האם 2012 תאיר פנים לסקטור הביומד?
השנים האחרונות לימדו אותנו שלפחות בתחום ההשקעות לא תמיד ההיגיון שולט. לאורך העשור האחרון שוקי המניות מתנהגים במניה-דפרסיה, תקופת אופוריה ועליות הופכת תוך שבועות מספר לקריסה טוטלית ובריחה משוק ההון. מה קורה כאשר אתה מכניס לשוק תנודתי כ"כ אפיק השקעה שגם בתקופות טובות לא ידוע בשפיותו? אני מדבר על סקטור הביומד, שצפוי היה להיות הקטר של הבורסה. אולם דומה כרגע יותר לרכבת שירדה מהפסים. האם יש עוד תקוה?
כשרע אז רע לכולם (אבל כנראה שלביומד רע יותר). הגורם הראשון, וכנראה שגם העיקרי למשבר בפניו עומדות חברות הביומד, הוא מצב שוק ההון הישראלי. שנת 2011 לא האירה פניה למשקיעים בשוק המניות, בזמן שהמדדים העיקריים ירדו במהלך שנת 2011, מניות של חברות ענק במונחים ישראלים "השתעלו", חברות הביומד הקטנות נכנסו לטיפול נמרץ.
נושאת מטוסים VS חסקה
גורם שני להתרסקות אפיק הביומד, הוא הפחד הגובר בזמן האחרון מסיכון. מה שחווים המשקיעים בחודשים האחרונים זו תמונת מראה של חוסר היכולת לתמחר סיכון כראוי. המשקיעים מוכרים מניות מכל הבא ליד בעקבות המשברים בעולם. השאלות העיקיות הן, האם בעיות החוב של אירופה משפיעות כהוא זה על האישור של פרוטליקס למחלת הגושה שהיא מצפה לקבל בחודשים הקרובים? והאם החשש מפני מיתון בישראל יפגע בתוצאות הניסוי של ביוליין או קמהדע? התשובה לשתי השאלות היא לא מוחלט.
אולם, עדיין חשוב לזכור שחוסר ודאות בשווקים משפיע לרעה על חברות שבנויות על גיוסי הון וקווי אשראי זמינים כדוגמת חברות ביומד. רק בשבוע האחרון חברת די מדיקל, שפועלת בתחום הסוכרת, גייסה כספים במחיר הנמוך ב-25% משווי החברה ביום ההנפקה ומחיר המניה צנח בהתאם. די מדיקל היא דוגמא טובה לחברה שרק לפני פחות משנתיים הייתה כוכב עולה עם שורה של מוצרים שקיבלו את אישור ה-FDA, מספר הסכמי הפצה ולפני הנפקה ראשונה בארה"ב.
עצוב לראות איך אותה מניה שהונפקה לפי שווי שוק של 10 דולר נסחרת כיום בפחות מדולר. די מדיקל היא אולי דוגמא קיצונית למעבר כושל משלב החלום לשלב הרווחיות אך היא לא היחידה, כן פייט ביופרמה, ביוליין, סיאלו, ביומדיקס, בריינסוויי, קמהדע ועוד, הסבו בינתיים הספדים למשקיעים.
סקטור הביומד עומד ב-2012 לפני נקודת המבחן האמיתית שלו - הצלחה של חברה אחת או יותר מבין החברות במדד. חשוב להבין שכאשר מדברים על הצלחה, הכוונה היא למכירות מעבר לרווחיות והסכמי הפצה משמעותיים ברחבי העולם. לפי דעתי שיקום מדד הביומד לא יגיע מהנפקות חדשות של חברות בתחילת הדרך שמספרות לנו כיצד הן הולכות לשנות את העולם (זה יקרה ביום שרכבת תחתית תעבור בתל אביב סוף סוף). קשה לי להאמין שהסקטור יכול לשגשג חזרה רק על בסיס תוצאות ניסויים, בסרט הזה המשקיעים כבר היו ב-2007 ו-2009 רק בשביל ליפול בחדות ב-2008 ו-2010.
חזרה של הביומד למפת ההשקעות יכולה לנבוע מאחת הגדולות בענף, קמהדע, פרוטליקס, כלל ביוטכנולוגיה, בתנאי שיממשו את הפוטנציאל הקיים בהן, או לחלופין מצד חברה אחרת שתפתיע את כולנו. ניתן לסכם ולהגיד כי המשקיעים מצפים מסקטור הביומד לדבר אחד: show me the money.
- 11.שמואל 27/11/2012 15:22הגב לתגובה זוהיכן ניתן למצוא אתאכל הבקשות לאישור שמבקשות החברות וכמו כן סיום ניסויים (עד כמה בידוע בברכה
- 10.מישהו יודע מה קורא עם בריינסטורם ? (ל"ת)07/10/2012 19:37הגב לתגובה זו
- אנונימי 14/12/2012 15:54הגב לתגובה זולשאלתך מה קורה עם בריינסטורם צריך אורך רוח וסבלנות א אותי לימדו שהסבלנות משתלמת אני מאמין בה וסביר להניח שכבר ברבעון הראשון של 2013 נראה שם התקדמות מהותית שתבוא לידי ביטוי גם במנייה
- 9.ירון 16/07/2012 10:36הגב לתגובה זולהבדיל, המשורר ביאליק אמר על המו"ל : "בתחילה מדפיס, אח"כ מפסיד ולבסוף מספיד"
- 8.ביו ויו 17/03/2012 16:40הגב לתגובה זוהמניה שתזנק השנה וגם בשנה הבאה היא ביו ויו.
- 7.צביקל תחזיר את השפם לאלתר!!! (ל"ת)אחד שמבין 24/01/2012 12:50הגב לתגובה זו
- 6.>>>>רק ביונדווקס!!!<<<< (ל"ת)אאאפצ' י 23/01/2012 20:36הגב לתגובה זו
- ליידי 23/01/2012 23:37הגב לתגובה זוכתבה מעולה!
- 5.שוקי הון 23/01/2012 19:06הגב לתגובה זוהמשפט הבא: " קשה לי להאמין שהסקטור יכול לשגשג חזרה רק על בסיס תוצאות ניסויים" לא יכול לצאת מפיו של אדם שמבין בתחום. רק הצלחות קליניות מזיזות את השווי באמת. זה שבחלק מהזמן מגיע ציבור שקונה במחירים מופקעים ואח" כ מפסיד את המכנסיים, זה לא מדד לכלום. חברות מתקדמות כמו אלו שציינת, יעשו עוול לבעלי המניות שלהן, אם הן ימכרו את עצמן במחירים של " רק" פי-3 משווי השוק הנוכחי שלהן.
- אחד 24/01/2012 06:23הגב לתגובה זוהמשפט " רק הצלחות קליניות מזיזות את השווי באמת" רחוק מלהיות מדויק. ראה את פרוטליקס שהמוצר הראשון אותו היא מפתחת עבר את כל הבדיקות אבל עדיין לא קיבל אישור FDA. התוצאה(יותר מפעם אחת) הייתה התרסקות המניה. המשפט היותר נכון, אם כך, הוא " רק הצלחות רגולטוריות מזיזות את השווי באמת" .
- 4.החתול 23/01/2012 18:13הגב לתגובה זוהלך הכסף - אחלה כתבה
- 29/05/2012 22:25הגב לתגובה זורק שהם פוחדים הסיכון עולה והמניה יורדת , רק מוסדיים יצילו
- 3.משקיען 23/01/2012 12:25הגב לתגובה זולדוגמא וידמד עם שווי 9 מליון ש" ח והסכמי הפצה. שווה מעקב.
- מורפיוס 23/01/2012 13:48הגב לתגובה זומה עם פלוריסטם..?? פוטנצייל ענק עם סיכוי גדול מהסיכון..
- לוי 29/02/2012 14:04מכתבו של המנ" כל ל- 29/2/12 מתאר את מצבה של החברה. נין השורות אפשר להבין ששנת 2012 תהיה מענינת. החכה לסוף השנה
- 2.ביוליין 23/01/2012 11:11הגב לתגובה זובניגוד לדי מדיקל שם לבעלי עניין אין כנראה יכולת להביא כסף מהבית והחברה שורפת " קצת " כספים יחסית לענף בו היא מתמודדת.כאן בעלי בית מביאים כסף והרבה .אך החברה בזבזנית ברמות על במיוחד בתקופת ההנהלה הקודמת והטכנולוגיות אותן היא מקדמת דורשות הון עתק.. בקיצור היכונו לגיוס הבא
- 1.די מדיקל 23/01/2012 09:24הגב לתגובה זווכשאתה מגיע לשלב הזה כשששוק הגיוסים סגור בפני חברות ביומד והספקולנטים מזהים את המצב שלך הסיכוי של החברה לשרוד אותו אינו גבוה. כול עוד לא תהיה השקעה מאסיבית של מוסדיים בשוק הזה גם חברות עם טכנולוגיה מובילה לא ישרדו את השוק.. לדי מדיקל היו שאיפות גדולות וטכנולוגיה יוצאת דופן אבל כשאתה שורף מליון דולר בחודש אין שום סיכו ששוק ההון הישראלי יממן אותך ומסתבר שבתקופה הזאת גם השחקנים מעבר לים לא ממהרים להכניס יד לכיס
- עידו צביקל 23/01/2012 11:01הגב לתגובה זובמקרה של די מדיקל הסיפור יותר בעייתי החברה לא מצליחה לייצר הכנסות כבר תקופה ארוכה למרות שהיו הבטחות מפה ועד הודעה חדשה כאשר מוסיפים לזה את ההנפקה הכושלת שהיתה בארצות הברית ואת חוסר האמון בהנהלה מקבלים נפילה של יותר מ 90 אחוז במנייה
- elis93 29/05/2012 22:17ההוצאות עולות על ההכנסות , הסכמים גדולים והבטחות לא מצמצמות מיליון $ הוצאות בחודש

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
