ארז כהן
צילום: יח"צ

הפתרון בשוק הדיור שמקבלי ההחלטות חייבים להתייחס אליו

ארז כהן | (6)
נושאים בכתבה שוק הדיור תחבורה

לאחרונה היו לא מעט פרסומים בכלי התקשורת על הצורך בהגדלה ניכרת של תקציב התחבורה והתשתיות של מדינת ישראל מכ-60 מיליארד שקלים לכ-600 מיליארדים במהלך העשורים הקרובים. נתונים אלה התבססו על מחקרים אקדמיים שנערכו לאחרונה כמו גם שורה של מקבלי החלטות, כולל שר התחבורה עצמו, שדוחפים כל העת להגדלת התקציב. מצד אחד אני בהחלט מסכים שקיים כיום "תת תקציב" ברור בנושאים אלה הכוללים לא רק תחבורה, אלא גם תשתיות אנרגיה, חשמל, גז, מים וכו'.

ישראל, בכך אין ספק, מפגרת בעשרות שנים לעומת מדינות אחרות ב-OECD, ובכלל, בפיתוח התשתיות. מצד שני, השימוש הערטילאי משהו בנתונים אסטרונומיים, מטריד אותי ותחושתי, שללא "שילוב כלים" של מקבלי ההחלטות הן בתחום הדיור והן בתחום התשתיות, נתונים מרשימים אלה יישארו על הנייר.

לכן הצעתי שלכל פרוגרמה משמעותית, שהינה מעבר ל-500 יחידות דיור (או "מספר אצבע" אחר שיוחלט עליו), תשלב באופן אוטומטי את כלל מקבלי ההחלטות בתחום התשתיות. טכנית, פעולה זו קיימת כבר היום, אולם לצערי איננה ממוסדת די צרכה וגם ההסתכלות האסטרטגית חסרה מאוד. דוגמה מובהקת לכך מייצרים כיום הסכמי הגג עם העיריות, שאמורים לקדם כ-230 אלף יחידות דיור, אולי בהמשך אף יותר, בכל רחבי הארץ. הסכמים אלה נחתמו, ברובם הגדול, מבלי שיהיה לכך כל סימוכין בנושא התשתיות. ישנן אינספור דוגמאות לכך, הן בערי פריפריה קטנות הצפויות לצמוח ולהיות ערים גדולות, אולם גם בלא מעט ערים במרכז הארץ הסובלות כבר היום מבעיה קשה של היעדר תחבורה ציבורית זמינה, היעדר יציאות וכניסות אל הערים, בעיות פקקים מתארכים והולכים, שלא לדבר על בעיות מחסור במקומות חנייה.

ערים דוגמת באר שבע, נתיבות ואשקלון, עתידות להוסיף מאות אלפי תושבים חדשים במהלך העשור הקרוב. אשקלון, לדוגמה, עתידה להכפיל את עצמה(!) ולהפוך למטרופולין של 300 תושבים בקירוב. כבר היום נתקלים התושבים בערים אלה בבעיות לא פשוטות הן תחבורתיות, הן העדר מוסדות ציבור ותשתיות. דוגמה אחרת, ממרכז הארץ, הינה דווקא של ערי השרון, פתח תקוה, ראש העין, רמת השרון, רעננה, הוד השרון, כפר יונה ועוד, שעתידות להוסיף אף הן מאות אלפי תושבים חדשים, כשערים "קטנות" יחסית דוגמת ראש העין והוד השרון, עתידות להגדיל פי שניים את מספר התושבים.

קיימת כאן ללא ספק דילמה רצינית: מחד גיסא קיים מחסור גדל והולך של דיור בשוק, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ. אין ספק שאפשר ואף צריך, ובמדינה כה קטנה, צפופה וענייה מאוד בקרקע עודפת (!) לנצל את זכויות הבנייה, בין אם מדובר במערב רמת השרון, או עוטף ראש העין. מצד שני צודקים ראשי הרשויות, וחלק נכבד מהתושבים, בכך שהם חרדים מהבאות, שחלילה לא יצליחו בעוד כמה שנים לצאת אל מחוץ לעיר בדרך לעבודה בעיר הגדולה. לכן שומה על מקבלי ההחלטות, יד ביד עם קידום התכניות (ולטעמי קיימת חשיבות חברתית, כלכלית ולאומית בקידומן!), ובד בבד לדאוג לפתרון תחבורתי מלא ולתשתיות מוסדות ציבור, תעסוקה, בילוי וקניות כהלכתן.

ניקח לדוגמה, עיר כמו הוד השרון, שהינה עתירת קרקעות, חשוב וצריך לקדם בה את התכניות המסתכמות בכ-17,000 יחידות דיור, אולם בשום פנים ואופן לא לעשות זאת ללא קידום עוד 2 יציאות נוספות מהעיר, הן באזור המערבי בואכה צומת ירקון והן במגדיאל שבמזרח עם חיבור לכביש 40. בד בבד יהיה צורך לקדם גם מערך תחבורה ציבורית זמין, חדיש וידידותי, בין אם מדובר בתוספת תחנות רכבת, שאטלים, או אוטובוסים על נתצ"ים מיוחדים.

פתרונות אלה אינם נמצאים בשמיים, אלא בידי מקבלי החלטות בשר ודם. ככה זה עובד במדינות ה-OECD וגם במדינות עולם שלישי, ואין שום סיבה שבעולם שזה לא יעבוד גם אצלנו!

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תומר 26/07/2017 12:01
    הגב לתגובה זו
    פשוט בלתי נסבל כבר כיום ואני לא יכול אפילו לדמיין מה יקרה אחרי שכל התוכניות הגרנדיוזית להכפלת הדירות במרכז הארץ יצאו לפועל.
  • 5.
    בני 24/07/2017 10:44
    הגב לתגובה זו
    לעסוק במה שאתה מבין בו סופסוף?
  • 4.
    יעקב 24/07/2017 09:32
    הגב לתגובה זו
    הם בעליה מתמדת מכיוון שנכנס שם עוד ועוד שיקולים לפיתוח של כבישים וכד' אולי לא מספיק. משרד השיכון עושה עבודה טובה ויש לו את הנתונים. לא יודע מה רמת הקשר עם משרד התחבורה והאם זה נכנס בעליות פיתוח
  • 3.
    אנחנו מדינת עולם שלישי בכל מה שקשור בתחבורה (ל"ת)
    אדי 24/07/2017 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    shay 24/07/2017 09:08
    הגב לתגובה זו
    נקודה
  • 1.
    monka 24/07/2017 09:05
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית ברמת עולם שלישי, אט אט בבטחה צועדים לעבר אסון תחבורתית באותם ריכוזי אוכלוסיה חדשים שצצים כמו פטריות,
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.