גוגל
צילום: טוויטר

לגוגל ומטא יש הרבה מה להוכיח בדו"חות. האם יצליחו?

לענקיות הטכנולוגיה יש הרבה מה להוכיח השבוע: גוגל צריכה להוכיח שהשקעותיה בתחום הבינה מלאכותית יניבו תשואה (ואם כן אז מתי?), ואילו מפייסבוק נדרש להוכיח כי יש לה לאן לצמוח עוד
חיים בן הקון |

מניית מטא עלתה מתחילת השנה הנוכחית בכ-63% - נתון נאה מאוד, אבל נראה כי בעונת הדו"חות הקרובה יצטרכו מטא ושאר ענקיות הטכנולוגיה להוכיח את עצמן יותר מתמיד. למה? השוואה פשוטה בין המקרה של אלפבית, החברה האם של גוגל, לבין מטא, החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם, תספק תשובה טובה לשאלה.

מאז עונת הדו"חות האחרונה, נפרדו דרכיהן של שתי המניות, כשאחת עלתה בחדות ואילו האחרת ירדה מעט. המשותף לשתי המניות – ולמניות של שאר ענקיות הטכנולוגיה המכונות "שבע המופלאות" (אפל, אנבידיה, מיקרוסופט, אלפבית, מטא, אמזון וטסלה) – הוא שבעונת הדו"חות הנוכחית יש להן הרבה מה להוכיח, כי הציפיות מהן גבוהות. למה הציפיות גבוהות? בקצרה - AI.

 

שבע המופלאות תלויות בבינה מלאכותית – וכל השוק תלוי בהן

מניות הטכנולוגיה זוכות למעקב צמוד בשנה האחרונה עקב הציפיות הגבוהות בכל הקשור לבינה מלאכותית. הבאז סביב היכולות הטכנולוגיות החדשות שנדמה שרק מזנקות ומשתכללות במהירות עצומה, הזניק מניות כמו אנבידיה, מטא, אלפאבית, אפל, אמזון, מיקרוסופט וטסלה - ביחד עם כל שאר השוק, לגבהים חדשים. הדו"חות של אנבידיה וטסלה עשויים להיות קריטיים כדי להמשיך ולתחזק את הסנטימנט החיובי בשוק כולו, ולא רק במגזר ההייטק.

"יש בשוק הרבה כסף שעומד בצומת מסוכנת אל מול מניות הטכנולוגיה. המרווח לטעויות קטן משמעותית מרבעון לרבעון, בהינתן הביצועים החזקים של הרבעונים האחרונים", אמר ל"ביזפורטל" עדו כספי, אנליסט מחקר בקרן גלובל אקס. הוא אף הוסיף כי הציפיות גבוהות בהינתן ששבע המופלאות מגיעות לשווי של שליש ממדד S&P 500.

כספי הוא לא הראשון שמדבר על זה. גם בגולדמן סאקס צופים שבשלב מסוים בעשור הקרוב החברות כבר לא יוכלו לעמוד עוד בציפיות המשקיעים, ו-S&P 500 יגיע ל-2034 עם ממוצע עלייה שנתי בשיעור של 3%.

כל חמש החברות שיפרסמו השבוע את דו"חותיהן התמודדו עם גל של התרחשויות מאז פרסום הדו"חות האחרונים שלהן. הורדת הריבית בארה״ב היא אחת מהן. ההורדה עולה בקנה אחד עם הרווחיות הגבוהה של החברות הקטנות, שמרוויחות יותר מהורדת הריבית לעומת שבע המופלאות. נאסד״ק התאושש ומציג עלייה מתחילת ספטמבר, אך הוא עדיין מתחת לשיאו מיולי, בניגוד ל-S&P 500 - שנמצא בשיא. לעומת זאת, מניות שבע המופלאות לא שבו לשיאן מיולי.

אלפבית, מטא ומה שביניהם

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אלפבית ירדה ב-63 ימי המסחר האחרונים, נכון ליום שני, ב-2.1%. כלומר בערך מעונת הדו"חות האחרונה. יש בשוק חששות מכך שהחברה משקיעה באגרסיביות גבוהה מדי ב-AI, ללא אינדיקציה לגבי מתי ניתן יהיה לראות החזרים על ההשקעות האלה. יש גם שאלות בנוגע לתחרות ואובדן אפשרי של נתחי שוק בזמן שמנועי חיפוש אחרים, כמו ChatGPT, נהפכים לפופולריים יותר ויותר. בנוסף לחששות האלה, יש בעיות רגולטוריות, שכן בית המשפט קבע באחרונה שלגוגל יש מונופול על שירותי חיפוש כלליים ופרסום-טקסט כללי.

מניית אלפבית נסחרת כעת לפי מכפיל של 19.4 על הרווחים הצפויים ב-12 החודשים הקרובים - נמוך מהממוצע של חמש השנים האחרונות, שהגיע לפי 23. הערכת שווי עתידי נמוכה יותר ומחיר המניה הנוכחי מצביעים על כך שאין ציפיות כה משמעותיות לרווחים בקרוב - מה שאמור לתת למשקיעים קצת זמן לנשום.

"אם הם אכן מספקים משהו בקונצנזוס או מעל הקונצנזוס אליו אנו מצפים, [המניה] יכולה לעלות הרבה יותר גבוה", אמר כספי. "הערכת השווי קצת יותר סבירה. אני חושב שהמשקיעים מוכנים מוכנים להשאיר קצת כסף על השולחן מאשר להרים את המניה לשיא". שאלת ההשקעה בבינה מלאכותית והתוצאות של השקעות כאלה עבור אלפבית עשויה לעשות את ההבדל בין מחיר שיא למניה למחירה הנוכחי.

מנגד ניצבת מטא. לחברה האם של פייסבוק היתה שנה נפלאה, עם עלייה של כ-67% מתחילת השנה ועד היום. ב-63 ימי המסחר האחרונים עלתה המניה בכ-25%. המשקיעים רואים במטא את הראויה ביותר לתואר המניה המוצלחת ביותר בבינה המלאכותית. זאת בייחוד על רקע העובדה שהמשקיעים מאמינים בחומרה שמטא מפתחת, ביחד עם כל האקוסיסטם של המציאות המדומה שלה.

ואולם כגודל הציפייה כך גודל האכזבה הפוטנציאלית. דו"ח רווח אחד לא יכול להקפיץ מניה שנסחרת במכפיל של 24 על הרווחים ל–12 חודשים הקרובים. כדי לעשות זאת, תצטרך מטא לשכנע את המשקיעים שיש לה עוד לאן לצמוח בעתיד.

בתווך, בין מניית אלפבית למטא, יושבות שאר המניות. מניות אמזון, אפל ומיקרוסופט עלו כולן ב-63 ימי המסחר האחרונים, אך לא בהיקפים שדומים לזה של מטא: אמזון עלתה ב-3.7%, אפל ב-6.7% ומיקרוסופט ב-0.9%.

למרות המהלכים המושתקים יותר, הציפיות עדיין גבוהות עבור אמזון ואפל, שמציגות ביצועים טובים יותר או כמעט דומים לאלה של S&P 500. המשקיעים באמזון ירצו לראות סימנים של צמיחה בעסקי הענן AWS של החברה (שנמצאים בתחרות מול Azure של מיקרוסופט), בעוד שאפל תצטרך להראות הוכחה כלשהי לכך שהביקוש לאייפון אינו חלש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.