תחנת כוח קונסטליישן
צילום: טוויטר

אחרי הסכם ענק עם מיקרוסופט - מניית קונסטליישן מזנקת

חברת האנרגיה חתמה על הסכם למכירת חשמל עם ענקית הטכנולוגיה לתקופה של 20 שנה מהתחנה הגרעינית שלה בפנסילבניה; סכום העסקה לא נחשף, אך התרומה למדינת פנסליבניה דרך יצירת עבודות ותחזוקת המפעל מוערכת בכ-16 מיליארד דולר; מניית קונסטליישן קופצת ב-13%
רוי שיינמן |

בעקבות הביקושים הגוברים לחשמל בשביל מרכזי נתונים לבינה מלאכותית - מיקרוסופט  MICROSOFT חתמה על הסכם ענק לאספקת חשמל עם ענקית האנרגיה קונסטליישן  CONSTELLATION ENERGY אנרג'י, שהמניה שלה מזנקת במסחר.

לפי ההסכם מיקרוסופט תקבל חשמל מתחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן במדינת פנסילבניה, תחנה מושבתת שצפויה לעלות חזרה לפעילות רק ב-2028, לתקופה של 20 שנה. אנרגיה גרעינית נחשבת לאנרגיה נקייה כאשר היא לא פולטת פחמן דו חמצני והיא עושה זאת בעלות נמוכה. עם זאת, היא נחשבת למסוכנת מאחר ותקלות בתחנות הכוח הגרעיניות עלולות להביא להרס רב וממושך, כמו הפיצוץ המפורסם בצ'רנוביל ברוסיה.

למעשה, בתחנה הספציפית ממנה מיקרוסופט תקבל חשמל, תחנת Three Mile Island בפנסילבניה, היה האסון הגרעיני הגדול ביותר בארה"ב כאשר בשנת 1979 כור מספר 2 התפוצץ והביא לסגירתו. אף אחד לא נהרג כתוצאה מהפיצוץ אם כי בשנים שלאחר מכן הנוכחים חלו בסרטן בשיעורים גבוהים במיוחד. ב-2019 נסגר כור מספר 1 אחרי שלא הצליח להתחרות עם המחירים הנמוכים של אלטרנטיבות כמו גז טבעי.

תחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

תחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

 

קונסטליישן חוזרת לכותרות

קונסטליישן מציגה את עצמה כיצרנית האנרגיה נטולת הפחמן הגדולה ביותר בארה"ב - היא נסחרת לפי שווי של 74.4 מיליארד דולר אחרי הזינוק היום, ומאז שהחברה התפצלה מחברת אקסלון  EXELON CORP בתחילת 2022, המניה שלה זינקה ב-370%.

החברה מוכרת חשמל שהיא מייצרת בעזרת אנרגיות מתחדשות ואנרגיות נקיות. הספק הייצור שלה עומד על בערך 33 ג'יגה וואט (פי 6 מצריכת החשמל השנתית של כל ניו יורק), והיא מייצרת את החשמל בעזרת אנרגיה המופקת בתחנות כוח גרעיניות, תחנות רוח, לוחות סולאריים, גז טבעי ומערכות הידראוליות.

את הרבעון השני סיימה החברה עם הכנסות של 5.5 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 5.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. החברה סיימה את הרבעון עם רווח של 2.58 דולר למניה לעומת רווח של 2.56 דולר למניה ברבעון המקביל.

הסכם אנרגיה ענק

קיראו עוד ב"גלובל"

מיקרוסופט תקבל חשמל בהיקף של 800 מגה-וואט מהתחנה הגרעינית, זאת כאמור במטרה להמשיך ולספק אנרגיה למרכזי הנתונים הרבים של החברה.

בעוד התמורה שתשלם מיקרוסופט בעסקה לא נחשפה, לפי ההערכות ההפעלה המחודשת של תחנת הכוח תייצר 3,400 מקומות עבודה ותכניס 16 מיליארד דולר לכלכלת פנסילבניה. "ההחלטה כאן היא הסמל החזק ביותר ללידתה מחדש של האנרגיה הגרעינית כמשאב אנרגיה נקי ואמין", אמר מנכ"ל קונסטליישן, ג'ו דומינגז, למשקיעים.

הביקוש לחשמל ממרכזי נתונים צפוי לגדול בעשורים הבאים כאשר ענף הטכנולוגיה מאיץ את פיתוח הבינה המלאכותית, מה שעלול להעמיס על רשת החשמל. גולדמן סאקס צופה כי מרכזי נתונים יהוו 8% מכלל הביקוש לחשמל בארצות הברית עד שנת 2030, לעומת 3% כיום.

מרכז נתונים; קרדיט: brett sayles, pexels

מרכז נתונים; קרדיט: Brett Sayles, Pexels

הביקוש לחשמל עולה גם בגלל התרחבות הייצור המקומי והמעבר לרכבים חשמליים. ריסטאד אנרג'י צופה כי מרכזי נתונים ורכבים חשמליים לבדם יגדילו את הביקוש לחשמל ב-290 טרה-וואט שעה עד לסוף העשור, כמות חשמל השווה לצריכת החשמל הכוללת של טורקיה.

החברות חוזרות לאנרגיה גרעינית בחיפוש אחר חשמל ירוק

חברות הטכנולוגיה פונות לאנרגיה גרעינית בכדי לעמוד בביקוש הגובר לחשמל תוך כדי שמירה על מטרות האקלים שלהן. במרץ, AWS, שירות הענן של אמזון  AMAZON , רכשה קמפוס מרכזי נתונים מ-Talen Energy שיופעל על ידי תחנת הכוח הגרעינית Susquehanna, גם כן בפנסילבניה, בעסקה ראשונה מסוגה. גם אורקל  ORACLE CORP הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת לבנות מרכז נתונים שיופעל על ידי שלושה כורים גרעיניים קטנים.

ישנה תמיכה הולכת וגוברת מצד הממשל הפדרלי להחיות את תעשיית הגרעין לאחר גל של סגירות כורים שנמשך עשור.

Three Mile Island יהיה תחנת הכוח הגרעינית השנייה שתופעל מחדש בהיסטוריה של ארצות הברית. תחנת הכוח הגרעינית פליסיידס במישיגן תהיה הראשונה, כאשר היא צפויה לחזור לפעילות במהלך השנה הבאה.

מניית קונסטליישן נסחרת לפי שווי של 74.4 מיליארד דולר אחרי עלייה של 102% מתחילת השנה ושל 113% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 27 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית קונסטליישן מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.