ג'ון צ'יימברס: "מדיניות המס בהחלט משפיעה עלינו אם להשקיע במדינה או לא"

ג'ון צ'יימברס, יו"ר ומנכ"ל סיסקו: "סיסקו מתכוונת לתרום לכך שישראל תהיה המדינה הדיגיטלית הראשונה בעולם באופן מלא". מהו התחום בו הוא צופה רווחים של 14 טריליון דולר תוך עשר שנים?
יעל גרונטמן | (3)

ג'ון צ'יימברס, יו"ר ומנכ"ל ענקית ציוד התקשורת האמריקנית, סיסקו (סימול: CSCO), שבא לישראל על מנת להשתתף בחגיגות יום ההולדת ה-90 של הנשיא פרס, הספיק כבר אתמול (ג') להצהיר בפני שר האוצר, לפיד, כי סיסקו תגייס לשורותיה בשנה הקרובה עוד 100 עובדים חדשים בישראל שיצטרפו לכ-2,000 עובדי החברה בישראל ולכ-70 אלף עובדי החברה ברחבי העולם, ואמר גם "נשמח להרחיב את שיתוף הפעולה עם מדינת ישראל".

צ'יימברס נפגש הבוקר (ד') עם קבוצה מצומצמת של עיתונאים, שבאו לשמוע ממקור ראשון לאן הוא מתכוון להוביל את החברה, שדורגה לפני יומיים כחברה ה-23 בגודלה בעולם, לאחר שעקפה את ברקשייר האת'וואי של וורן באפט והגיעה לשווי של כ-133 מיליארד דולר. סיסקו נמנית על אחת מ-25 החברות במדד הדאו ג'ונס היוקרתי, היא נסחרת בנאסד"ק ולוקחת חלק במדד ה-S&P500. מאז אוקטובר זינקה המניה בכ-65% מכ-15 דולר למחיר שנושק ל-25 דולר - רמה בה נסחרה ב-2010.

צ'יימברס שהצטרף אל סיסקו לפני מעל ל-20 שנה הוא אחד המנהיגים העסקיים המובילים בעולם לאחר שנבחר כאחד מ-"100 האנשים המשפיעים ביותר" על ידי השבועון "טיים", "אחד מ-"25 המנהלים הבולטים ביותר בעולם" על ידי "ביזנסוויק" וכ"מנכ"ל השנה" על ידי כתב-העת "צ'יף אקסקיוטיב" ובפרסים ועיטורים רבים נוספים.

על הנשיא פרס אמר צ'יימברס, "הוא הנכס החשוב ביותר של ישראל והשגריר הטוב ביותר שלכם בעולם".

מערכת החינוך בשראל צריכה לעבור שינוי גדול

בראשית דבריו אמר צ'יימבס שהגיע ישירות ממפגש עם ראש הממשלה נתניהו במעונו, "סיימנו פגישה מצויינת עם ראש הממשלה שמבין את החשיבות שיש לשידרוג של הטכנולוגיה והתקשורת למדינה ולאזרחיה כאשר הרוח היזמית שמאפיינת את ישראל צפויה לייצר עוד מקומות עבודה במדינה. גם הוא מכיר בכך שהעוצמה של ישראל כרוכה במהירות בה ישראל תוכל להשתלב בעולם".

והוסיף, "מערכת החינוך בישראל צריכה לעבור שינוי לגדול ולהתחדש בהתאם לתקופה ולהתפתחויות הטכנולוגיות. ראש הממשלה הבין שיש חשיבות רבה בשינוי מהיר במערכת החינוך. אנחנו מתכוונים להשקיע גם בחינוך בישראל".

שלוש יוזמות חדשות ועוד 15 מיליון דולר

בפגישה עם ראש הממשלה הכריז צ'יימברס על קידום שלוש יוזמות. הראשונה, הקמת מעבדת מחקר ופיתוח חדשנית בתחום הסייבר במדינת ישראל, אשר תאפשר נגישות לאקדמיות ברחבי הארץ. שנית, סיסקו בונה מערכת של שירותי ייעוץ על מנת לסייע ללקוחות ולספק מענה לצרכי האבטחה שלהם, ומגייסת עד 100 עובדים אסטרטגיים בישראל, בהתבסס על היכולות הקיימות כיום. שלישית, באמצעות התכנית Learning@Cisco, חברת סיסקו תשיק תכנית אימון בתחום אבטחת המידע כתכנית ניסוי (פיילוט), בה יוכשרו משתתפים צעירים לשמש כמומחי אבטחת מידע. בוגרי התכנית יוסמכו ע"י חברת סיסקו. בנוסף הכריז צ'יימברס כי החברה מתכננת להשקיע 15 מיליון דולר באמצעות קרנות הון סיכון התומכות בשילוב ישראלים ערבים, ובפיתוח טכנולוגיות אבטחה חדשניות.

ישראל תהיה המדינה הדיגיטלית באופן מלא הראשונה

הצהרה בולטת שסיפק היום צ'יימברס היתה כי "סיסקו מתכוונת להביא לכך שישראל תהיה המדינה הדיגיטלית באופן מלא הראשונה בעולם. ישראל תהיה מכוסה מקצה לקצה על ידי אינטרנט בכל תחומי החיים, כולל חינוך, בריאות תעסוקה ובכלל. סיסקו מחוייבת מאוד למהלך הזה שכרוך בסיכונים".

על השאלה מדוע סיסקו בחרה דווקא בישראל כמדינה הדיגיטלית הראשונה ולא מדינות ארות כמו דרום קוריאה אמר צ'יימברס כי "זוהי מדינה שבאמת אפשר לקרוא לה מדינת הסטארט -אפ ואני אוהב את המדינה הזו. המחוייבויות הפיננסיות שלנו במדינה כוללת בין היתר גם את ההכרזה על גיוס עובדים חדשים. אין בעולם אף מדינה כמו ישראל מבחינת היקף ואיכות הסטארט-אפים. תחום האבטחה הוא בעל חשיבות עליונה כאשר מדובר בתקשורת ובמידע וישראל מובילה בתחומי האבטחה הדיגיטליים שחשובים כל כך לכל אחד", אמר צ'יימברס ורמז על כך שהרכישות הבאות שיתכן שהחברה תבצע בישראל יהיו מתחום אבטחת המידע.

"אנחנו השותף הכי טוב שיכול להיות לישראל כי אנחנו הטובים ביותר בעולם. פרוייקט תשתיות התקשורת עם חברת החשמל בו אנו שותפים לויה אירופה שזכתה במכרז של חברת החשמל ישפר את תקשורת האינטרנט בישראל בצורה משמעותית. ישראל היא מדינה עם רמת חינוך גבוהה והיא מוכנה להפוך למדינה הדיגיטלית הראשונה. אנחנו חושבים שישראל היא מקום מאוד מאוד הגיוני להשקיע בו עוד ועוד. הדיגיטיזציה של ישראל תואץ תוך שנה וחצי שנתיים באופן משמעותי".

המובייל - שוק מפתח

שאלה נוספת נגעה במובילות שתפסה סיסקו בעולם האינטרנט האלחוטי ועליה הוא ענה, "לפני שלוש שנים לא היה לנו מובילות בתחום התקשורת האלחוטית. מאז עשינו שינוי גדול והפכנו לחברה המובילה בעולם מבחינת תקשורת אלחוטית". בנוסף אמר צ'יימברס כי "שוק המובייל הוא שוק מפתח בהתפתחות התקשורת בעולם ואנחנו נמצאים שם בעמדת הובלה. הכוונה היא לחבר את רשתות התקשורת הנייחת והסלולרית במהירות סופר מהירה. המהירות תיהיה בלתי תאומן ביחס למה שמוכר כיום".

מספר פרטים שנאמרו במהלך השיחה הם כי בשנה האחרונה רכשה החברה 15 חברות, רכישותיה מתפרשות על פני 149 מדינות ובמהלך 9 הרבעונים האחרונים הצליחה החברה לשבור מדי רבעון את שיאי המכירות שלה. ברבעון האחרון הצליחה החברה להציג צמיחה של כ-14% ברווחיה ושל כ-4.5% במכירותיה, ביום שלאחר דוחות אלה, שעקפו את התחזיות של האנליסטים, זינקה המניה בכ-8%.

בהתייחסו לזכיה של ויה אירופה במכרז של חברת החשמל לשימוש ברשת החשמל כרשת הסיבים האופטיים שתספק תקשורת נייחת ותקשורת אינטרנט כתחרות לתשתיות של בזק ושל הוט אמר ציימברס, "תחרות זה דבר טוב ואנחנו מאמינים שהתשתיות בישראל הן מאוד מעניינות ולכן נכנסנו לשותפות למיזם עם ויה אירופה. אנחנו ניקח חלק במימון הספקים בפרויקט בשלב זה בהיקף של 140 מיליון דולר. נבחרנו כשותף הטכנולוגי במיזם זה על רקע היכולות והקשרים שלנו. מדובר במיזם שיעלה מיליארדי שקלים במהלך 7-10 השנים הקרובות".

בהתייחסו למדיניות המס על רקע השינויים שיתכן שיהיו במדיניות המס במיוחד זו הנוגעת בהקלות המס הניתנות לחברות הבינלאומיות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון בישראל אמר צ'יימברס "לממשלה יש זכות להעלות את המסים, אבל אין ספק שזה גורם מרכזי שמביא לעלייה בחששות של העסקים ויכול להשפיע עלינו אם להשקיע במדינה או לא".

"למדיניות המס יש השלכות ודי אם אזכיר את הכאוס שנוצר בקליפורניה בעקבות שינוי מדיניות המס. אני פה כי אני אוהב את המדינה ואת החדשנות שקיימת בישראל ולא רק בגלל מדיניות המס, אבל מדיניות המס בהחלט משפיעה על שיקולי ההשקעה שלנו.

אנחנו למשל משקיעים הרבה פחות בארה"ב בגלל מדיניות המס שלה. כ-40 מיליארד דולר מהרווחים של סיסקו אנחנו לא מכניסים חזרה לארה"ב רק בגלל מדיניות המס שגובשה בימים שלפני שהיתה בעולם מייקרוסופט, אלא משאירים אותם כלואים ברחבי העולם".

רווחים של 14 טריליון דולר תוך עשור

לשאלת Bizportal על החזון שלו לעולם האינטרנט העתידי אמר צ'יימברס "אני חושב שההתפתחות הבאה שעליה כולכם צריכים לתת תשומת לב זו ההתפתחות עולם האינטרנט של ה-THINGS, כלומר כל אותו המידע שנאסף על ידי מכונות ולא על ידי בני אדם, זה קורה בתחומי האבטחה, הבנקאות, התעבורה המטאורולוגיה ובעצם בכל תחומי החיים.

אנחנו רואים את השוק הזה גדל ומייצר רווח אדיר של 14 טריליון דולר ב-10 השנים הקרובות. לדעתנו זה יהיה מנוע הצמיחה העיקרי שלנו בשנים הקרובות. לאינטרנט של הדברים אין מדינה ספציפית אלא תהיה לו תפוצה כלל עולמית".

"אנחנו לא חפים מטעויות מדי פעם, אבל אני יודע שיש לנו את היכולת להכנס לתחומים חדשים בצורה טובה מאוד וכבר הוכחנו את זה בעבר ואני מאמין שנמשיך להוכיח את עצמנו גם בתחום הזה של האינטרנט של הדברים" סיים צ'יימברס את דבריו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הממשלה צריכה להצטרף לתוכנית גמילה ממיסים! (ל"ת)
    זיוה רחמני 19/06/2013 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מס.מ0 מס.שר האוצר תקשיב ןתושיע (ל"ת)
    איציק 19/06/2013 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאוהב בישראל 19/06/2013 13:14
    הגב לתגובה זו
    נברח. בקרוב כיל תימחק מהמסחר בבורסה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: