ירי הרקטות של חמאס לעבר מתקני הגז - מה באמת קרה שם?

יוסי פינק | (16)

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה אתמול (ד') הודעה לפיה הארגון שיגר 2 טילים לעבר מתקן הגז 'נועה' שנמצא בים - צפון מערבית לעזה. דובר צה"ל נתבקש להתייחס והוציא הודעה לפיה לא נרשם שום איום על מתקני הגז. נובל אנרג'י שהינה מפעילת המתקנים הללו נתבקשה להתייחס והבהירה כי הגז זורם כרגיל. ובכל זאת, מדובר בסוג של פגיעה.

נראה שביום ה-44 למלחמה בעזה (בינתיים מדובר במלחמה הארוכה ביותר של ישראל מאז מלחמת השחרור), חמאס רוצה להראות שיש לו עדיין מה להציע בזירה הצבאית, שהוא מסוגל להסלים את המצב. על ת"א הוא כבר ירה, את נתב"ג הוא כבר שיתק, אבל הנה - חמאס משדר שזה לא הסוף.

פלטפורמות הגז של ישראל הן נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה, והן נמצאות בטווח הטילים של חמאס (מול אשקון, 30 ק"מ מהחוף). מעל 50% מתצרוכת הגז של ישראל מקורה כיום מגז טבעי, לכן פגיעה במתקני הגז - זו פגיעה עצומה בישראל. העניין הוא שחמאס לא באמת מסוגל (לפי שעה) לפגוע במתקני הגז, אבל הוא כן מסוגל להגיד שהוא יורה לכיוון. חושבים שההשפעה זניחה? שיטוט ברשת מעלה כי שלל אתרים, מרויטרסועד yahoo news, כתבו על טענת חמאס כי הוא שיגר טילים לעבר מתקני הגז של ישראל. גם התקשורת הישראלית התייחסה ומעל הכל - זה לבטח הגיע לאוזני תושבי עזה. אז מבחינת חמאס זו הצלחה מוראלית ענקית.

כלפי פנים חמאס משדר כוח ועוצמה מול ישראל, כלפי חוץ חמאס משדר אמידות ותחכום - אז ההודעה הזו היא מבחינתו win-win. הרי מעבר להרוגים, המלחמה עם חמאס היא בחלקה הגדול על האפקט התודעתי והמוראלי, וגם אנחנו לוקחים בה חלק. ניסיון החיסול (המוצלח בשאיפה) של מוחמד דף נראה שהיה בעיקר אקט מוראלי כלפי התודעה הישראלית (אלא אם האקט הזה היה מכת פתיחה לשורת חיסולים ארוכה).

בקיצור, אם מישהו ממשקיעי מניות הגז נבהל ומכר - צריך להבין שחמאס אמנם פגע - אבל הפגיעה הייתה תודעתית בלבד. לפלטפורמות שלום.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    זה הכל 15 תגובות איזה עלוב (ל"ת)
    אביב 24/08/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    haim 21/08/2014 20:36
    הגב לתגובה זו
    Your Tabloid should be closed
  • 14.
    אין פה שום הישג כאשר אתה יורה ויורה ורק מחטיא (ל"ת)
    הסיכון לשם-מחיזבאללה 21/08/2014 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    banano84 21/08/2014 12:18
    הגב לתגובה זו
    הטילים שלהם פגי תוקף ומתפוצצים באוויר או נוחתים כנפל בכל מיני מקומות... חושבים שכיפת ברזל מיירטת כ"כ הרבה? הטילים שלהם נופלים עוד באוויר... אם החיזבאללה יחליט אז אנחנו בבעיה כי הטילים שלהם מדויקים עד קוטר של כמה מטרים.
  • 12.
    משה 21/08/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
    להכניס את דעאש לרצועה הם כבר יעשו לנו תעבודה
  • 11.
    קובי 21/08/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    צהל צריך להשאיר אתכם תחת האדמה לנתק לכם חשמל עד שתמותו בייסורים .צהל השם אתכם חזקו ואימצו
  • 10.
    משה 21/08/2014 12:08
    הגב לתגובה זו
    היא כבר היתה נגמרת פעם היו שמים בעיתון דבר או הארץ מודעה קטנה בפינה כוחותינו נתקלו במחבלים וזה הכול
  • 9.
    ירי לעבר מתקני הגז (ל"ת)
    יורם 21/08/2014 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אחד העם 21/08/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    ישראל צריכה להפסיק את החשמל לעזה ל 24 שעות לאחר כל ניסיון ירי לעבר מתקני הגז או החשמל בישראל ולהבהיר שבמקרה שהניסיון יצליח תופסק לחלוטין אספקת החשמל , הגז והבנ וכל יתר סוגי האנרגיה עד לפירוז הרצועה. שיעברו להשתמש בזבל ובגופות מחבלים כמקור אנרגיה.
  • 7.
    לסגור להם את החשמל ליומיים-בינתיים (ל"ת)
    gidi12 21/08/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קורמורן 21/08/2014 11:10
    הגב לתגובה זו
    הודעה לתושבי עזה המפרטת מה יקרה במידה וחמאס ינסה לפגוע במתקני הגז או תחנות כח, בשלב הראשון הפסקת אספקת חשמל מישראל לעזה, שלב שני עצירת תחנת הכח של עזה, שלב שלישי עצירת אספקת דלקים. בעצם שהאיום יפורסם גם לעיתונות חוץ עם הסברים מתאימים כיצד החמאס מחבל באספקות המיועדות לתושבי עזה במטרה לעורר את יצר החמלה של העולם.
  • 5.
    גיורא 21/08/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
    כבר מזמן ברור לכל בר דעת שזו רק שאלה של זמן עד שחיזבאללה ינסה לפגוע במתקני הגז באמצעות טיל קרקע ים מהסוג שכבר נעשה בו שימוש במלחמת לבנון השנייה לעבר ספינת חיל הים. השאלה היא האם שוב ״נופתע״ כשזה יקרה או האם צה״ל נערך ליום הזה.
  • 4.
    ליס 21/08/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    חמאס זוכה ל״ניצחונות קטנים״ ברמה התודעתית זה הודות לתקשורת הנפלאה שלנו שלא פוסחת חלילה על אף פרט ועוד מפרשנת כראות עיניה את החמאס ומגישה לו את זה על צלחת זהב דרך הרשתות והמדיה ובכל מקום אפשרי אז איך אתם רוצים שחמאס לא יתנפח כמו טווס וירגיש מנצח. הגיע הזמן שהתקשורת תתעלם קצת ותסתום את הפה כשצריך אתם רק גורמים לנזק למדינת ישראל לפעמים הנזק הוא בלתי הפיך ותחשבו על זה...
  • 3.
    סתם אחד 21/08/2014 10:37
    הגב לתגובה זו
    לפני 15 שנה אף אחד לא האמין ששדרות תהייה תחת הפגזה קבועה. לפני 10 שנה אף אחד לא האמין שבאר תהיה מטרה. לפני 5 שנים אף אחד לא האמין שירו לגוש דן. והנה ב 2014 כל זה קורה. והיו ניסיונות גם לירות ל"מפעל טקסטיל" בדימונה. והפטרון החזק יותר - חיזבאלה - ניסה לירות לעבר בתי הזיקוק במלחמת לבנון השנייה. בקיצור, המחסום הפסיכולוגי של ירי למתקנים אסטרטגים נפרץ. המחסום הטכנלוגי הוא רק שאלה של זמן. ועל אסדה בים שום כיפת ברזל לא תעזור. שלא לדבר על פיצוץ צינורות וכו'. המזרח התיכון אזור נפיץ שנהייה נפיץ יותר ויותר - זה לא הולך טוב עם גז.
  • 2.
    מעניין (ל"ת)
    יאיר 21/08/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כבוד 21/08/2014 09:54
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף אדון פינק כותב משהו רציני המניה זולה זמן לקנות עוד מעט ואין מחירים כאלה אשרי המאמין ומחכה חברה יש סחורה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.