משקיעי נדל"ן היזהרו! הרכבת הקלה עתידה להכביד לכם על החיים

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, מעלה את סוגיית ההשפעה של עבודות הרכבת הקלה בגוש דן על סקטור הנדל"ן, ומציע אפשרויות להתמודדות

צחי קלמין | (4)

אחרי שנים של ציפייה והרבה ביורוקרטיה, יצא לדרך בתחילת החודש פרויקט הרכבת הקלה. העבודות יערכו בשבעה מוקדים בתל אביב ורמת-גן, צפויות לארוך כ-6 שנים ולהסתיים, בלי נדר כמובן, באוקטובר 2021. לא רק את תושבי תל אביב ובעלי העסקים הקטנים פוקדת חרדה לקראת העתיד לבוא, גם חברות ציבוריות רבות, אשר מחזיקות בנכסי נדל"ן בשווי מאות מיליוני שקלים לאורך תוואי עבודות הרכבת דרוכות לקראת התקופה המאתגרת.

רבוע נדל"ן, עזריאלי, לוינשטיין ואמות הן רשימה חלקית בלבד של חברות ציבוריות אשר עשויות לרשום ירידה בשורת ההכנסות בטווח הבינוני. אמנם, חלק השוכרים חתומים לתקופות ארוכות, אך הצפי הוא כי בשנתיים הקרובות נראה יותר ויותר שוכרים שמעדיפים להעתיק את עסקיהם למקומות אחרים.

כאמור, פרויקט הרכבת הקלה מציב בפני משקיעי ופעילי אחוזת-בית אתגרים רבים. למרות הירידה הצפויה בשורת ההכנסות של חברות הנדל"ן המניב, ניתן עדיין למצוא הזדמנויות השקעה בחברות קטנות יחסית אשר טרם משכו את תשומת לב המשקיעים.

כמו כן נזכיר כי לפני מספר ימים פרסמה את הבורסה את כוונתה לבצע רפורמה במדדי המניות,  כך שמניות קטנות ובינוניות יזכו למשקל גבוה יותר במדדים השונים. מהלך זה יהווה רוח גבית למניות השורה השלישית והרביעית ויתרום להגברת רמת הסחירות העתידית במניות אלו.

אנו סבורים כי תחומי ההשקעה כמו חברות לאספקת חומרי ומוצרי בנייה, בהן הגידול הצפוי בהיקפי הבנייה בישראל, הן בזכות פרויקט הרכבת הקלה והן הודות לתוכניות הממשלתיות בתחום הדיור, יגדילו את הביקושים הקיימים למוצרי בנייה ויתמכו בחברות תעשייתיות אשר עוסקות בייצור ושינוע של בטון, ברזל ושאר חומרי הגלם. בנוסף, ישנו תחום הדיור המוגן שנחשב לתחום דפנסיבי שעשוי למתן את תנודתיות סקטור הנדל"ן המניב. שני תחומים אלה יספקו למשקיעים חשיפה סולידית לסקטור הנדל"ן והבינוי, לצד תנודתיות נמוכה. הגידול העקבי בהכנסות והעלייה הצפויה בעקומת הביקוש ייצרו ליזמי הנדל"ן, מנוע צמיחה איתן ויציב וריווחי הון למשקיעים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מושיקו 20/08/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    הבחור נפל רציני, עדיף לעשות הפוך מכל מה שהוא ממליץ , כתבות שטחיות ורדודות, לא מספק שום תובנה חדשה. מנסה להיבנות מכתבות מטומתמות , הקיצר - ביזפורטל עדיף שתביאו מישהו נורמלי ואם אין אז גם לא נורא!!!
  • 3.
    איציק 20/08/2015 20:33
    הגב לתגובה זו
    כותב דברים שכולם כבר אמרו והכתבה גם מבולבלת מאד.
  • 2.
    אביעד סופר 20/08/2015 02:49
    הגב לתגובה זו
    ולכתוב כתבות אנמיות בלי שום פואנטה מלבד האדרת שם הכותב והחברה פרי (מור)
  • 1.
    חב' אינרום פרסמה היום דוח פצצה (ל"ת)
    מתיהו 19/08/2015 17:48
    הגב לתגובה זו
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.