טעיוית שאנחנו עושים בדרך לפנסיה - כתבה שלישית

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של אתר Bizportal, ממשיך בסידרת הכתבות על הטעויות הנפוצות של הציבור בחיסכון הפנסיוני
ירון שמיר | (4)

במסגרת הכתבה השלישית בה אנו עוסקים בטעויות שאנו עושים בדרך לפנסיה, נדון באחת הטעויות השכיחות - אי ניצול מלוא הטבות המס שניתנות לפנסיה. נסקור את ההטבות, ונסביר את משמעותיהן לאורך זמן.

פטור ממיסוי של רווחים . קופות הגמל, קרנות ההשתלמות (עד תקרה), ביטוחי המנהלים והעצמאים וקרנות הפנסיה נהנים מפטור ממס רווח הון במשיכה ופטור ממס רווח הון בביצוע פעולות. המשמעות כי בעוד שבכל פעולה שאנו מבצעים בניירות ערך אנו משלמים מס (בדרך כלל 25% על הרוח הריאלי) בפעולות המתבצעות במכשיר פנסיוני לא מנוכה מס במקור. למעשה אנו מנהלים סכומים ברוטו ולא נטו. בנוסף, ברגע שאנו רוצים לממש השקעה אלטרנטיבית ישולם מס על הרווחים, שנקבע לפי סוג המכשיר. בתוכניות הפנסיוניות אין מס על התשואה והתשואה נזקפת כולה לטובת החוסך.

ניתן לנצל הטבה זו על ידי שימוש בניהול אישי IRA היכן שניתן במכשירים הפנסיונים או לחילופין בהקצאת הנכסים בין כספים פיננסים לכספים פנסיונים.

קבלת זיכוי וניכוי מקסימלי על הפקדה לפנסיה . מס ההכנסה מעניק הטבות מס למי שמפקיד למטרת פנסיה באופן עצמאי. עצמאים יכולים להפקיד עד 33,400 שקלים למטרת פנסיה בשנה ועוד 18,480 ש"ח לקרן השתלמות. על ההפקדה העצמאי יקבל החזר מס בשתי דרכים, האחת דרך ובהתאם למס השולי שלו וחלק בגובה 35% מסך ההפקדה. חלקם בהתאם לגובה המס השולי שלו וחלקם בגובה 35%. מדובר על הטבה שיכולה להגיע לעיתים גם ל-40% ויותר מההפקדה, כלומר כ-20 אלף שקלים מידי שנה.

גם שכירים המפקידים באופן עצמאי על החלק משכרם שאינו מבוטח באופן עצמאי יקבלו החזר מס. סה"כ הטבת המס לשכירים ניתנת על השכר הלא מבוטח או שכר של 8,700 שקלים - הנמוך מבין השניים. על ההפרש ייקבל, השכיר, במקרים מסוימים, להפקיד 16,700 שקלים לשנה, וגם כאן, בדומה לעצמאי, יוכל לקבל החזר על חלק מההפקדה בגובה המס השולי ועל חלק בגובה 35%.

לא מנצלים שינויים במס ההכנסה . שינוי שנכנס לתוקפו בשנת 2012 מאפשר לקבל פנסיה פטורה ממס לחלוטין על הפקדות אשר לא קיבלו הטבת מס בעת ההפקדה, או שמוסו בשוטף (קיצבה מוכרת). פעמים רבות אנו נמנעים מלהגדיל את הפקדות העובד, או לחילופין לא מפקידים לקופות פנסיה באופן עצמאי, עקב החשש ממיסוי כפול. דבר זה היה נכון, עד אשר בתיקון 190 הוצאה הקיצבה המוכרת מיתר הפטורים הניתנים על פיצויי פיטורים וקיצבה בגין כספים, אשר נהנו מהטבות מס. הטבה זו מאפשרת לנו הגדלת הפנסיה החודשית מבלי לחשוש ממיסוי כפול.

משלמים מס על פיצויי פיטורים מעבר לתקרת הפיצויים הפטורים . רבים מאיתנו לא יודעים, אך פיצויים מעבר לתקרה (עומדת היום על 12,360 לשנת עבודה) חייבים במס. פעמים רבות אנו משלמים מס על יתרת הפיצויים מעבר לתקרה, ולא מודעים לעובדה, כי בעת עזיבה ניתן לייעד כספים חייבים למטרת תשלום פנסיה ולהימנע מתשלום של מס בשוטף. הטבה זו מאפשרת לנו להגדיל את גובה הפנסיה מחד, ולא לשלם מס על פיצויים חיבים בשוטף, מאידך.

ההטבות המדוברות יכולות להגיע במשך זמן לעשרות ומאות אלפי שקלים, אשר עקב אי ידיעה וחשש מובנה מהחסכון הפנסיוני אנו נמנעים מלנצל.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעיל ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אביב 25/03/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
    לקחת היום את כסף ולעשות בו מה שחושבים בגיל פנסיה לבוא ללא גרוש .... והמבין יבין תבררו אצל הורים מבוגרים מי צוחק אחרון זה שיש לו הרבה כסף בבלטות או שכיר ששילם וחסך כל שנים ......
  • 3.
    יאני מומחה 25/03/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    לתספורות, אי וודאות של הפנסיה העתידית וכו'. האם לא עדיף שמי שיכול לנהל את עתידו בעצמו יעשה כן שלא באמצעות קרנות פנסיה.(שכירים אינם יכולים כי הם נכפים להפרשות פנסיוניות ומרביתם גם אינם מקבלים מידע או התאמה לשינויי מצב וכו')
  • 2.
    חזי 24/03/2014 23:19
    הגב לתגובה זו
    תמצא גוב בחברת חשמל יהיה מי שידאג לך על חשבון הקופה הציבורית
  • 1.
    24/03/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    קבלת פנסיה פטורה ממס לחלוטין על הפקדות אשר לא קיבלו הטבת מס בעת ההפקדה?
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.