונה ויחד נעצב את עתיד עולם הרכב".

פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי: "אנו גאים לעבוד בצמוד לקבוצת פולקסווגן ולהפוך את עתיד הנהיגה לבטוח, אוטונומי ומתגמל יותר. באמצעות הפרויקטים הללו, אנו רואים את קבוצת פולקסווגן מובילה את התעשייה בהנגשת טכנולוגיית מערכות עזר לנהיגה מתקדמת מונעת בינה מלאכותית לצרכנים ברחבי העולם, ופיתוח שירותים חדשים עם כלי רכב אוטונומיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.