טראמפ
צילום: gettyimages

נתוני מאי מעוררים את השאלה האם הצמיחה בארה"ב היא שלילית

ברקע להחלטת הריבית הערב, מדד השילוחים לחודש מאי ירד ב-6% בחישוב שנתי. "הירידה בחודש האחרון גורמת לנו להעריך כי כבר לא מדובר ב'סיכון' אלא באיתות להתכווצות בפעילות הכלכלית בארה"ב", טוענים הכלכלנים האחראים על המדד
עמית נעם טל | (10)

בעוד המשקיעים ממתינים בדריכות לקראת החלטת הריבית של ועדת השוק הפתוח של הפד' הערב, נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להצביע על התקררות בפעילות הכלכלית, כאשר המושג "מיתון" הופך לברור במיוחד. 

אמש פורסם מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index) לחודש מאי. המדד, שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות), הציג ירידה של 6% בחישוב שנתי. מדובר בחודש השישי ברציפות שהמדד נמצא בטריטוריה השלילית בחישוב שנתי.

מדד השילוחים בארה"ב: סימני ההאטה ברורים בפעילות הכלכלית בארה"ב

"כאשר המדד עבר לטריטוריה השלילית בדצמבר האחרון לאחר 24 חודשים, הערכנו כי מדובר באירוע זמני שקשה להעריכו. גם בינואר הערכנו כי מדובר באירוע זמני. בפברואר האחרון טענו כי "למרות שאנחנו לו משנים את התחזית שלנו לשלילית, אנו חושבים כי זה יהיה נבון לעקוב בזהירות אחר ההתפתחויות". לאחר הירידה של 3.2% בפעילות במהלך חודש אפריל טענו כי "הסיכון לפעילות הכלכלית בארה"ב עלה משמעותי". הירידה בחודש האחרון גורמת לנו להעריך כי כבר לא מדובר ב"סיכון" אלא איתות ממשי על התכווצות בפעילות הכלכלית בארה"ב", טענו ב-cass information  system, החברה שאחראית על פרסום המדד.

הכלכלנים האחראים על הסקר מוסיפים כי הירידה החדה במהלך מאי מספיק משמעותית בשביל לעלות את השאלה האם הכלכלה האמריקנית רשמה התכווצות במהלך הרבעון השני של 2019. (לסקר המלא שפורסם אמש). נציין בהקשר זה כי התחזית הנמוכה ביותר של שלוחות הפד' (הפד' בניו יורק) עומדת היום על צמיחה של 1.3% ברבעון הנוכחי, לעומת צמיחה של 3.1% ברבעון הראשון של השנה.

הדו"ח אמש למעשה מאשר מספר נתונים קטסטרופליים שפורסמו בימים האחרונים. בחמישי האחרון פרסם מורגן סטנלי מדד התנאים העסקיים שלו לחודש יוני (MSBCI). המדד רשם ירידה ב-32 נק' לרמה של 13 נק' בלבד. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר שתועדה מאז החל הבנק לבצע את הסקר בשנת 2002. ואם זה לא מספיק, מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז דצמבר 2008  (לכתבה המלאה).

מדד התנאים העסקיים בארה"ב של מורגן סטנלי בעשור האחרון: נפילה חדה בחודש האחרון

מדד הייצור של האמפייר סטייט, שמודד את מצב העסקים באזור ניו יורק, התפרסם מוקדם יותר השבוע והצביע על ירידה של 17.8 נק' בחודש יוני, הירידה החודשית החדה ביותר שתועדה בסקר. בדויטשה בנק טענו בעקבות הנתון החלש כי סקר ה-ISM בארה"ב עשוי לרדת בחודש הקרוב לרמה של 45 נק', עמוק בטריטוריה המצביעה על האטה בפעילות הכלכלית (לכתבה המלאה) .

הקורלציה בין מדד הייצור של האמפייר סטייט לסקר ה-ISM

באופן לא מפתיע, הקורלציה של מדד המשלוחים עם סקר ה-ISM מצביעה גם היא על צפי לירידה של סקר ה-ISM אל מתחת לרף המציין צפי להאטה כלכלית. ובמילים פשוטות: עוד ועוד נתונים מצביעים על הידרדרות מהירה בפעילות הכלכלית.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שלמה 19/06/2019 21:44
    הגב לתגובה זו
    לא יצליחו למנוע את ירידת רווחיות החברות עקב ירידה בפעילות הכלכלית וכתוצאה מכך שערי המניות של החברות יצנחו.
  • 7.
    רק למטה רק למטה 19/06/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    אל תצפו לבומים זה יהיה איטי אכזרי וכואב 10 שנים מהיום אין דולר אין ארהב בעלת המילה החזקה .
  • 6.
    בקרוב יחלקו דולרים בחינם . נייר טואלט יהיה שווה יותר . (ל"ת)
    לרק למאמה 19/06/2019 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בזמו שחבר הליצים היו עסוקים בהרצת השוק !!! (ל"ת)
    הכלכלה הידרדרה ... 19/06/2019 17:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אך ורק למעלה 19/06/2019 17:56
    הגב לתגובה זו
    יחלקו לנו עוד כסף.כל עוד מחלקים למה שלא יקח
  • 3.
    לברוח מטבע (ל"ת)
    007 19/06/2019 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בלעדיהם ההתאוששות תהיה קשה איתם בלתי אפשרית !!! (ל"ת)
    הבייתה !!! ועכשיו. 19/06/2019 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אך ורק למעלה 19/06/2019 17:49
    הגב לתגובה זו
    ימשיכו כל הזמן לחלק כסף.ואתם פריירים שחושבים שזה ירד.פשוט פריירים.נתונים כלכליים לא מעניין.רק כסף לבורסה מעניין אותם.ככה מרוויחים כסף.אין לכם שכל או מה.
  • פז 19/06/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    30 שנה הוא עדיין חצי ממה שהיה
  • רק למטה רק למטה 19/06/2019 19:13
    הגב לתגובה זו
    אם היית מושקע שם בעשור האחרון נטו הפסד . מלבד ההנפקות שם שהרימו את המדד שום מניה לא עלתה רק ירדה יא אנלפאבית
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: