אחרי זינוק של 170% בחצי שנה - האנליסט שאומר שמניית טסלה תגיע ל-700 דולר
לפני חצי שנה מניית טסלה TESLA INC נסחרה סביב המחיר של 170-180 דולר. אם הייתם שואלים אז משקיעים או אנליסטים למה המניה רחוקה ב-60% ממה שאז היה השיא הם היו מדברים איתכם בעיקר על העובדה שהמתחרות הסיניות הולכות ומשתלטות על שוק הרכב החשמלי ודוחקות את טסלה הצידה עם המחירים הנמוכים שלהן. טסלה הורידה את מחירי הרכבים שלה בקרוב ל-20% בין 2021-2023 כדי לנסות להתחרות אבל המסירות לא התאוששו.
רק חצי שנה לאחר מכן ונראה שהמשקיעים שכחו הכל. 2 דברים עיקריים הובילו לזינוק של מניית טסלה בתקופה הזו - הראשון הוא חיזוק הקשר בין המנכ"ל אילון מאסק לנשיא הנבחר דונלד טראמפ והשני הוא חשיפת פרויקט הרובוטקסטי. מאסק תרם רבות לקמפיין של טראמפ וייתכן שהנשיא חייב חלק לא קטן מהקולות שהוא קיבל למאסק. מאסק הוא כיום אחד מהאנשים המקורבים ביותר לטראמפ שכנראה ייבחר מעתה לפעול בדרכים שיטיבו עם היזם, ככה זה עם חברים, עוזרים אחד לשני.
בנוסף לפני מספר חודשים חשפה טסלה את פרויקט הרובוטקסי השאפתני שלה ששואף להציף את הרחובות ברכבים נטולי הגה ודוושות שיקחו נוסעים באופן אוטונומי מנקודה לנקודה. הרכבים האלה אמורים לעלות לכביש ב-2025 או 2026 והם צפויים להפוך למנוע הצמיחה המרכזי של החברה תוך לא הרבה זמן, אפילו יותר מהרכבים החשמליים הרגילים שלה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטאקסי של טסלה; קרדיט: טוויטר
מניית טסלה כאמור זינקה בחצי השנה האחרונה ב-170% לשיא חדש של 480 דולר והפכה שנה גרועה לשנה מצוינת. הרבה משקיעים הביעו התלהבות מהפיתוחים שבדרך אבל השאלה היא האם הציפיות כבר לא מגולמות במלואן במחיר? לדעתם של חלק מהאנליסטים, למניה דווקא יש עוד הרבה לאן לעלות.
האנליסט שרואה את מניית טסלה ב-700 דולר, אפסייד של 46%
"חשבתי שהגעה ל-400 דולר תביא למימושי רווחים במניה", אמר פרנק קאפלרי, מייסד חברת ההשקעות CappThesis. "אבל מסתבר שטעיתי".
קאפלרי זיהה את פוטנציאל העלייה ל-400 דולר כבר אחרי שמניית טסלה עברה את רף ה-270 דולר בעקבות הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר. התחזית הזו הייתה מדויקת, אך כעת, גם הוא מופתע מהמומנטום שנמשך, ומצביע על סיבות נוספות לאופטימיות.
הוא מציין שהמניה זינקה בכ-1,850% בין 2010 ל-2014, ובכ-3,500% בין 2019 ל-2021. עד השבוע, המניה כבר עלתה בכ-350% מאז השפל של 2023, מה שמרמז, לדעתו, כי אנו עדיין בשלבים הראשונים של גל עליות נוסף, עד כדי כך שהוא טוען שמניית טסלה יכולה להגיע ל-700 דולר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אנליסטית נוספת, קייטי סטוקטון, מייסדת Fairlead Strategies, מעריכה כי המניה עשויה לטפס מעל ל-500 דולר. סטוקטון וקאפלרי אינם מתמקדים בנתונים הפיננסיים של החברה, אלא בניתוח טכני של גרפים ודפוסי מסחר. גם דאגלס בוש, מייסד ChartSmarter, מצטרף לאופטימיות. לדבריו, יש סיכוי שהמניה תגיע ליותר מ-700 דולר לקראת סוף 2025, במיוחד אם האמונה בצמיחה מהירה של החברה תישאר חזקה.
האנליסטים בוול סטריט לא עומדים בקצב של מניית טסלה ומחיר היעד הממוצע שלהם עומד על 277 דולר, נמוך בבערך 200 דולר ממחיר המניה היום, כאשר מחיר היעד הגבוה ביותר עומד על 528 דולר, אפסייד של 10% על המחיר היום. גם דן אייבס מ-Wedbush למשל העלה את מחיר היעד שלו ל-515 דולר, אפסייד של 7%.
הסיכונים במניה
ההשפעה של אותם גורמים שהביאו לזינוק החד במניית טסלה עלולה לרדת. כאמור נתוני המסירות של טסלה ממשיכים לאכזב כאשר ברבעון השלישי טסלה פספסה את הצפי עם מסירות של 462,890 רכבים, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה למסירות של 469,828 רכבים.מניית טסלה בשנה האחרונה
ההשקה של הרובוטאקסי יכולה בקלות להידחות ולהביא לירידות במניה. בנוסף, למרות הקשר של אילון מאסק וטראמפ, הנשיא הנבחר דווקא מתכוון לקדם מדיניות שתפגע בתחום הרכבים החשמליים, כמו ביטול החזרי המס לרוכשים שהביא ממשל ביידן.
פעילות הליבה של טסלה צפויה להמשיך להתמודד עם קשיים, כך למשל בגולדמן זאקס פרסמו הערכה לפיה החברה לא תצליח להציג צמיחה במסירות ב-2024. בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב ברבעון הרביעי, בגולדמן זאקס מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנליסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב; קרדיט: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א
- 7.אניי 18/12/2024 22:14הגב לתגובה זו:/ רחוק מאוד מאוד מהמציאות
- 6.יו אס איי 18/12/2024 21:08הגב לתגובה זוסיכוי טוב להמשך עליה
- 5.יעקב 18/12/2024 17:45הגב לתגובה זואנשים קונים את הבעלים והיכולות שלו החברה לא שווה גם חצי מזמ
- יו אס איי 18/12/2024 21:08הגב לתגובה זולא לבכות לך לישון ילד
- 4.כלכלן 18/12/2024 17:13הגב לתגובה זוחזיר קטן אוכל קצת חזיר גדול אוכלים אותו
- 3.לרון 18/12/2024 16:57הגב לתגובה זואך אני צופה התנגשות טיטאנים בנקודה זו או אחרת
- 2.סבבה אבל מימשתי חלק ב475 (ל"ת)אבי 18/12/2024 16:51הגב לתגובה זו
- 1.לרון 18/12/2024 16:28הגב לתגובה זוכשכולם אופטימיים זה הזמן להיזהר,גם אם בלא /בתוספת עליות נוספות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.

