מארק פאבר מזהיר: "יום אחד כוחות השוק ירסקו את הפדרל ריזרב"

נביא הזעם של וול סטריט שוב מוצא את עצמו רואה שיאים חדשים אך ממשיך לדבוק בתחזית האפוקליפטית שלו
מתן בן ברוך | (11)
נושאים בכתבה וול סטריט פאבר

מארק פאבר לא מרפה. המשקיע המפורסם הידוע גם בשם 'ד"ר דום" כבר קורא לתיקון של 20 אחוזים במניות במשך שנים אבל בינתיים ממשיך לראות את השוק צועד גבוה יותר ויותר. אך פאבר לא אומר נואש, במקום לזרוק את המגבת או אפילו להודות שהנבואות הקודמות שלו פספסו, פאבר ממשיך לטעון כי שוק המניות יכול ליפול כל הדרך למטה ליעדים הדוביים המוקדמים שלו.

אתמול (ה') התראיין פאבר לרשת CNBC והיה מופתע לגלות שהמראיינת עימתה אותו עם קליפ מהשנים האחרונות עם שורה של נבואות זעם שלו, שאיך לומר זאת בצורה עדינה, פשוט לא התממשו. וכך לדוגמה: ב-4 לאוקטובר 2012 כאשר טען שהוא מעביר את רוב כספו למזומן כי "אני מאמין שבתוך 6 עד 9 חודשים נוכל לקנות הכל ב-20% פחות". מיותר לציין כי מאז מדד ה-S&P500 טיפס יותר מ-40% לרמה של 2,040 נק' ומשאיר את היעד הדובי של פאבר (1,160 נק') באור מגוחך.

המראיינת שאלה את פאבר האם הוא עדיין מחזיק בדעה שהשוק בדרך להתרסקות? פאבר השיב כי "הכל אפשרי, התבטאתי בעבר שייתכן שאנחנו נמצאים במצב שדומה לשנת 1987 בה כולם היו באופוריה ולאחר מכן קיבלנו ירידה משמעותית, אני עדיין מאמין שיש סיכונים רבים."

פאבר הזכיר גם למראיינת כי ישנן כמה מניות בתוך כל האופוריה הזו שלא הצליחו להציג ביצועים יפים. "הרבה מניות ירדו באופן משמעותי מהשיאים האחרונים שלהם. מנהלי קרנות הציגו ביצועים חסרים מול המדדים כי ישנם כל כך הרבה מניות שפשוט יורדות" הסביר פאבר. "אנחנו צריכים להסתכל על כל דבר בהקשר. אני חייב להזכיר שתמיד דגלתי בכך שלא ניתן לחזות את העתיד וייעצתי להחזיק כ-25% מניות ו-25% אג"ח". הוסיף פאבר.

בשורה התחתונה, פאבר ממשיך להיות דובי על שוק המניות העולה. "לפני שנתיים, הייתי בדעה כי תיקון של 20% יהיה בריא לשוק וזה מה שציפתי לו ואכן מניות רבות ביצעו תיקון של 20% במהלך השנתיים האחרונות ורק מספר קטן של מניות מניע את המדדים כלפי מעלה. תני לי להזכיר לך שבתוך 3 שנים המדדים כמעט הכפילו את עצמם, אם את באמת מאמינה שכל 3 שנים השוק יכפיל את עצמו אז לכו ותקנות מניות, אני לא מאמין בזה" סיכם פאבר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 16/11/2014 07:49
    הגב לתגובה זו
    בסוף יום אחד יהיו ירידות. זה ברור וככה מתנהגין שווקיםץ ואז יגידו תראו איזה גאון שחזה את הנולד..... חאטה כל הפרשנים שלא ראו את בעליות וגם כאלה שלא ראו את הנפילות של 2008 ו 2000 אף אחד באמת לא יודע כלום ץץץכולם חרטטנים
  • 5.
    שימשיך לחפש מעריצים 15/11/2014 23:11
    הגב לתגובה זו
    כל עוד רמות השורט הגבוהות על נכסי בסיס אמיתיים יהיו גבוהים השוק יצפין היום אין בעיה למגן פוזיציות לונג ע"י אופציות קול
  • 4.
    אין ספק שהוא צודק השאלה מאיזה מדד , מדד הנחיתה 5000בדאו (ל"ת)
    עילאי 14/11/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני עדיין לא מבין למה נותנים לו במה. בגלל פגיעה אחת? (ל"ת)
    יונתן 14/11/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 14/11/2014 08:55
    הגב לתגובה זו
    גיהנום ,כנסו ליוטיוב מוות קליני ותבינו למה חשוב מאוד להיות טובים , למה לגיהנום , אובחן אני לא רואה אותו בגן עדן עם פרצוף כמו שלו .ומניעים כמו שלו.
  • א 14/11/2014 09:40
    הגב לתגובה זו
    אובחן..אני רוצה לשאול האם יוטיוב הסביר לך ועכשיו אתה מומחה לענייני גהינום? והאם טרח יוטיוב להסביר שחשוב מאד להיות טובים ולא לירוק ברחוב. ואבקש שתסביר לי מוות קליני מהו.
  • מה שאסור שיקרה לאדם בחיים זה להפוך למושחת . (ל"ת)
    בא 14/11/2014 10:46
  • חוץ מזה אני מכיר מישהיא שעברה חוויה חוץ גופית ולא משקרת (ל"ת)
    בא 14/11/2014 10:44
  • בא 14/11/2014 10:14
    ממה שיש לנו ,אבל נראלי שחלאות ושדים יורדים למטה ,לפי מה שהם עצמם מספרים ,וחוזרים אחרים לגמרי ,ולא מפסיקים לקרוא כיתבי קודש ,כנס ליוטיוב באנגלית .
  • 1.
    פשוט נתקע לו תקליט במוח על ירידות. (ל"ת)
    תקליט שרוט 14/11/2014 08:47
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: