עובדי הייטק רוצים להיפגש עם הכסף ומוכרים מניות ב-35% הנחה

מה יקרה בהמשך השנה?
חיים שיף | (3)

שוק הסקנדרי, וביתר שאת שוק הסקנדרי בסגמנט הון מניות פרטי בחברות הייטק, הינו מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות. ככל ששוק חברות ההזנק ממשיך לצמוח ולהתבגר, במקביל גם צומחים השווקים המשניים הישירים (Direct Secondary Markets). 

 

על פי חברות הייעוץ IQ-EQ ו-Moonfare, הצמיחה של שוק הסקנדרי ב-15 השנים האחרונות זינקה והגיעה לשיא של כל הזמנים בשנת 2019 עם נפח עסקאות כולל של כ-88 מיליארד דולר. זוהי עלייה מהותית מנפח עסקאות של כ-37 מיליארד דולר רק שלוש שנים קודם לכן. לפי האנליסטים של Jefferies, בשנת 2021 היקף העסקאות הכולל הגיע לשיא חדש של 132 מיליארד דולר, גבוה ב-50% מהשיא הקודם של 2019 וגבוה ב-120% מהשנה הקודמת.

 

הצורך ההולך וגובר בפתרונות המאפשרים העברה של הון מניות פרטי (Private Equity) מיד ליד נובעת ממספר גורמים; ראשית, כמות הסחורה הרלוונטית לשוק זה. הכמות והשווי המצרפי של חברות המוגדרות "יוניקורן", חברה בבעלות פרטית בשווי של מעל למיליארד דולר, צומחים בקצב חסר תקדים. בין השנים 2018 ל-2022 כמות חדי הקרן בעולם צמחה מ-260 ל-986. שווי השוק המצרפי של חברות אלו צמח מכ-900 מיליארד דולר בשנת 2018 לכ-3,200 מיליארד דולר בשנת 2022, צמיחה של כ-255% בזמן קצר.

 

הגורם השני, המציאות המאקרו- כלכלית השפיעה והאריכה פרק הזמן מהקמת החברה ועד לאקזיט. הגיל החציוני של חברות טכנולוגיה בעת הנפקתן קפץ פי שלושה בין השנים 1999 ל-2021, מגיל חציוני של ארבע שנים לגילי חציוני של 12 שנים. כמו כן, השווי שלהן במועד ההנפקה עלה; בעוד שב-1999 הערכת שווי חציוני של חברות טכנולוגיה במועד הנפקתן עמדה על 493 מיליון דולר, הרי שב-2021 הוא עמד על 3,025 מיליון דולר. 

 

במציאות החדשה, ישנו צורך הולך וגובר לספק לבעלי מניות, בעיקר יזמים ועובדים, אמצעים המאפשרים "להיפגש עם הכסף" בשלב מוקדם יותר, בלי שיהיה צורך לחכות להנפקה או מכירת החברה. כיום, חלק מן החברות ו/או הפלטפורמות הפעילות בשוק מנסות לארגן בעצמן סבבי סקנדרי מול משקיעים פרטיים או קרנות הון סיכון כדי לאפשר לעובדים לממש את המניות שלהם. בשל האופי הבלתי נזיל של מניות חברות פרטיות, שוק הסקנדרי משמש כמנגנון לספק נזילות, ונותנות למשקיעים אפשרות לממש ערך ולהחזיר הון ללא אקזיט מלא.

 

בהתייחס לתוצאות המחצית הראשונה של שנת 2022, טוענים האנליסטים של בנק ההשקעות ג׳פריז כי מומנטום העסקאות החזק שחל ברבעון הרביעי של 2021 המשיך אל תוך המחצית הראשונה של שנת 2022. האנליסטים מעריכים כי במהלך המחצית הראשונה של 2022 לא התבצעו מכירות מתוך מצוקה כפי שיש בדרך כלל בתקופות של אי-ודאות כלכלית, ואולם שותפים מוגבלים בקרנות הון פרטי הפגינו רצון עז לסגירת עסקאות כשרבים מהם מצאו את עצמם עם צורך למכירת חלק מן האחזקות שלהם בהון פרטי בכדי לתקן מצבים של הקצאת יתר (Overallocation). 

חיים שיף. צילום: קבוצת אלפנט 

קיראו עוד ב"BizTech"

חיים שיף. צילום: קבוצת אלפנט

דיסקאונט של כ-35%

התחזית לשנת 2023 הינה המשך פעילות ענפה בשוק הסקנדרי, עם צפי לנפח עסקאות כולל של כ-120 מיליארד דולר בשנה כולה. הערכות השווי של החברות צפויות לרדת בממוצע ביחס לשנים 2021-2022, מה שיוביל לדעת האנליסטים לירידות מחיר בעסקאות עתידיות.

 

בהתייחס למחירי העסקאות, האנליסטים של ג׳פריז סבורים כי הם ירדו באופן מהותי בדומה לירידות החדות שחלו בתקופה במחירי המניות בשווקים הציבוריים. ירידות המחירים צפויות להתמתן במהלך המחצית השנייה של השנה.

 

היות שסבבי גיוס מתקיימים אחת לחודשים ארוכים ולעיתים שנים, ומעבר לכך, היות ובתקופות של שוק יורד, ישנו קושי במדידת ירידת השוק בגלל שחברות נמנעות לעיתים מלקיים סבב גיוס במחיר יורד, גם במחיר של דחייה בסבב, מבט על המחירים אותם דורשים בעלי מניות בשוק הסקנדרי יכול לתת מדד משלים על המחירים בשוק הפרטי.

 

לאורך שנים, סטנדרט מקובל היה כי מחירה של מניית Common המצויה על פי רוב בידי עובדי החברה ויזמיה הראשוניים, הינו נמוך בכ-30%-50% ממחיר מניית ה-Preferred בגיוס האחרון. כך בדיוק צפינו בפלטרפורמת הסקנדרי הגלובלית אלפנט – נתוני תחזית שנת 2022 מראים כי עובדים אשר הציעו את מניותיהם באתר, נקבו במחיר מבוקש של כ-35% פחות ממחיר המניה בסבב האחרון.

 

לאחר מגמה רבת שנים זו, בה עסקאות סקנדרי בוצעו בדיסקאונט ביחס למחיר הגיוס האחרון, בשנת 2021 חלה תופעה חסרת תקדים בה מרבית ההיצע לעסקאות סקנדרי היה במחירי ביקוש גבוהים ממחירי הגיוס האחרון בחברות. רכישת מניית Common בשוק הסקנדרי הינה נחותה אינהרנטית ביחס למניות Preferred  אשר זכאיות להשתתפות בסבב גיוס, קדימות בהנזלה, וזכויות נוספות כגון גישה למידע ועוד. ההיפוך הזה, בו נדרשה פרמיה על מניות Common במקום דיסקאונט, הגיע מעודפי ביקוש מאסיביים וכן מזינוק מתמשך במחירים אשר הביא לכך שגיוס שהתרחש לפני רבעון או שניים נראה באותה התקופה "ישן", ומחירו לא שיקף את הערכת השווי.

 

מתב זה השתנה לחלוטין במהלך 2022 ואף מתמשך ביתר שאת במהלך 2023. ככל שמתמשך המשבר בשוק ההון, ותעשיית ההייטק בפרט, ניתן לראות מהפך באינדיקטור זה, כאשר במחצית השנייה של 2022 כבר חוזרים בדיוק לסטנדרטים המוכרים מן העבר, של דיסקאונט ממוצע של כ-35% ואף יותר. או בקיצור Back to Basics.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 24/04/2023 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נילס 23/04/2023 16:19
    הגב לתגובה זו
    על מה נשענת הכתבה? אלו חברות? היכן הנתונים? תת רמה, אפשר באותה מידה להנפיץ אחוז אחר והוא יהיה נכון באותה המידה
  • 1.
    שווי ?מישהו בודק את הרווחים ? רווחים כמעט ואין (ל"ת)
    מנש 23/04/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.