שתי מדינות לשני מעמדות: בעלי הממון ובעלי הרצון
בדומה לתחומי חיים רבים, גם תחום הדיור הישראלי כבר אינו ניתן להגדרה כמקשה אחת, ויש לחלק אותו לשניים - ישראל לבעלי הדירות והממון וישראל "לרוכשי הדירות", מושג המגדיר את אלה המעוניינים ברכישת דירה, בעלי הפוטנציאל לקנות דירה, אבל לא יכולים כרגע, או בעתיד - שוב חברים, הפערים החברתיים צצים מעל פני השטח.
הטור הפעם יהיה רלוונטי כמעט לכל תחום חיים אחר שלנו, ובכל זאת, השתמשתי פה במושגים מעולם הדיור, אך הרגישו חופשי להחליף אותם במושגים מעולמות אחרים ותמצאו את אותה הבעיה ואותו הפתרון.
מספר יחידות הדיור בשיווק, מספר יחידות הדיור בהתחלות בניה וכן הלאה - כולם עונים על הצורך ומספיקים לישראל הראשונה. זו שבה הקרובים והמחוברים יכולים. זו בדיוק הסיבה שאני מבטל בהינף יד כל טיעון הקורא ל"רוכשים" להפסיק לקנות דירות ואז המחירים ירדו. חבריי הקוראים קריאה זו ואלו המקשיבים להם: זו לא אותה המדינה. קריאתכם במהותה נכונה, אלא שביחס הקיים היום בין ההיצע לביקוש: לא סופרים אותנו. אנחנו לא פקטור.
כתבתי כבר אודות הצעדים ובעיקר הכוונות מצד קובעי המדיניות בתחום, שאגב, גם הם כבר למדו לחלק את תושבי ישראל לשניים: אלו שיכולים ואלו שרוצים ורוצים. הם כל כך רוצים שפשוט קל לנו להיאחז בתקווה של כל שטות שפולט כל פוליטיקאי שבחרנו שייצג אותנו.
לכן אחלק את דבריי לשניים, שיח עם ישראל השנייה והצעה לישראל הראשונה, זו שמתהדרת בכלובים מזהב, חומות של ברזל ומצלמות אבטחה.
על פערים חברתיים - פעם ראשונה
אזרחי מדינת ישראל, אינני יודע אם שמתם לב, אבל ככל שחולפים הימים, אין יותר עליות בין העשירונים. ממש כמו בתקופה בה שלטו המעמדות, אם נולדת עבד - מתת עבד. לישראל הזו לא נותר זמן רב לשנות, יותר ויותר בעלי שררה מתקבעים בעמדות מפתח, חלקן בשלטון, חלקן בהון וחלקן בתקשורת. כך אנחנו מתרחקים מהאפשרות לשיח רציני על היכולת לשנות. זה הזמן שלנו לקחת אחריות על מחירי הדיור - כמו מזון ותרופות, קורת גג הינה זכות בסיסית של האזרחים במדינתם. מנהיגנו, תבחרו, על כך ורק על כך נצביע בקלפיות. רק זעקה רמה לצד משמעת עצמית, שתעמוד בפני קמפיינים יום לפני הבחירות. צאו לרחובות, הפגינו, דירשו שינוי בכל הנוגע לזכויותינו הבסיסיות ביותר - הקוטג' והקוטג'- אתם יודעים מה: הקוטג' והדירה הקטנה מספיקים בהחלט.
על פערים חברתיים פעם שנייה
לא משנה איפה תקנו דירה, איפה תקבעו את ביתכם. תשלמו הרבה יותר על שכונה "סגורה" וברחוב ללא מוצא, ובפתח דירתכם תתקינו מצלמה ופנס גדול. לעולם, אלומת האור של הפנס הזה לא תהא ארוכה מספיק כדי להגן על ילדכם.
חבריי "המחוברים , לעומת זאת, לכם צריך להיות אכפת לא פחות מחוסר יכולתו של האחר, כי אם יש מחקר אחד שחוזר על עצמו, הוא זה הקובע חד משמעית מתאם מדוייק בין גובה הפערים החברתיים לרמת האלימות במדינות המפותחות. אתם צריכים להבין, הסיכויים שהילדים שלנו יפגעו ממכות ודחיפות בעלייה לאוטובוס הולכים וגוברים מהסיכויים שאותו אוטובוס יתפוצץ. גם יותר סביר שילדינו פותרים סכסוכים באמצעות זריקת שולחנות, במקום להשתמש בהם כמקום מסתור בעת אזעקת צבע אדום.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
- 22.יואב בן חיים 10/05/2014 20:43הגב לתגובה זוולא משנה לי היכן העיקר שגג מעל לראשי ובטח לא מזהב טהור
- 21.ליבני 08/05/2014 07:35הגב לתגובה זואורי אריאל - ולא העיר אריאל מביא לנו תוכנית חדשנית (שמענו בגלי צהל) אולי יש תקווה
- 20.איפה כל התגובות (21)???????? (ל"ת)אתמר 07/05/2014 13:57הגב לתגובה זו
- 19.אלעד 07/05/2014 07:27הגב לתגובה זואורי אריאל המציא לנו את הגלגל
- 18.שלומציון 07/05/2014 07:13הגב לתגובה זותיכף יודיעו בחדשות על עוד הקלות לזוגות הצעירים שמתכוננים לקנות דירה- ולא פחות ןלא יותר ב"גלי צה"ל " מעניין אם אסף אנגל - בעל הטור מקשיב בדקות אלה ביחד איתנו לרדיו אלהביחד איתנו ל
- 17.יעל זוג צעיר 06/05/2014 23:11הגב לתגובה זו"אמרתי לא אחת לאחרונה שמחירי הדיור עומדים לרדת. הם יירדו כי אנחנו מגדילים את ההיצע, הם יירדו כי אנחנו משנים את סדרי העדיפויות ומוכנים להפסיד כסף כדי שדור שלם של צעירים יפסיק לקרוס אל מול עינינו.
- 16.דב 05/05/2014 00:01הגב לתגובה זוצריך לזכור שאנחנו ננמצאים במשטר קפיטליסטי מובהק, אין שחרור מהמכות שניחתות עלינו.
- 15.יואל 04/05/2014 16:01הגב לתגובה זומחירי הדירות ימשיכו לעלות. הסיבה העיקרית והסיבה העיקרית למצב הזה היא הכפלת האוכלוסיה עד שנת 2050 - ואת כל זה למדתי כאן בעיתון הזה - ביז פורטל - אצל אחד הכלכלנים הבכירים של העיתון....
- 14.יהורם גל 03/05/2014 20:17הגב לתגובה זוהייתי טוען משהו מתחום הקפיטליסטי לעומת הסוציאליסטי אבל נראה לי שאיש לא יבין
- 13.yaniv 03/05/2014 17:50הגב לתגובה זואצלנו במדינתנו קיים נתיב ידוע מראש לבעלי הדירות והממון ואילו הזוגות הצעירים לעולם לא יוכלו לעלות על הדרך ולרכוש דירה או להשתייך לבעלי הדירות. אין אפשרות "לדלג" מעל המשוכה הזאת
- 12.מרים בר 01/05/2014 23:35הגב לתגובה זובין ההיצע לביקוש: לא סופרים אותנו. ולא רואים אותנו .ואלו לא רק הצד הימני בפוליטיקה. אפשר להגיד שאנחנו שקופים לכל חברי הכנסת .לא רק המובילים עכשיו או המפלגה השלטת(הימין...)
- 11.כרמון 30/04/2014 06:25הגב לתגובה זוהמאמר לא עבר הגייה ותיקון כי גם ככה אף אחד לא קורא את זה? כל כך חבל... זה מרתק ומעניין שמאוד חשוב שכמה שיותר אנשים יוכלו לקרוא אותו וגם להבין אותו!
- אליהו ,תל אביב 04/05/2014 07:30הגב לתגובה זוואפילו אם ראית טעות של הגייה - עדיין המאמר נוגע בנו ומאיר את עינניו ואת ענייננו...(עיניים ועניינים הנה גם אני לא בטוח אם אמרתי מספיק ברור)
- 10.יעלי הקיבוצניקית 30/04/2014 00:10הגב לתגובה זואנחנו נמצאים ב"רחוב ללא מוצא "כמאמר הטור.
- 9.רוחה 29/04/2014 23:59הגב לתגובה זובעיה תהומית שאין לה פיתרון - או אולי יש איזו דרך מוצא - בתנאי שכל המדינה מתגייסת לטובת העיניין הזה
- 8.אין לנו סיכוי כאן. חברה מעמדית זה אסון. ימי הביניים פה (ל"ת)ארנון מחולון 29/04/2014 19:15הגב לתגובה זו
- 7.משה חורי 29/04/2014 16:11הגב לתגובה זוכבר שנים אני טוען שהפערים החברתיים הם הרעה החולה מספר 1 במדינה. הלוואי ומישהו ממקבלי ההחלטות יקרא את זה
- 6.קארל מרקס 29/04/2014 16:08הגב לתגובה זושהעשירים לא יקנו דירה כי אחרים לא יכולים ? קומוניסט
- 5.irena 29/04/2014 15:24הגב לתגובה זוכמה חבל חוםר שוויון
- 4.זאביק 29/04/2014 13:51הגב לתגובה זובעסה
- 3.ריקי כהן 29/04/2014 12:35הגב לתגובה זואכן פערים חברתיים בכל תחום - מי יהיה הראשון ש-יתגבר על זה? ומתי -אם בכלל
- 2.צופה 29/04/2014 11:56הגב לתגובה זולא הגיוני שנסמכי קצבאות שודדים את הצביור על ידי הצבעה, הגדלת הקצבאות שלהם והמיסים. מי שלא משלם מס מספיק - לא צריך לקבל זכות הצבעה!
- איך שגלגל מסתובב לו 30/04/2014 08:24הגב לתגובה זוהם לא זקוקים לשינוי....
- 1."עלומת" אור? "מעמדים"? עזוב כסף, תלמד לכתוב נכון (ל"ת)מעמדות עם אלומת אור 29/04/2014 11:12הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
