לקראת 2017: על שלוש הישראליות בוול סטריט שכדאי לבדוק
שנת 2017 בפתח ומשקיעים רבים מחפשים את המניות שעשויות להעניק תשואה גבוהה בשנה הבאה או את אלה שיתכן וכדאי להחליפן. חלק מהאנליסטים סבורים שנוצרה הזדמנות קניה לטווח ארוך במניות הפארמה (טבע 0.2% , מיילן) הישראליות שאיבדו עד 45% מערכן מתחילת 2016 ועד 6.7.16. אנו בחרנו להתמקד בסקטור הטכנולוגיה הישראלי ובעיקר בשתי מניות שהביצועים שלהן עד עכשיו היו חלשים יחסית.
צ'ק פוינט
החברה השיגה מתחילת השנה תשואה חיובית של 2.4% בלבד (לא כולל דיבידנדים במזומן) במסחר בוול סטריט. החברה שעוסקת בפיתוח תוכנה לאבטחת מידע ורשתות מחשבים מעסיקה כ-4,300 עובדים ב-42 מדינות בעולם. שווי השוק של החברה כ- 15 מיליארד דולר, הכנסותיה השנתיות נאמדות ב-1.6 מיליארד דולר והרווח השנתי הנקי עשוי להגיע לכ-700 מיליון דולר. בקופת צ'ק פוינט היו מזומנים (ושווי מזומנים) של 3.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון השלישי של 2016.
גיל שוויד, ממייסדי החברה והאיש שאחראי לניהולה, דיבר על "איומי הסייבר הצומחים" כגורם משמעותי לביקושים למוצרי החברה. אירועי הפריצות למערכות רבות מצד האקרים וגורמי טרור יוצרים ביקושים חזקים למוצרי החברה שממשיכה להשקיע בפיתוח מוצרים חדשים ושיפור הקיימים.
חשוב לזכור שהסחירות במניה גבוהה, צ'ק פוינט רוכשת את מניותיה בסכומים גדולים (247 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2016) והדבר מאותת שמחיר המניה סביר. לנוכח הנתונים הפיננסיים של החברה ובהתחשב בחוסנה וביכולתה לממן רכישות חדשות בעתיד, כדאי לבדוק האם צ'ק פוינט ראויה להיכלל בתיק ההשקעות שלנו ל- 2017.
- ירידות בת"א ביום ראשון? אלביט, טבע והשבבים בארביטראז' שלילי
- אלביט זכתה בחוזה של 120 מיליון דולר לאספקת מל"טים ללקוח בינלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מובילאיי
החברה עוסקת בפיתוח, יצור ושיווק מערכות סיוע מתקדמות לנהג המבוססת על עיבוד תמונה. היא איבדה השנה 13.7% מערכה והיא נסחרת בוול סטריט בשער של 36.46 דולר. החברה הוקמה בשנת 1999 על ידי פרופ' אמנון שעשוע והונפקה ב-2014 לפי שער של 25 דולר. ביום המסחר הראשון זינקה המניה ב- 48% למחיר של 37 דולר. בהנפקה מכרו בעלי העניין מניות תמורת כ-815 מיליון דולר כאשר החברה גייסה לקופתה רק 208 מיליון דולר.
חלום המכוניות האוטונומית עם ב.מ.וו ופיאט (לאחר ביטולו מול-טסלה) הוא הגורם ששומר את החברה בשווי שוק נוכחי של 7.9 מיליארד דולר. קשה להעריך מהו שוויו האמתי של הרכב האוטונומי וממנו לגזור את שוויה של מובילאיי. מדובר בשוק חם, לאחרונה נודע שיתכן שאפל תכנס לתחום, כאשר מובילאיי מחזיקה בניסיון וידע רב בנושא. קשה להעריך שיימצא קונה שיציע בקרוב לרכוש את מובילאיי. לפי הערכות מומחים בתחום - הרכב האוטונומי לא יבשיל מסחרית רווחית לפני 2019-2020. מובילאיי לפיכך מציתה את דמיון המשקיעים לגבי עתידה אבל ספק אם היא מניה מתאימה לריענון השקעות 2017.
אלביט מערכות
אלביט מערכות עלתה מתחילת השנה ועד 6.12.16 ב-16.2% והיא מניית ארביטראז' עם נפח מסחר גדול. החברה עוסקת בפיתוח ויצור מערכות נשק ואלקטרוניקה כולל מערכות אלקטרו-אופטיקה ייחודית. הכנסותיה ברבעון השלישי של 2016 הגיעו ל-781 מיליון דולר עם רווח של 63 מיליון דולר. שווי השוק של אלביט עומד על כ-17 מיליארד שקל.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
אלביט מעריכה כי אימוץ טכנולוגיות צבאיות לשימושים אזרחיים יניבו יותר הכנסות בשנים הקרובות. השליטה בחברה נמצאת בידי מיקי פדרמן (הבעלים של מלונות דן) והיא מציגה גידול בצבר הזמנותיה שעמד בסוף הרבעון השלישי על 6.8 מיליארד דולר כאשר 70% מההזמנות מיועדות ללקוחות בחו"ל.
הביקוש למוצרי אלביט עשוי לצמוח במהלך 2017 בשל המגמה הנמשכת לשפר מערכות נשק ותקשורת קיימות במקום להשקיע סכומים גדולים במערכות חדשות. במחירה כיום אלביט עונה על ציפיות משקיעים לחברה רווחית יציבה עם סיכויי צמיחה. משקיע שאינו מחפש סיכון גבוה עשוי למצוא את מבוקשו באלביט מערכות.
ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) ודירקטורית ברמי לוי.
- 13.משקיע 29/12/2016 02:17הגב לתגובה זו22 אחוז תשואה תוך פחות משנה כנראה
- 12.מאיר- משקיע ותיק 18/12/2016 10:03הגב לתגובה זובנתיים בעולמנו - נשק , חימוש , ל"א - לאלה הביקוש חזק ומן הסתם אלביט מובילה בתחומים הללו. בהצלחה
- 11.גבי 14/12/2016 16:30הגב לתגובה זולכן משקיעים מוכנים לשבת במניה ולקוות להתפתחות בעתיד.
- 10.GUY 12/12/2016 16:26הגב לתגובה זוקנייה בטוחה , זה לא מפסיק לעלות בזמן האחרון ותמיד שהדאו עלה זה גם עלה
- 9.עינת 09/12/2016 07:33הגב לתגובה זואולי השנה היא לא עלתה אבל בשנתיים הקודמות עלתה ב 102 אחוז ,בדוק אצלי בתיק.
- 8.גיל 08/12/2016 11:05הגב לתגובה זועוד זמן קצר הריבית בארה"ב תתחיל לעלות דבר שאינו טוב באופן בסיסי למניות. גם האופוריה המוגזמת מבחירת טראמפ בשווקים ובעיקר בוול סטריט עשויה לחלוף בקרוב.
- 7.ברגר 07/12/2016 19:59הגב לתגובה זוהכותבת מביעה בזהירות חשש שמובילאיי נסחרת במחיר גבוה ולחלום הרכב האוטונומי יקח שנים להתגשם. יש הגיון בדברים ולכן מובילאיי תכנס למעקב ללא המלצה עכשיו.
- משקיע 29/12/2016 02:24הגב לתגובה זויחסית לחברות אחרות עם צמיחה דומה מובילאיי זולה, גם יחסית לעצמה בעבר, כמה חברות בגודל שלה אתה מכיר שצומחות 37% בשנה, חלק מהתמחור זה הצמיחה , חלק זה מהפוטנציאל של פיתוחים טכנולוגים ושותפויות חדשות ,שינויים ברגולציות וגם בגלל שהיא מובילה בתחומה ככל שהיא תיהיה רווחית יותר ותגדל והצמיחה תתמתן , אז הערך וזה שהיא ממש תיהיה זולה יהיה הרבה יותר חשוב מצמיחה מכירות והגדלת חפיר , שכל זה זה בניית תשתיות לעתיד של החברה
- 6.עודד 07/12/2016 17:56הגב לתגובה זוהמניה לא הניבה השנה תשואה סבירה למרות שהיא מכה את האנליסטים וענף הסייבר מענין. לכן למרות שהחברה טובה היא יכולה גם להמשיך בתרדמתה ולהניב שוב תשואה נמוכה.
- 5.לצק פוינט אין דיבידנד. (ל"ת)שוויד 07/12/2016 15:10הגב לתגובה זו
- 4.דנית 07/12/2016 14:21הגב לתגובה זומניה שאני הולכת איתה שנים בתיקי הלקוחות שלי
- דן 07/12/2016 15:27הגב לתגובה זולא מפתיעה לרעה שזה חשוב ומציגה צמיחה איטית. הניהול שמרני והדבר תורם לערך החברה בידיעה שאין הרפתקאות.
- 3.טל 07/12/2016 13:11הגב לתגובה זואחרי שספגו חבטות יתכן שהגיע זמנן של מניות הפארמה להשקעה. אין לדעת היכן התחתית אבל היא כנראה קרובה.
- טבע כנראה תעשה 15% בקרוב (ל"ת)משקיע 29/12/2016 02:25הגב לתגובה זו
- 2.אורי 07/12/2016 12:35הגב לתגובה זולכן חלק ממתחרותיה עלו יפה בעוד היא עצמה אינה "חברת חלום" כבעבר. לכן ביצוי המניה חלשים יחסית.
- 1.גד 07/12/2016 12:04הגב לתגובה זוהיתרון של אלביט טמון בניהולה השמרן והמוצלח כבר שנים רבות. כנראה שאופייה של החברה נקבע על פי אופיים של בעליה, מיקי פדרמן, מעשירי ישראל שנחבא אל הכלים. מדובר במניה סולידית.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.