וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הנאסד"ק ירד 0.2%, צ'ק פוינט התרסקה 12.5%

מניית אפל מאבדת 1.5%, צ'ק פוינט מתרסקת 13% בעקבות הדו"חות , אדישות במדדים להחלטת הריבית מצד הפד'
עמית טל |

לאחר פתיחה חיובית, כאשר כלל המדדים ברמות שיא כל הזמנים, יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבות, כאשר מדד הראסל 2000, המרכז את המניות הקטנות בשוק ירד 0.7%  לאחר שפתח את המסחר בעלייה של 0.8%.  2 גורמים עיקריים קובעו את הטון הערב בשווקים: הגורם הראשון הוא החלטת הריבית של הפד' (לכתבה המלאה). הגורם השני יהיה ההתפתחויות בסוגיית רפורמת המיסים של הממשל בארה"ב- לפי הדיווחים לפנות בוקר חלה פריצת דרך במשא ומתן בנוגע לתוכנית (מס החברות צפוי לרדת ל-20% כבר בשנה הבאה).

מדדי וול סטריט נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס S&P 500 0.13% ברקע למסחר בוול סטריט, נראה כי שוקי המניות מסביב לעולם לא עוצרים: הבוקר טיפס הניקיי היפני 1.9% וקבע שיא של 21 שנה. שימו לב לנתון החריג: בחודש האחרון המדד היפני ירד רק פעמיים בלב (ירידה יומית אחת של 0.2% וירידה של 0.04% אמש), ללא ספק נתון חריג מאוד. בתוך כך, הדאקס הגרמני טיפס היום 1.8% לשיא חדש. הפדרל ריזרב צפוי לעמוד הערב ומחר במוקד. כצפוי, הבנק הותיר את הריבית על כמה בטווח של 1-1.25%. נוסח ההצהרה שפרסם הבנק היה ניצי יותר מהפגישה הקודמת: הצמיחה בארצות הברית הפכה ל"יציבה".  בתוך כך, סוגיית היו"ר הבא של הבנק צפויה להעסיק את המשקיעים, טראמפ צפוי לפרסם מחר את החלטתו בנוגע ליו"ר הבא של הפד'. נזכיר כי כעת נותרו 2 מתמודדים לתפקיד: ג'ון טיילור, וג'רום פאואל. ע"פ הערכות האחרונות, טראמפ נוטה למנות את פאואל לתפקיד, מינוי שיספק רוח גבית לשווקים שכן פאואל נחשב יוני בדעותיו בסוגיות המוניטאריות. סוגיית רפורמת המיסים חזרה הבוקר לכותרות , לאחר שדווח בתחילת השבוע כי ייתכן שהורדת מיסי החברות יתפרשו למספר שנים, היום נראה כי התקבלה החלטה שמס החברות ירד ל-20% כבר בתחילת השנה הבאה. בגזרת המאקרו, נתוני סקר התעסוקה של ADP, המהווה אינדיקציה ראשונה לדו"ח התעסוקה שיתפרסם ביום שישי לפני המסחר, הצביעו על עלייה של 235 אלף משרות, גבוה מהצפי שעמד על 200 אלף בלבד. בגזרת הדואליות מניית טבע (סימול:TEVA) ממשיכה לרכז עניין לקראת פרסום הדו"חות מחר בשעות הצהרים ולאר ההודעה של חברת אלרגן לפני זמן קצר(לכתבה המלאה). מניית החברה עלתה הערב 1.6%. מניית מיילן (סימול:MYL) מרכזת עניין לנוכח הפרסומים אמש על חקירה כנגד בכיר בחברה בחדש לתיאום מחירים. מניית החברה תיקנה הערב 3.2%. מניית מזור (סימול:MZOR) איבדה 5.6% לאחר זינוק של מעל 7% במסחר אמש לשיא כל הזמנים חדש.   חברת התרופות קמהדע (סימול:KMDA) דיווחה היום על תוצאות מאכזבות בניסוי שלב 2 בתרופת האלפא-1 אנטיטריפסין (AAT) עבור חולי סוכרת מסוג 1. בשורה התחתונה, תוצאות ניסוי שלב 2 בסוכרת לא הראו אפקט יעילות משמעותי באוכלוסיית המחקר הכללית (לכתבה המלאה). מניית החברה איבדה 5%. חברת סודהסטרים (סימול:SODA) קפצה 4.7% ברקע לפרסום דו"חותיה. החברה היכתה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים גם ברווח וגם בהכנסות. בתוך כך, החברה העלתה את תחזית ההכנסות לשנה כולה ב-13% ואת תחזית הרווח למניה ב-40% (לכתבה המלאה). מניית חברת צ'ק פוינט (סימל: CHKP) שהינה החברה הישראלית בעלת שווי השוק בגבוה ביותר צללה 12.5% לאחר שהחברה פרסמה אתמול לאחר הסגירה דו"חות כאשר הסיבה לנפילה במניה קשורה לתחזית המאכזבת שסיפקה החברה לרבעון הרביעי. לפי התחזית שסיפקה, ההכנסות יהיו בטווח של 525-485 מיליון דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 530 מיליון דולר.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: