תאונה ביטוח אינשורטק
צילום: PIXBAY

ביטוחי הרכב זינקו 30% בשנתיים והיו צפויים לרדת - זה לא יקרה

הגניבות והתייקרות חלקי החילוף הזניקו את מחירי ביטוח הרכב, הירידה בגניבות בעקבות המלחמה, היתה אמורה להוזיל את הביטוחים - אבל משהו השתבש; למה הביטוחים שלכם יעלו ב-2024?
שלי אפלברג | (17)
נושאים בכתבה ביטוח רכב

יוקר המחייה מגיע לביטוחים – ביטוחי הרכב, הדירה הבריאות והחיים ימשיכו להתייקר ב-2024. "שנת 2024, עומדת להיות שנה קשה מאוד בענף הביטוח",  צופה אמנון גור בעלים ומנכ"ל גור קבוצת ביטוח. "אנו צופים האטה בפעילות הביטוח כתוצאה מהמצב הכלכלי של אזרחי מדינת ישראל. שכן שוק הביטוח מהווה תמונת מראה לכלכלה הישראלית, כלכלה שכרגע לפחות על פי התחזיות לא מבשרת טובות".

איך זה משפיע על מכירות הביטוח?

"אנחנו מבטחים את רוב חברות ההייטק בישראל, ויש להם פחות ביטוחי פנסיה ואנו רואים ירידה בביטוחי המשרדים. בגלל ההאטה הכלכלית יש האטה בכמות הפוליסות שנמכרות והתייקרות בסכומי הביטוח של הפוליסות החדשות. נכון לכרגע שוק הביטוח הולך ומתייקר. כל מבטחי המשנה בחו"ל מייקרים מחירים ובעסקים גדולים מאוד הם מדירים את רגליהם מישראל או דורשים פרמיה עצומה שמוליכה באופן ישיר על עלויות הביטוח".

הביטוחים שלנו יתייקרו

לכאורה לא אמור להיות קשר בין המלחמה לבין ביטוחים שוטפים, אבל מהדברים עולה שתהיה לכך השלכה על מבטחי משנה וכן יהיו השפעות ספציפיות. הדוגמה הכי מוחשית היא בתחום ביטוחי הרכב. אלו התייקרו ב-30% בשנתיים האחרונות ויש דגמים שביטוח הרכב גם התייקר ב-40% ומעלה. הסיבה היא עלייה דרמטית בגניבות ועלייה בעלות של חלקי החילוף על רקע  שיבושים במערכת האספקה ומחסור בחלקים. 

האם נמשיך לחוות עלייה חדה בתשלומי הביטוח על הרכב? "אנו רואים עלייה חדה בפרמיה שמשלמים לקוחותינו על ביטוח רכב", משיב גור.

"אני לא צופה הוזלה בדמי הביטוח שישולמו בגין ביטוח רכב ב- 2024", צופה אייל טולדנו, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף ביטוח כללי-פרט באיילון בשיחה עם ביזפורטל. לדבריו "אנחנו אחרי שנתיים מאוד קשות בענף ביטוח הרכב. כל החברות ללא יוצא מהכלל הפסידו כספים על ביטוח זה בשנתיים האחרונות. הענף הפסיד כ- 1.54 מיליארד שקל ב- 2022 ובתשעת החודשים הראשונים של 2023 אומנם צומצם במקצת ההפסד אך הוא עדיין עומד על כ- 0.5 מיליארד שקל".

מדוע נרשמו ההפסדים הכבדים?

טולדנו: "בעקבות הקורונה היה מחסור עולמי חמור בחומרי הגלם של ענף הרכבים ועלות הרכיבים התייקרה. גם המלחמה בין רוסיה לאוקרינה השפיעה מאוד וייקרה את עלות החלקים. זה הוביל לתופעת גניבות מאוד חריפה במהלך השנתיים האחרונות. מכיוון שתעריפי הביטוח לא היו מותאמים לסיכון וראינו שתשלומי הגביות שלנו בגין התביעות עלו מעל הפרמיות שקיבלנו זה ייצר הפסד".

האם גם במלחמה תופעות גניבות הרכבים ממשיכה?

טולדנו: "מתחילת המלחמה ראינו ירידה דרמטית בגניבות. רוב הגניבות של הרכבים הולכו לאזור יהודה ושומרון הנוכחות של הצבא באזורי יהודה ושומרון הקטינו את מספר הגניבות. קיווינו שהתופעה מודרה, אך לצערנו כעת אנו רואים שקצבי הגניבות חוזרים למצב אותו אנו מכירים מהעבר. הגניבות חזרו בשל כך שחלק ממשחטות הרכבים עברו לתוך תחומי הקו הירוק".

אז דמי ביטוח הרכב אותה משלמת כל משפחה ימשיכו להתייקר?

טולדנו "המחירים לא ירדו. התעריפים לא יעלו דרסטית כמו העלייה אותה ראינו בשנתיים האחרונות, אך בגלל הגניבות מהשטחים והמשבר מול החו'תים בים האדום שמשפיע על עלויות השילוח של רכבים וחלקים לרכב מחירי הביטוח ימשיכו לעלות. גם נושא הרכב החשמלי מבחינת חברות הביטוח הינו סוג של תיבת פנדורה אותה אנו ממשיכים ללמוד".

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אלישע 04/07/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
    ואנחנו הקורבנות שלה בכל היבט: חינוך, בריאות, יוקר דיור, יוקר מחייה בכל תחום, חרם על ישראל ועוד ועוד
  • 13.
    מדינת ישראל על סף פשיטת רגל (ל"ת)
    הרצל טעה 23/01/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ביבי זה אסון 14/01/2024 06:57
    הגב לתגובה זו
    אסור לתת לפועלים פלסטינים לחזור לעבוד בארץ , חברות הביטוח חזירות ,לא היו גניבות כבר חודשים אבל הן רק רוצות למצוץ מהציבור כסף . היכן המפקח על הביטוח ???
  • 11.
    כשהממשלה מושחתת כולם גונבים! (ל"ת)
    חיים 14/01/2024 02:36
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מוטי 14/01/2024 02:34
    הגב לתגובה זו
    מה שאומר שעל רכב חדש שעולה 150 אלף ועושה תאונה ויש ירידת ערך של 4500ש"ח חברת הביטוח לא תשלם על ירידת הערך בכלל.הם עושים חוק לעצמם וצוחקים על בתי המשפט.והמפקח על הביטוח צוחק כל הדרך אל העבודה שתהיה לו אצל חברות הביטוח.בקיצור גנביםצעם רישיון!!!
  • 9.
    משה 13/01/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    כל הגנבים משוחררים והמשטרה והאזרחים נותרים חסרי אונים.
  • 8.
    קשקוש. קרטל של חברות הביטוח שמנפחים פרמיות לחינם (ל"ת)
    מומו 13/01/2024 20:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יריב 13/01/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהדוחות הקרובים של ליברה, ווישור ואיידיאיי לרבעון 4 יהיו מצויינים כשהתעריפים רק עולים וכמות הגניבות ירה בזמן המלחמה. האפקט אמור להמשך לתוך שנת 24' לפחות לרבעונים הראשונים.
  • 6.
    אלון 13/01/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    מה זה אומר? שהשב קונה עכשיו את החמולות במגזר תמורת גניבת רכב?
  • 5.
    מעשה פשוט 13/01/2024 16:34
    הגב לתגובה זו
    בדיקה של חצי דקה במסופון עושים תחקור שאלות ואפשר להוריד את אחוז הגניבות.
  • 4.
    עוזי 13/01/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    השר לבטחון פנים אחראי ישירות על המחדל של גניבות מישראל לרשות הפלשתינית. אסור לאשר כניסת עובדים או אזרחים של הרשות לשטח ישראל. נסתדר בלעדיהם.
  • משה 13/01/2024 23:48
    הגב לתגובה זו
    בן גביר, סמוטריץ' והליכוד הם היחידים שמתנגדים להכנסת הפועלים. אבל לשמאלנים כמוך העובדות לא משנות כלום.
  • לא רק בזה הוא נכשל, למעשה לא הצליח בכלום, למעט פילוג וש (ל"ת)
    אייל 13/01/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
  • משה 13/01/2024 16:47
    הגב לתגובה זו
    לא רק בתחום הזה הוא נכשל
  • 3.
    דוד 13/01/2024 14:11
    הגב לתגובה זו
    כנראה שלא מפקחים על המחירים כי אין מוטיבציה לעשות זאת אולי הפוך למה לריב איתם אולי בעתיד נזדקק להם לג'וב
  • 2.
    מומי 13/01/2024 12:16
    הגב לתגובה זו
    וגם מסוקים לשעת צרה וגם ביטחונית למרדפים אחרי מחבלים בעקבות פיגועים
  • 1.
    חברות הביטוח כרגיל מנצלות את המצב (ל"ת)
    דן 13/01/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
סוכן ביטוחסוכן ביטוח

אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד

מאחורי גל המעצרים בפרשת "יד לוחצת יד" מסתתר אותו סיפור ישן: סוכני הביטוח מרוויחים מיליונים, ההסתדרות מגנה על הפרות הקדושות שלה, והרפורמה בשוק שוב נתקעת - כך נראה שוק ביטוח בלי פיקוח

מנדי הניג |

אף אחד לא הופתע כשבמרכז פרשת "יד לוחצת יד" עומד סוכן ביטוח מוכר. מי שמכיר את שוק הביטוח יודע טוב מאוד עד כמה הקשרים האישיים והקומבינות הם חלק בלתי נפרד מהמשחק. אי אפשר לצפות להוגנות רבה מאנשים שלימדו אותם שמותר לעבוד על הציבור. נכון, הם לא אמורים להיות מושחתים ועבריינים, אבל כשחלק מהמערכת מבוסס על תגמולים על בסיס "לדפוק אנשים" כשאתה עובד בזה במשך שנים, הרגש מתקהה, המצפון נשחק ואתה כבר לא מבדיל בין מה מותר ומה אסור.

במרכז הפרשה עומד, לפי החשד, סוכן ביטוח מוכר ומצליח שהצליח לטוות רשת קשרים עם ועדי עובדים, עם ראשי ערים ואפילו עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. למעשה, זה דרך בר דוד ששימש על פי החשדות למתווך-מעאכר שלו. כאן גם המקום לשאול: האם מדובר במקרה נקודתי, או בתוצאה "טבעית" וחוזרת של מבנה כוח רקוב שבו כל אחד דואג לחבר'ה שלו?

כי גם בר-דוד, נזכיר, יושב בראש גוף שאין עליו באמת פיקוח. הוא פועל בחופשיות כמעט מוחלטת, הוא יכול לכאורה לחלק טובות הנאה, יש לו ככל הנראה את היכולת להגן על הזכויות של החברים שלו בצמרת של ההסתדרות וזה הרבה לפני שהוא דואג לעובדים הקטנים. מה שמבליט את זה היא ההתנגדות העיקשת שלו למיסוי קרנות ההשתלמות. כמו שכתבנו כאן מדובר במוצר שמיטיב בעיקר עם העשירונים העליונים, זו מתנה יקרה שהמדינה מממנת. צריך למסות את הקרנות האלה, וזה יכול להכניס לקופת המדינה מיליארדים שילכו לחלשים שעליהם אמור להגן בר דוד. אבל בר-דוד דואג לחברים. הוא משתמש בכוח הפוליטי שלו כדי לטרפד כל ניסיון כזה. כך שנה אחרי שנה, בר דוד בולם את הדרג המקצועי באוצר. 

ואולי כאן מתחברת התמונה הגדולה יותר. זה לא רק דאגה לעשירים, זה דאגה גם לחברים במעגל השני - סוכני הביטוח. הסוכנים שמרוויחים טוב מאוד מטיפול ומהעברה של קרנות השתלמות בין גופים מוסדיים. זה שוק של מיליארדים, זה "פרת מזומנים" אמיתית. אולי זה חשוב לסוכן הביטוח החבר של בר דוד ואנשי ההסתדרות? 


סוכן הביטוח הזה מנהל סוכנות קטנה-בינונית, שמספרת שהיא אובייקטיבית (אתר הסוכנות) ודואגת ללקוחות. לסוכנות ותק של מעל 30 שנה,  והיא מדגישה כי היא מספרת מגוון פתרונות תוך שמירה על עצמאות מקצועית מול גופים מוסדיים. 

עזרא גבאי (אתר הסוכנות)עזרא גבאי (אתר הסוכנות)

עזרא גבאי - הוא סוכן הביטוח מאחורי פרשת "יד לוחצת יד"

במשך שנים היה עזרא גבאי מוכר בשוק הביטוח כסוכן עצמאי בעל סוכנות קטנה-בינונית. חקירה מקיפה של להב 433 חושפת חשד לתמונה מורכבת יותר: קשרים הדוקים עם יו"ר ההסתדרות, השפעה על מינוי דירקטורים וטענות למעורבות בעסקאות ביטוח בשווי עשרות מיליוני שקלים דרך קשרים אישיים עם ועדי עובדים ברשויות המקומיות; אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד



מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארנון בר-דוד

עזרא גבאי, אחד מסוכני הביטוח העצמאיים הבולטים שפעלו במרכז הארץ, נמצא כעת בלב אחת מפרשות השחיתות הגדולות שנחקרות בישראל בעשור האחרון. במסגרת מבצע רחב של יחידת יאח"ה בלהב 433, נעצר גבאי יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, ראש עיריית קריית גת כפיר סויסה, ועשרות בכירים נוספים בגין חשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.

שיטה של קח ותן: ביטוחים תמורת מינויים

לפי החשד, גבאי ניהל לאורך שנים קשרים הדוקים עם ועדי עובדים בגופים ציבוריים, תאגידים ורשויות מקומיות. על פי חוקרי המשטרה, הסוכנות של גבאי הייתה זו שדרכה בוצעו הביטוחים של עובדים במוסדות אלו,  ובתמורה, דאג גבאי למינוי מקורבים של ועדים לתפקידי דירקטור בשכר בגופים הנתונים להשפעתו. החקירה העלתה כי בחלק מהמקרים המעבר לביטוח דרך גבאי התרחש מיד לאחר מינוי הדירקטורים, דבר המעלה חשד לתיאום אינטרסים פסול.

עוד נמסר מהמשטרה כי סוכנות הביטוח של גבאי רשמה גידול שנתי של עשרות מיליוני שקלים בהכנסותיה בשנים האחרונות, נתון שהוביל את החוקרים למקד את החקירה במערכות היחסים שבין הסוכנות לבין ראשי הוועדים והרשויות המקומיות.

גבאי, הוא חבר מרכז ליכוד ומקורבו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד (שכאמור נעצר אף הוא). הוא נחשב לסוכן גדול בתחום הביטוחים הקולקטיביים והפנסיה והוא המבטח של  עסקאות ביטוח מול עיריות רבות. הקשרים שלו חזקים מול קבוצת הראל. 

גבאי נחשב גם לאחד הלוביסטים הגדולים בענף - הוא התנגד לרפורמות מהותיות של משרד האוצר שנועדו להגביל את התגמול מסוכני ביטוח ולעודד שקיפות. בין הרפורמות שנבלמו: איסור על רכישת סוכנויות עצמאיות ע"י חברות ביטוח ורפורמת "הסוכן האובייקטיבי".