הכלכלן מארק פאבר מזהיר: "אנחנו נמצאים בבועה פיננסית ענקית"

מספר כלכלנים ומומחים בשוק ההון מזהירים מפני קריסה של יותר מ-50% בשוקי המניות בשנת 2014
מתן בן ברוך | (16)

כאשר שוקי המניות שוברים שיאים שבוע אחר שבוע, יש מי שעדיין סקפטי לגבי העליות ומבקש להיות עם יד על הדופק. "אין לנו זכות להיות מופתעים כאשר הקריסה בשוק המניות תגיע, למעשה אנחנו חייבים לצפות לזה" , כך אומר מארק ספיצנגל , מנהל קרן גידור הנודע בזכות הימור של מיליארד דולר על הנפילה ב-2008.

ספיצנגל לא לבד, גם מארק פאבר מצטרף לתחזית הקודרת: "אנחנו נמצאים בבועה פיננסית ענקית, זה יכול להתפוצץ בכל רגע". פאבר לא מהסס לשלוח אצבע מאשימה כלפי נשיא ארה"ב ברק אובמה, הפדרל רזרב והמדיניות הכלכלית שלהם. "למה לכפות על ציבור החוסכים, הבנים וההורים שלנו ספקולציות בשוק המניות והנדל"ן ? " בביקורת על מדיניות הריבית הנמוכה שהפד מנהיג. ד"ר דום (אבדון) הלא הוא מארק פאבר התפרסם ב-1987 כאשר שבוע לפני מפולת "יום שני השחור" המליץ ללקוחותיו למכור את המניות שלהם.

אינדיקטור נוסף עליו נשענים אנליסטים רבים, הוא "אינדיקטור וורן באפט" שהוא בעצם יחס שווי שוק המניות הכולל אל מול התמ"ג של המדינה. כאשר במצב הנוכחי אינדיקטור זה מסמן שהשוק יקר מידי ולכן יש להתכונן לקריסה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    פעיל 02/07/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
    זה שיבוא מימוש/מפולת זה ידוע - התנהגות שווקים מחזורית. אבל מתי?
  • 12.
    יופיטר שוקי הון 02/07/2014 14:43
    הגב לתגובה זו
    גם לא מאפשרים לגייס אגח
  • 11.
    משה 02/07/2014 10:03
    הגב לתגובה זו
    המפולת תגיע אבל כל מי שמנבא אותה בגדר טיפש
  • 10.
    avi abs 02/07/2014 09:14
    הגב לתגובה זו
    מירווחים כל חודש 50 כאלה
  • 9.
    בן האלוהים-king of the sex בדרך לארצות הברית להצילם (ל"ת)
    אין שום בועה 02/07/2014 07:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    המבין 02/07/2014 06:18
    הגב לתגובה זו
    חולרה לא קטן חולרה אמיתי
  • 7.
    תמונות של דובים לא מפחידים אותנו שימשיך לאכול את הלב (ל"ת)
    עוד אחד הזוי 02/07/2014 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דוד מ , 02/07/2014 01:43
    הגב לתגובה זו
    אחרי עליות כאלו יכול להגיע תיקון , אבל מכאן ל 50% ?
  • 5.
    כן (ל"ת)
    תכלס צודק 01/07/2014 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הרבה יותר 01/07/2014 22:37
    הגב לתגובה זו
    אצלו אין בכלל קשר לרמות המדדים אלא לקריסות ספונטניות של מחשבי המסחר כפי שקרה ב-6 למאי 2010 [פלש קראש]. הפתרון של חשיפת זהויות בביצועים בזמן אמת זו גאונות שמבטלת באחת את כל העניין של סחר פנים. אפילו בישראל שינו את החוק בעקבות המודל הזה [30.4.2013 'הסדרת מחוללי ציטוטים' בועדת הכספים של הכנסת. הרגולטור היום כבר לא 'עיוור' לזהויות בסחר פנים]. פשוט גאונות אבל הדרך עוד ארוכה והסכנה עוד מרחפת.
  • אחד מהעם 02/07/2014 04:47
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי אף מילה, אפשר הסבר מתומצת לפשוטי עם?
  • 3.
    פאבר 01/07/2014 22:31
    הגב לתגובה זו
    בגרוש.....מאז שהוא צועק המדדים מכפילים את עצמם ! אי אפשר להפסיק את השטויות שלו ? שיילך ללמוד כלכלה מחדש עם מורים חדשים......
  • 2.
    קריטריון וורן-בובליל 01/07/2014 20:49
    הגב לתגובה זו
    כנראה יגלו שהשוק היה אמור לקרוס מזמן. ולא סתם לקרוס אלא ב 50%
  • 1.
    נמאס כבר ממנו (ל"ת)
    בוע בו בוע 01/07/2014 20:36
    הגב לתגובה זו
  • אתה 01/07/2014 20:52
    הגב לתגובה זו
    גדול
  • טומטום יותר גדול (ל"ת)
    ואתה 02/07/2014 05:42
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: