פאוול
צילום: טוויטר

הסתברות של כמעט 100%: למה הפד' יוריד את הריבית למרות העלייה באינפלציה?

חברי הפד מתמקדים בתמונה הרחבה: התמתנות בשוק העבודה וירידת האינפלציה מהשיא תומכים בהורדת ריבית, אך צפויה גישה זהירה ב-2025

אדיר בן עמי | (2)

השווקים הפיננסיים מעריכים בסבירות של כמעט 100% כי הפדרל ריזרב יכריז על הורדת ריבית שנייה ברציפות בישיבתו הקרובה ב-17-18 בדצמבר, למרות הנתונים היחסית מאכזבים על האינפלציה שפורסמו היום. נראה כי בכירי הבנק המרכזי האמריקאי מתמקדים בתמונה הרחבה של הכלכלה, ולא בנתון הבודד של חודש נובמבר, שבו נרשמה עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן.

הרטוריקה של בכירי הפד בשבועות האחרונים מחזקת את ההערכות להורדת ריבית. נשיאת הפד בסן פרנסיסקו, מרי דאלי, הדגישה כי המדיניות המוניטרית אינה צריכה להיות הדוקה כבעבר.

מצב הכלכלה האמריקאית כיום שונה מהותית מהתקופה שבה העלה הפד את הריבית לרמה של 5.25%-5.50%. שוק העבודה התמתן, והאינפלציה, למרות העלייה האחרונה, נמוכה משמעותית מרמות השיא.

 

רוב בכירי הפד' תומכים בהורדת הריבית

כריסטופר וולר, חבר הוועדה המוניטרית, ציין כי למרות החששות מהעלייה האחרונה באינפלציה, אין מקום לתגובת יתר. הוא מצטרף לקונצנזוס הגובר בקרב חברי הוועדה התומך בהורדת ריבית. נתוני אינפלציית הליבה, שאינה כוללת מחירי מזון ואנרגיה, מספקים תמיכה נוספת למהלך. הקצב השנתי נותר יציב על 3.3%, מה שמעיד על התייצבות בלחצי המחירים הבסיסיים.

הכלכלנים מצביעים על כך שהעלייה במחירי כלי רכב משומשים ובתי מלון בנובמבר נראית זמנית, ואין אינדיקציות להמשך מגמה זו. סימן מעודד במיוחד מגיע מסקטור הדיור, שהיה אחד הגורמים העיקריים לאינפלציה בשנה האחרונה. מחירי השכירות עלו בנובמבר ב-0.2% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מזה זמן רב. סקטור השירותים, שנחשב למדד מפתח עבור הפד, מציג גם הוא סימני התמתנות. שירותי הליבה, ללא דיור, רשמו עלייה מתונה של 0.1% בלבד.

ניתוח של KPMG Economics מראה כי אינפלציית השירותים ללא דיור ירדה ל-4.1% בחישוב שנתי, ירידה משמעותית מ-4.5% באוקטובר. מחירי שירותי התחבורה התייצבו לראשונה מאז יוני, למרות שמחירי שירותי הבריאות המשיכו לעלות בקצב של 0.4%.

 

שוק העבודה מציג תמונה מאוזנת

שוק העבודה, שהיה מקור מרכזי לחששות אינפלציוניים, מציג כעת תמונה מאוזנת יותר. קצב עליית השכר הנוכחי תואם ברובו את יעד האינפלציה של הפד. העלייה בפריון העבודה מהווה גורם נוסף התומך בהורדת ריבית, כשהיא פועלת להפחתת לחצי המחירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בוול-סטריט מעריכים כי הפד יבחר בגישה זהירה והדרגתית להורדות ריבית נוספות במהלך 2025. סביר להניח כי הפד יפרסם הנחיות המאותתות על עצירה משמעותית בתחילת השנה הבאה, כדי למנוע אופטימיות יתר בשווקים.

היעד המוצהר של הפד להחזיר את האינפלציה ל-2% באופן מתמשך נותר בעינו, מה שמחייב גישה מדודה להורדות ריבית עתידיות. טואן נגוין מ-RSM US טוען כי הורדת הריבית בדצמבר היא החלטה סבירה, במיוחד לאור האפשרות שגורמים עונתיים השפיעו על נתוני נובמבר.

ניל דוטה מ-RenMac מדגיש כי ההתמתנות בסקטור הדיור היא מפתח לחזרה ליעד האינפלציה של 2%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ג'וש 12/12/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    מומלץ לקנות לפיכך ת.סל TLT , כרגע נסחרת ב92. בדרך ל-120.
  • 1.
    פד חרטטן 12/12/2024 07:44
    הגב לתגובה זו
    השוק העבודה לא באמת ירד. הרבה עבודות זבל לשעה וזהו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

טים קוק אפל
צילום: אפל

אפל סוגרת את 2025 בין התאוששות בסין ללחץ משפטי בארה״ב

על רקע התאוששות מפתיעה בביקוש לאייפון בסין והקלה זמנית במאבק המשפטי סביב שעוני Apple Watch, אפל מסיימת את השנה כשהמניה עדיין מפגרת אחרי ענקיות הטכנולוגיה האחרות והמשקיעים ממתינים לאיתות ברור יותר לגבי המשך הדרך

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל אייפון סין

שנת 2025 מגיעה לישורת האחרונה עבור אפל Apple 0.38%  כשהחברה מתמודדת במקביל עם התפתחויות משמעותיות בשוק הסיני ועם חזית משפטית פעילה בארה״ב - שני גורמים שליוו אותה לאורך השנה ומשפיעים הן על פעילותה העסקית והן על האופן שבו המשקיעים מעריכים את מצבה והסיכונים סביבה.


לאחר שנה שבה נאלצה להתמודד עם מכסים חדשים ומחמירים על רקע מתיחות סחר, דווקא נתונים עדכניים מסין סיפקו לאפל רוח גבית. לפי נתונים שפורסמו בחג המולד, יבוא הטלפונים הניידים ממותגים זרים לסין זינק ב־128% בנובמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר מכשירי האייפון מהווים חלק מרכזי מהקטגוריה. על פי נתוני האקדמיה הסינית לטכנולוגיות מידע ותקשורת, סך משלוחי הסמארטפונים במדינה עלה ב־1.9%, בעוד משלוחי מכשירים ממותגים זרים הגיעו ל־6.93 מיליון יחידות. הנתונים מצביעים על התאוששות מסוימת בביקוש למכשירי פרימיום, לאחר תקופה ממושכת של חולשה בצריכה המקומית.


הנתונים החיוביים מגיעים לאחר תקופה שבה אפל נאלצה לנווט בין רגולציה, מגבלות סחר ותחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות. השוק הסיני נותר אחד החשובים עבור החברה, אך גם אחד המורכבים ביותר מבחינה פוליטית וכלכלית.


החזית המשפטית

בנוסף להתפתחויות בזירת הסחר, אפל רשמה הקלה זמנית בחזית המשפטית. בית משפט פדרלי בוושינגטון דחה השבוע בקשה של חברת Masimo לחסום יבוא של שעוני Apple Watch, כחלק מסכסוך מתמשך סביב פטנטים למדידת רמות חמצן בדם. החלטת בית המשפט מהווה שלב נוסף במאבק משפטי שנמשך כבר שנים, אך אינה מסיימת את הפרשה. רק בחודש שעבר קבע חבר מושבעים בקליפורניה כי אפל הפרה פטנט של Masimo, ופסק לחובתה פיצויים בהיקף של 634 מיליון דולר.


ב־Masimo הגדירו את פסק הדין כהישג משמעותי בהגנה על הקניין הרוחני של החברה, והדגישו את חשיבותו לפיתוח טכנולוגיות רפואיות עתידיות. מנגד, אפל ממשיכה להיאבק בטענות ולהגן על עיצובי השעונים המעודכנים שלה.