מהי כלכלת ה-Gig וכיצד היא מרעידה את שוק העבודה?
הכלכלה התעסוקתית ושוק העבודה משנים את פניהם. בדורות לא רחוקים מהדור של היום עובדים בשוק העבודה שאפו לבלות עשרות שנים באי של יציבות ולבסוף לצאת לפנסיה בגיל פרישה, היום התמונה הזאת משתנה מקצה אל קצה - וזה קורה לנו ממש מול העיניים.
כלכלת הגיג (Gig Economy) מתארת מצב לפיו חלק גדול משוק העבודה מתבסס למעשה על עבודות פרילאנס זמניות שאינן מחייבות הסכם העסקה ארוך טווח מול העובדים. כלכלת הגיג מהווה מודל שצובר תאוצה במהירות מסחררת וניתן לצפות בשינויים בעיקר בארה"ב ואירופה. שם כחלק מהעובדים המשתתפים בכלכלת הגיג מתבססים באופן מוחלט על משרות זמניות כנותני שירותים, וחלקם עושים זאת כעיסוק צדדי במקביל לעבודתם כשכירים.
חברות רבות תורמות להתפתחותה של כלכלת הגיג והופכות אותה לזמינה לכל אחת ואחד. חברות מוכרות כמו Fiverr שבנתה שוק מקוון שמאפשר להפגיש ביתר קלות נותני שירותים עם מחפשי השירותים. כמו כן, חברת Uber שמאפשרת לך להפוך לפרילאנס בהינף סמארטפון ולהשתמש בכלי הרכב הפרטי שלך בכדי להסיע נוסעים בצורה שיתופית ולקבל תגמול בהתאם.
לעבוד בכאילו באמזון
חברות ענק כמו אמזון מנצלות את התנופה האדירה בתחום ושוכרות עובדים לפרוייקטים זמניים מבלי להתחייב אליהם לזמן ארוך ומבלי לעסוק במורכבויות השונות בהעסקת עובדים קבועים. החברה הכריזה לאחרונה על תוכנית ה-DSP ובמסגרתה ענקית הקמעונאות מציעה לכל אחד להקים למעשה עסק שליחויות פרטי תחת המותג שלה, וזאת במקום להעסיק עובדים ישירים. תוכנית ה-DSP מצטרפת לתוכנית Flex שהוכרזה על ידי החברה בעבר ובמסגרתה נהגים פרטיים יכולים לבצע משלוחי חבילות תמורת שכר של עד 25 דולר לשעה.
- עובדי לאומי - תשכחו מהבונוסים; על הבעיות בהסכם העובדים שחתם הוועד מול חנן פרידמן
- הסכם השכר החדש ברכבת - העובדים ניצחו, ומה עם אזרחי ישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחקר עדכני של חברת המחקר גלאופ (GallUp), מספק תמיכה מספרית לאמור לעיל. במסגרת המחקר נמצא כי כ-36% מהעובדים האמריקנים משתתפים בכלכלת הגיג כעיסוק ראשי או כעיסוק צדדי. מתוך אלו שמשתתפים בכלכלת הגיג כ-64% ציינו שהם מרוצים מצורת העבודה.
המציאות החדשה יצרה למעשה 2 כלכלות עבודה נפרדות – העובדים השכירים ועובדי הפרילאנס. עובדי הפרילאנס נהנים מצד אחד מאיזון חיים-עבודה מעולה, זוכים לגמישות, אוטונומיה ואינם מחוייבים בחוזה משפטי ארוך טווח בדרך כלל. מצד שני, השכירים זוכים לביטחון תעסוקתי ותנאים נלווים כאלו שאין לעובדים במשרות הזמניות.
המחקר ערך השוואה בין פרילאנסרים לעובדים קבועים ונמצא כי בבדיקת 14 פרמטרים שונים, רק פרמטר בודד עמד לטובת העובדים השכירים. כך לדוגמא, כ-34% מהשכירים הרגישו שייכות למקום העבודה ואילו מעל 50% מהפרילאנסרים חשו תחושת שייכות לעסק. כ-25% מהשכירים ציינו כי גלומה בעבודתם יצירתיות וחדשניות ואילו 50% מהפרילאנסרים ציינו כי הם חשים יצירתיות בעבודתם.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
המדד היחיד שהיה לטובת השכירים כאמור הינו מדד מועד התשלום. כ-82% מהשכירים ציינו כי הם מרוצים ממועד התשלום ומנגד רק 62% מנותני השירותים הביעו שביעות רצון דומה. להלן הפרמטרים שנבדקו, האחוזים בטבלה מצביעים על אחוז העובדים שהסכימו במידה רבה עם תיאור המדד.
בישראל המצב עדיין לא מתקרב לרמות של אירופה וארה"ב אך נראה כי אנחנו צועדים בכיוון כאשר יותר ויותר עובדים, במיוחד בתחום הטכנולוגי שם יש ביקוש רב לעובדים, מעדיפים לפעול כנותני שירותים ולקבל את החופש שטמון בכך.
באנגליה יותר ויותר עובדים מוותרים על חוזה העבודה ועובדים תחת תנאי "חוזה" (Contract) לעומת תנאים קבועים (Permanent). "אני פשוט אוהבת את סגנון החיים בעבודה עצמאית" ציינה דיאנה קאר, מפתחת תוכנה שעובדת כפרילאנסרית בלונדון. "לכן, לא אסכים לעבוד בעבודה שמגבילה לי את החופש", הוסיפה קאר.
מה בקשר למעסיקים? החברות צריכות להתמודד עם שוק עבודה משוכלל ומאתגר. הטרנד הנוכחי צריך להוות נושא לדיון בחברות לצורך בחינה מחדש של נושא ההון האנושי כדי להתמודד עם האתגרים הבאים והתחרות הצפויה על "עובדים גמישים".
- 6.מירי ברג 25/09/2018 08:06הגב לתגובה זויש אנשים כמוני, שלא יכולים לעבוד בצוות ולא יכולים סביבת עבודה נורמלית. בלי האופציה המדהימה של פרילאנס מהבית, הייתי צריכה לחיות על קצבת נכות נפשית. ככה מהבית.... מי רואה אותי.... כל היום סמים קלים! ומלא עבודה בכמויות! וכן מי שאמר על הפנסיה, אז תדע שיש פנסיה חובה לעצמאים כבר חשבו על זה. אני מרגישה שאני בכמה רמות מעל כולם (מעל השכירים, גם אלה שמרוויחים 30 אלף בהייטק) יכולה לקבוע רופא שיניים באמצע השבוע ב-10 בבוקר ושיחכו לי אני בסידורים ובתקופות שאין עבודה כן זה קצת נואש אבל תקופה כמו עכשיו שיש מלא -- לקוח שלא מוצא חן בעיניי עף שילך לחפש מי יעבוד בשבילו, יכולה לבחור את העבודות שלי רק מה שכיף וזורם ולא להתייבש במשרדים כלובי זהב וכן יש חסרונות אבל אין סיכוי לחזור לעבוד בתלוש משכורת. חשבונית או קצבה! וכן זרמתי עם המאה ה21 עוד מלפני שהתחילו הכתבות האלה על הגיג אקונומי משנת 2009 עד היום
- 5.חזירים 23/09/2018 15:50הגב לתגובה זו100 שנה אחורה . הכל זה בחסות הממשלה שמאפשרת את זה . בועוד חמישים שנה הנזקים יצופו שלעובדים לא תהיה פנסיה נורמלית . מאפשרים למעוט מעסיקים לגזור קופון על גב עתידו של העובד .
- אנונימי 12/04/2025 17:25הגב לתגובה זוהרי זו בחירה של העובד אז על מה הטרונייה
- השינוי בא מהעובדים, אז על מה התלונות בדיוק???? (ל"ת)ממי 23/09/2018 21:36הגב לתגובה זו
- מחוסר ברירה (ל"ת)אלי 26/09/2018 04:00
- 4.ניצול בשם החוק. 23/09/2018 15:39הגב לתגובה זוניצול של הדור החדש על ידי המעסיקים.
- 3.ומה קשור עובדי לאומיקרד ?? (ל"ת)עמית 23/09/2018 13:37הגב לתגובה זו
- 2.זה לא מדאיג את השמאלנים, הם מקבלים כסף מאיראן, (ל"ת)זוועה גלון 23/09/2018 12:18הגב לתגובה זו
- 1.פרילאנסר 23/09/2018 06:47הגב לתגובה זולחמור שעובד בלי הפסקה בלי תנאים סוציאלים ובתשלום שוטף פלוס נראה. כשמס הכנסה מע"מ וביטוח לאומי חוגגים לו על התחת.
- עצמאי 23/09/2018 10:53הגב לתגובה זואבל בשנים האחרונות נראה לי זה השתפר משהו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
