מה צפוי לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב?

התחזיות מצביעות על ירידה בקצב האינפלציה בספטמבר, כשעיני השוק מופנות להחלטות הפדרל ריזרב בנוגע להמשך המדיניות המוניטרית
אביחי טדסה |

היום יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר בארצות הברית, כאשר המשקיעים והכלכלנים עוקבים אחר הנתונים כדי להבין את מגמת האינפלציה במשק. תחזיות הכלכלנים מצביעות על כך שהמדד צפוי להראות עלייה שנתית של 2.3%, מה שמייצג האטה קלה מהעלייה של 2.5% שנרשמה באוגוסט.

מדד זה נחשב לכלי מרכזי להערכת השינויים ברמת המחירים של מוצרים ושירותים הנרכשים על ידי הצרכנים. הוא משפיע על החלטות כלכליות רבות, כולל מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. האינפלציה בארצות הברית מהווה נושא מרכזי בשיח הכלכלי הנוכחי, כאשר העליות במדד מחירים זה משקפות את הלחצים על הכלכלה והצרכנים.

יציבות במדד הליבה

מלבד המדד הכללי, מדד הליבה של ה-CPI, שמנטרל את השפעות מחירי המזון והאנרגיה, אשר נוטים להיות תנודתיים יותר – צפוי להישאר יציב על רמה שנתית של 3.2%. תחזית זו משקפת המשך של מגמת ההתייצבות של אינפלציית הליבה, שמראה כי למרות לחצים חיצוניים כמו מחירי הנפט או אספקת המזון, הלחצים הפנימיים במשק מתמתנים.

ברמה החודשית, התחזיות מצביעות על עלייה מתונה של 0.1% במדד הכללי ושל 0.2% במדד הליבה. נתונים אלו מתפרסמים בתקופה שבה השווקים והכלכלה האמריקאית מתמודדים עם שינויים גלובליים, כמו עליות במחירי האנרגיה והמתיחות בשווקי הסחורות, אך הם גם משקפים את יציבות הצריכה המקומית בארה"ב.

 

ההשפעה על מדיניות הריבית 

הפרסום הקרוב של מדד המחירים לצרכן הוא רק חלק מסדרת נתונים שצפויים להתפרסם בשבועות הקרובים. כבר מחר יפורסם מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש ספטמבר, ומאוחר יותר ב-31 באוקטובר יפורסם מדד ההוצאות לצריכה פרטית (PCE). שלושת המדדים הללו ישפיעו באופן ישיר על ההחלטה הקרובה של הפדרל ריזרב בנוגע לריבית, אשר צפויה להתקבל ב-7 בנובמבר.

לאחר דוח חזק על התעסוקה בספטמבר, רבים מהמשקיעים כבר אינם מצפים להורדת ריבית משמעותית בעתיד הקרוב. על פי הערכות, הפדרל ריזרב עשוי להמשיך להפעיל מדיניות מוניטרית זהירה כדי למנוע עליות מחירים נוספות, ובמקביל להגן על הכלכלה מפני התחזקות האינפלציה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עובדים
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב

שוק העבודה האמריקאי בסערה: 800 אלף משרות אבדו מתחילת השנה, הטכנולוגיה מובילה עם 142 אלף פיטורים; מה יהיה בהמשך?



עמית בר |

שוק העבודה האמריקאי נמצא בנקודת מפנה דרמטית. הנתונים האחרונים של הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה (BLS) מבטאים חולשה: בחודש אוגוסט נוספו למשק האמריקאי 22 אלף משרות בלבד - פחות משליש מהתחזיות שדיברו על 75-80 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה עלה בחודשים האחרונים ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021, והתיקונים לדוחות החודשים הקודמים רק החמירו את התמונה עם הפחתה של 13 אלף משרות נוספות.

מתחילת השנה איבד המגזר הפרטי האמריקאי למעלה מ-800 אלף משרות. הנפגעים העיקריים הם מגזרי הייצור, הקמעונאות והטכנולוגיה. ברבעון השני נוספו 450 אלף משרות בלבד - ירידה חדה של 40% בהשוואה ל-750 אלף משרות באותה תקופה אשתקד. בשלושת החודשים יוני-אוגוסט נוספו פחות מ-100 אלף משרות במצטבר - צניחה של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024.

מהפכת הבינה המלאכותית: מהחזון לשטח

בעוד שגורמים מסורתיים כמו עליית ריבית ואינפלציה ממשיכים להשפיע על השוק, הגורם החדש והמשמעותי ביותר הוא הבינה המלאכותית. הנתונים העדכניים חושפים כי כ-10 אלף פיטורים השנה קשורים ישירות לאוטומציה מבוססת AI. אבל אלו רק הדיווחים הישירים. רוב החברות לא מהדהדות את זה החוצה, אלא פשוט עושות פיטורים שקטים כי יש סוכן AI מספיק טוב. 

מגזר הטכנולוגיה לבדו ספג 142 אלף פיטורים מתחילת השנה - ממוצע מדהים של 600 עובדים מדי יום. על פי ההערכות כ-100 אלף משרות לפחות איבדו את עבודתם כתוצאה ישירה מהטמעת טכנולוגיות AI

המהפכה שהחלה עם השקת ChatGPT בסוף 2022 הפכה למציאות קשה כשבנוסף הביקוש למשרות IT מסורתיות צנח ב-50%, בעוד הדרישה למומחי AI זינקה ב-94%.

הענקיות מובילות את גל הפיטורים

סיילספורס, פיטרה 4,000 עובדים והמנכ"ל שלה סיפר שזה בזכות ה-AI. אמזון הודיעה על פיטורי 18 אלף עובדים, מיקרוסופט על 10 אלף, ומטא על 21 אלף - במקביל, אותן חברות משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח יכולות AI.