עובדי הייטק רוצים להיפגש עם הכסף ומוכרים מניות ב-35% הנחה

מה יקרה בהמשך השנה?
חיים שיף | (3)

שוק הסקנדרי, וביתר שאת שוק הסקנדרי בסגמנט הון מניות פרטי בחברות הייטק, הינו מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות. ככל ששוק חברות ההזנק ממשיך לצמוח ולהתבגר, במקביל גם צומחים השווקים המשניים הישירים (Direct Secondary Markets). 

 

על פי חברות הייעוץ IQ-EQ ו-Moonfare, הצמיחה של שוק הסקנדרי ב-15 השנים האחרונות זינקה והגיעה לשיא של כל הזמנים בשנת 2019 עם נפח עסקאות כולל של כ-88 מיליארד דולר. זוהי עלייה מהותית מנפח עסקאות של כ-37 מיליארד דולר רק שלוש שנים קודם לכן. לפי האנליסטים של Jefferies, בשנת 2021 היקף העסקאות הכולל הגיע לשיא חדש של 132 מיליארד דולר, גבוה ב-50% מהשיא הקודם של 2019 וגבוה ב-120% מהשנה הקודמת.

 

הצורך ההולך וגובר בפתרונות המאפשרים העברה של הון מניות פרטי (Private Equity) מיד ליד נובעת ממספר גורמים; ראשית, כמות הסחורה הרלוונטית לשוק זה. הכמות והשווי המצרפי של חברות המוגדרות "יוניקורן", חברה בבעלות פרטית בשווי של מעל למיליארד דולר, צומחים בקצב חסר תקדים. בין השנים 2018 ל-2022 כמות חדי הקרן בעולם צמחה מ-260 ל-986. שווי השוק המצרפי של חברות אלו צמח מכ-900 מיליארד דולר בשנת 2018 לכ-3,200 מיליארד דולר בשנת 2022, צמיחה של כ-255% בזמן קצר.

 

הגורם השני, המציאות המאקרו- כלכלית השפיעה והאריכה פרק הזמן מהקמת החברה ועד לאקזיט. הגיל החציוני של חברות טכנולוגיה בעת הנפקתן קפץ פי שלושה בין השנים 1999 ל-2021, מגיל חציוני של ארבע שנים לגילי חציוני של 12 שנים. כמו כן, השווי שלהן במועד ההנפקה עלה; בעוד שב-1999 הערכת שווי חציוני של חברות טכנולוגיה במועד הנפקתן עמדה על 493 מיליון דולר, הרי שב-2021 הוא עמד על 3,025 מיליון דולר. 

 

במציאות החדשה, ישנו צורך הולך וגובר לספק לבעלי מניות, בעיקר יזמים ועובדים, אמצעים המאפשרים "להיפגש עם הכסף" בשלב מוקדם יותר, בלי שיהיה צורך לחכות להנפקה או מכירת החברה. כיום, חלק מן החברות ו/או הפלטפורמות הפעילות בשוק מנסות לארגן בעצמן סבבי סקנדרי מול משקיעים פרטיים או קרנות הון סיכון כדי לאפשר לעובדים לממש את המניות שלהם. בשל האופי הבלתי נזיל של מניות חברות פרטיות, שוק הסקנדרי משמש כמנגנון לספק נזילות, ונותנות למשקיעים אפשרות לממש ערך ולהחזיר הון ללא אקזיט מלא.

 

בהתייחס לתוצאות המחצית הראשונה של שנת 2022, טוענים האנליסטים של בנק ההשקעות ג׳פריז כי מומנטום העסקאות החזק שחל ברבעון הרביעי של 2021 המשיך אל תוך המחצית הראשונה של שנת 2022. האנליסטים מעריכים כי במהלך המחצית הראשונה של 2022 לא התבצעו מכירות מתוך מצוקה כפי שיש בדרך כלל בתקופות של אי-ודאות כלכלית, ואולם שותפים מוגבלים בקרנות הון פרטי הפגינו רצון עז לסגירת עסקאות כשרבים מהם מצאו את עצמם עם צורך למכירת חלק מן האחזקות שלהם בהון פרטי בכדי לתקן מצבים של הקצאת יתר (Overallocation). 

חיים שיף. צילום: קבוצת אלפנט 

קיראו עוד ב"BizTech"

חיים שיף. צילום: קבוצת אלפנט

דיסקאונט של כ-35%

התחזית לשנת 2023 הינה המשך פעילות ענפה בשוק הסקנדרי, עם צפי לנפח עסקאות כולל של כ-120 מיליארד דולר בשנה כולה. הערכות השווי של החברות צפויות לרדת בממוצע ביחס לשנים 2021-2022, מה שיוביל לדעת האנליסטים לירידות מחיר בעסקאות עתידיות.

 

בהתייחס למחירי העסקאות, האנליסטים של ג׳פריז סבורים כי הם ירדו באופן מהותי בדומה לירידות החדות שחלו בתקופה במחירי המניות בשווקים הציבוריים. ירידות המחירים צפויות להתמתן במהלך המחצית השנייה של השנה.

 

היות שסבבי גיוס מתקיימים אחת לחודשים ארוכים ולעיתים שנים, ומעבר לכך, היות ובתקופות של שוק יורד, ישנו קושי במדידת ירידת השוק בגלל שחברות נמנעות לעיתים מלקיים סבב גיוס במחיר יורד, גם במחיר של דחייה בסבב, מבט על המחירים אותם דורשים בעלי מניות בשוק הסקנדרי יכול לתת מדד משלים על המחירים בשוק הפרטי.

 

לאורך שנים, סטנדרט מקובל היה כי מחירה של מניית Common המצויה על פי רוב בידי עובדי החברה ויזמיה הראשוניים, הינו נמוך בכ-30%-50% ממחיר מניית ה-Preferred בגיוס האחרון. כך בדיוק צפינו בפלטרפורמת הסקנדרי הגלובלית אלפנט – נתוני תחזית שנת 2022 מראים כי עובדים אשר הציעו את מניותיהם באתר, נקבו במחיר מבוקש של כ-35% פחות ממחיר המניה בסבב האחרון.

 

לאחר מגמה רבת שנים זו, בה עסקאות סקנדרי בוצעו בדיסקאונט ביחס למחיר הגיוס האחרון, בשנת 2021 חלה תופעה חסרת תקדים בה מרבית ההיצע לעסקאות סקנדרי היה במחירי ביקוש גבוהים ממחירי הגיוס האחרון בחברות. רכישת מניית Common בשוק הסקנדרי הינה נחותה אינהרנטית ביחס למניות Preferred  אשר זכאיות להשתתפות בסבב גיוס, קדימות בהנזלה, וזכויות נוספות כגון גישה למידע ועוד. ההיפוך הזה, בו נדרשה פרמיה על מניות Common במקום דיסקאונט, הגיע מעודפי ביקוש מאסיביים וכן מזינוק מתמשך במחירים אשר הביא לכך שגיוס שהתרחש לפני רבעון או שניים נראה באותה התקופה "ישן", ומחירו לא שיקף את הערכת השווי.

 

מתב זה השתנה לחלוטין במהלך 2022 ואף מתמשך ביתר שאת במהלך 2023. ככל שמתמשך המשבר בשוק ההון, ותעשיית ההייטק בפרט, ניתן לראות מהפך באינדיקטור זה, כאשר במחצית השנייה של 2022 כבר חוזרים בדיוק לסטנדרטים המוכרים מן העבר, של דיסקאונט ממוצע של כ-35% ואף יותר. או בקיצור Back to Basics.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 24/04/2023 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נילס 23/04/2023 16:19
    הגב לתגובה זו
    על מה נשענת הכתבה? אלו חברות? היכן הנתונים? תת רמה, אפשר באותה מידה להנפיץ אחוז אחר והוא יהיה נכון באותה המידה
  • 1.
    שווי ?מישהו בודק את הרווחים ? רווחים כמעט ואין (ל"ת)
    מנש 23/04/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
זיו שילון והילה ערן-זיק - צילום ישראל הדריזיו שילון והילה ערן-זיק - צילום ישראל הדרי

דיסקונט ונימבל משיקים פתרון דיגיטלי חדש להקדמת תשלומים לעסקים

מהלך משותף לדיסקונט ולחברת הפינטק 'נימבל' של זיו שילון, מעניק ללקוחות העסקיים פתרון מימון דיגיטלי חדשני להקדמת תשלומי ספקים;  שיתוף הפעולה שנחתם בין החברות יאפשר לדיסקונט להציע לעסקים פתרונות מימון מבוססי דאטה באופן דיגיטלי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פינטק דיסקונט

בנק דיסקונט דיסקונט -0.25%   וחברת נימבל (Nimble)חתמו על הסכם התקשרות שירחיב את מגוון פתרונות המימון הדיגיטליים שדיסקונט מציע ללקוחותיו העסקיים , וינגיש עבורם כלים טכנולוגיים גמישים ופשוטים לשימוש .

נימבל, של היזמים זיו שילון ואור קומיסר, פיתחה פלטפורמה טכנולוגית חדשנית למימון חשבוניות לעסקים אשר משלבת התממשקות ישירה עם מערכות מידע ארגוניות ו יכולות איסוף וניתוח דאטה. באמצעות הפלטפורמה של נימבל, הספקים של לקוחות דיסקונט יוכלו להקדים תשלומים בגין שירותים או מוצרים שכבר סופקו ואושרו ע"י הקונה באופן פשוט, מאובטח ומ יידי. נימבל, הממוצבת כאחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בתחום ה-Finance Chain Supply, פיתחה כלים ייחודיים שהופכים את המימון לזמין, מהיר ומותאם אישית, ובכך יוצרת ערך כפול: גם צמיחה של עסקים וגם חיזוק היציבות הכלכלית במשק.

עבור דיסקונט, שיתוף הפע ולה עם נימבל הינו המשך ישיר לאסטרטגיית ההובלה הדיגיטלית של הבנק. הפתרון המשותף צפוי לאפשר ללקוחות העסקיים של הבנק גישה למימון תזרימי ע"י הקדמת תשלומים לאחר אישור הקונה. שיתוף הפעולה ייתן מענה נוסף לצרכי הלקוחות של דיסקונט בנושא התשלום לספקים והפלטפורמה של נימבל משתלבת היטב בסל השירותים הקיים, וממצבת את דיסקונט כשחקן מרכזי בחדשנות הבנקאית .

דבר החברה

הילה ערן -זיק, ראשת החטיבה העסקית בדיסקונט: "בעידן של אתגרים כלכליים ועסקיים, חשוב לנו להמשיך ולעמוד לצד לקוחותינו ולהציע מגוון מוצרים ושירותים פיננסיים שיסייעו להם להמשיך לצמוח ולשגשג. שיתוף הפעולה עם נימבל מאפשר לנו להרחיב את סל המוצרים ולהציע פתרון חדשני, מהיר ונגיש והוא עוד צעד חשוב בדרך של דיסקונט לחיזוק ותמיכה במגזר העסקי בישראל".

זיו שילון , מנכ"ל נימבל: "אנחנו בנימבל נרגשים וגאים להשיק את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם דיסקונט, שמביא לידי ביטוי את החזון שלנו להפוך את מימון שרשרת האספקה לחכם, מהיר ודיגיטלי, כזה שמותאם לעידן שבו תזרים המזומנים של עסקים חייב להיות גמיש ומבוסס דאטה. הפלטפורמה שפיתחנו מחברת בין עולם מערכות המידע, הדאטה והפיננסים ומאפשרת לספקים לקבל תשלום מוקדם בצורה פשוטה, אוטומטית ובטוחה, תוך מינימום התערבות מצד הלקוח . העבודה המשותפת עם דיסקונט הוכיחה שכאשר משלבים בין טכנולוגיה פורצת דרך לבין מוסד פיננסי מוביל עם מחויבות אמיתית לחדשנות, אפשר לייצר ערך אמיתי הן ל עסקים הקטנים והבינוניים והן לחברות הגדולות במשק. זהו רק הצעד הראשון בדרך להתרחבות משמעותית גם לשווקים נוספים, ולביסוס נימבל כחברה שמובילה את תחום ה-Finance Chain Supply בישראל ומחוץ לה ".