הספירה לאחור מתקרבת, כדאי כבר לשנס מותניים
הבורסות בעולם מתנדנדות בשבועות האחרונים. הניקיי היפני היה היחיד שטס לו אחוזים ניכרים ושובר שיאים תקופתים. הדאקס מתרחק משיאו כ-6%.
ה-sp אחוז ממנו. אצלנו גם כן, קצת התרחקנו, עם כ-2%. הימים האחרונים מהווים כרגע לפני תקופה שבדרך כלל פחות נוחה למשקיעים - תקופת הדימדומים של הקיץ ידועה כפחות מעניינת ונוטה לירידות שערים.
אצלנו גירעון התקציב מעמיק, מה אומר שאם יקצצו,יטילו ביצי מס על האזרחים. זה כואב, אבל יכול להראות אור בקצה המנהרה ולצאת לדרך חדשה. השאלה, האם הבורסה שלנו תאהב דף נקי.
בעלי עניין מוכרים הרבה מניות בשוק. מתחיל בשלמה אליהו, לאומי, תשובה, ממשיך בצדיק בינו ואתמול כצמן. גם עידן עופר רוצה לעזוב ללונדון - מה שיכול לומר שגם הוא יודע שמבחינת מיסוי, הוא צפוי לשלם פחות במידה וכיל תימכר. מצעד בעלי עניין של מאות מיליונים מכירה מעיד אולי על חוסר אמון ברמת המניות, ברמת השוק.
בנק ישראל התערב אתמול בדולר בהשקעה של 100 מיליון דולר. לדעתי ניתן להצטרף אליו רק במידה ורמת 3.67 ש' תחצה. כעת יש גם מי שיקנה דולרים ממוכרי הדולרים - סכין נופלת. להערכתי הדולר יכול לראות את 3.55 ש' גם עם בנק ישראל שקונה במידה. בעקבות צעדים אלו תגדל אגרסיביות הבנקים הזרים.
פישר הציע השבוע השוואת מס רווח הון בנדל"ן לשוק ההון. שאלתי לא פעם, איך ניתן לשוק ההון להמריא כאשר ישנו תחום שאין בו מיסוי? היינו מעדיפים שיורידו מיסוי על הבורסה, שתהפוך לשוקקת חיים יותר, מאשר ידכאו עוד אפיקים.
הבורסה בישראל על רמת 1229, כאשר מחזורי המסחר פחותים מ-700 מיליון שקלים. עושים שביתה איטלקית כנראה, כל חודש סוחרי המניות מורידים 30%מנפח המסחר. במקום לשבות, שיתפסו כתב כלכלי ויספרו לו איך לעזאזל נתניהו שאהד את הבורסה, התעניין והתחשב בביצועיה, פשוט התאדה. בורסה בריאה זו מתכון לכלכלה טובה וממריאה. כלכלה שחברות יכולות לגייס בה כספים ולא ש-100 חברות ימחקו בה תוך זמן קצר.
אופ מעו"ף:
תנודות קלות ואקראיות במסחר, כאשר פתאומיות משתלטת על האופציות שמזנקות לפתע לצד מסויים. הפרמיות נשחקו למדי - סופרים את הימים לאחור, יש חג באמצע. מרטו את הפרמיות כאילו כבר אכלנו ביום העצמאות ונישאר רעבים עד חג שבועות. מרכז הפוזיציות הכתובות נמצא לעת עתה כלפי מעלה. הפרמיות מעידות על זמן קצר לפקיעה. הסטיות מעידות על תנודות נמוכות. השוק רדום ומורדם ולא מגיב לביצועי חו"ל. השוק ממתין לתוכנית לפיד ו/או למו"מ פלסטיני. יש הרבה משקיעים על הגדר שמחכים לשעת כושר. בינתיים אולי סוחרים במשהו אחר, ואולי עושים גשר פסח אך
מניסיון עבר - דברים כאלה יכולים להסתיים עקב משהו חיצוני שהאוצר
או בנק ישראל יזמו. מי שמפהק כדאי שישנס מותניים כי הספירה לאחור מתקרבת. השוק מדשדש וימשיך לדשדש בינתיים, אבל צריך לזכור שזה לא לעולמי עד - גם אם ירד חזרה לקצה הדישדוש מטה, או בסוף יפרוץ מעלה.
מתחת ל-1220 ידרשו הגנות למדד המעו"ף.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון.
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 6.פרנקל 11/04/2013 21:02הגב לתגובה זוצריך לתלות אותו מהביצים.
- 5.באמצע אפריל\תחילת אייר זה "דימדומי הקיץ", דוביד תתעורר. (ל"ת)אביב האופציות. 11/04/2013 14:33הגב לתגובה זו
- 4.כתבת את זה מתוך שינה או מה?? שיא העולב (ל"ת)מוטי א 09/04/2013 12:55הגב לתגובה זו
- נו בחייך זה תגובה (ל"ת)ד 09/04/2013 18:26הגב לתגובה זו
- קוני למל. 11/04/2013 14:34חבל על הזמן.
- זו תגובה, קצרה , לעניין, ומצויינת. (ל"ת)קוני למל. 11/04/2013 14:32
- נרדמת באמצע ? (ל"ת)חחחח 09/04/2013 21:05
- 3.אין תוכן, באמת ! (ל"ת)רן 09/04/2013 11:42הגב לתגובה זו
- מוטי עסיס 09/04/2013 12:22הגב לתגובה זועל השוק שמצבת הכתיבות מעל 1229.אם נרד מ1220 כדאי לקנות הגנות.ויש הסבר על פעילות בעלי ענין.יש תוכן על הדולר שלא יעזור לבנק ישראל סכין נופלת.מי שאומר שאין תוכן לא חכם במיוחד.
- קוני למל 11/04/2013 16:11לא יונתן קרספיל ולא דוביד יעזרו לו.
- אכן, אין תוכן. (ל"ת)פיצ'ו 09/04/2013 12:50
- 2.צר לי, אך לא חידשת שום דבר. סקירה אנמית. (ל"ת)מעופניק 09/04/2013 10:07הגב לתגובה זו
- 1.אליק 09/04/2013 10:06הגב לתגובה זותודה
- לא חבל שתחכה ? 09/04/2013 11:41הגב לתגובה זו"..מי שמפהק כדאי שישנס מותניים כי הספירה לאחור מתקרבת. השוק מדשדש וימשיך לדשדש בינתיים, אבל צריך לזכור שזה לא לעולמי עד - גם אם ירד חזרה לקצה הדישדוש מטה, או בסוף יפרוץ מעלה..."
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
