תחנת כוח קונסטליישן
צילום: טוויטר

אחרי הסכם ענק עם מיקרוסופט - מניית קונסטליישן מזנקת

חברת האנרגיה חתמה על הסכם למכירת חשמל עם ענקית הטכנולוגיה לתקופה של 20 שנה מהתחנה הגרעינית שלה בפנסילבניה; סכום העסקה לא נחשף, אך התרומה למדינת פנסליבניה דרך יצירת עבודות ותחזוקת המפעל מוערכת בכ-16 מיליארד דולר; מניית קונסטליישן קופצת ב-13%
רוי שיינמן |

בעקבות הביקושים הגוברים לחשמל בשביל מרכזי נתונים לבינה מלאכותית - מיקרוסופט  MICROSOFT חתמה על הסכם ענק לאספקת חשמל עם ענקית האנרגיה קונסטליישן  CONSTELLATION ENERGY אנרג'י, שהמניה שלה מזנקת במסחר.

לפי ההסכם מיקרוסופט תקבל חשמל מתחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן במדינת פנסילבניה, תחנה מושבתת שצפויה לעלות חזרה לפעילות רק ב-2028, לתקופה של 20 שנה. אנרגיה גרעינית נחשבת לאנרגיה נקייה כאשר היא לא פולטת פחמן דו חמצני והיא עושה זאת בעלות נמוכה. עם זאת, היא נחשבת למסוכנת מאחר ותקלות בתחנות הכוח הגרעיניות עלולות להביא להרס רב וממושך, כמו הפיצוץ המפורסם בצ'רנוביל ברוסיה.

למעשה, בתחנה הספציפית ממנה מיקרוסופט תקבל חשמל, תחנת Three Mile Island בפנסילבניה, היה האסון הגרעיני הגדול ביותר בארה"ב כאשר בשנת 1979 כור מספר 2 התפוצץ והביא לסגירתו. אף אחד לא נהרג כתוצאה מהפיצוץ אם כי בשנים שלאחר מכן הנוכחים חלו בסרטן בשיעורים גבוהים במיוחד. ב-2019 נסגר כור מספר 1 אחרי שלא הצליח להתחרות עם המחירים הנמוכים של אלטרנטיבות כמו גז טבעי.

תחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

תחנת הכוח הגרעינית של קונסטליישן בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

 

קונסטליישן חוזרת לכותרות

קונסטליישן מציגה את עצמה כיצרנית האנרגיה נטולת הפחמן הגדולה ביותר בארה"ב - היא נסחרת לפי שווי של 74.4 מיליארד דולר אחרי הזינוק היום, ומאז שהחברה התפצלה מחברת אקסלון  EXELON CORP בתחילת 2022, המניה שלה זינקה ב-370%.

החברה מוכרת חשמל שהיא מייצרת בעזרת אנרגיות מתחדשות ואנרגיות נקיות. הספק הייצור שלה עומד על בערך 33 ג'יגה וואט (פי 6 מצריכת החשמל השנתית של כל ניו יורק), והיא מייצרת את החשמל בעזרת אנרגיה המופקת בתחנות כוח גרעיניות, תחנות רוח, לוחות סולאריים, גז טבעי ומערכות הידראוליות.

את הרבעון השני סיימה החברה עם הכנסות של 5.5 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 5.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. החברה סיימה את הרבעון עם רווח של 2.58 דולר למניה לעומת רווח של 2.56 דולר למניה ברבעון המקביל.

הסכם אנרגיה ענק

קיראו עוד ב"גלובל"

מיקרוסופט תקבל חשמל בהיקף של 800 מגה-וואט מהתחנה הגרעינית, זאת כאמור במטרה להמשיך ולספק אנרגיה למרכזי הנתונים הרבים של החברה.

בעוד התמורה שתשלם מיקרוסופט בעסקה לא נחשפה, לפי ההערכות ההפעלה המחודשת של תחנת הכוח תייצר 3,400 מקומות עבודה ותכניס 16 מיליארד דולר לכלכלת פנסילבניה. "ההחלטה כאן היא הסמל החזק ביותר ללידתה מחדש של האנרגיה הגרעינית כמשאב אנרגיה נקי ואמין", אמר מנכ"ל קונסטליישן, ג'ו דומינגז, למשקיעים.

הביקוש לחשמל ממרכזי נתונים צפוי לגדול בעשורים הבאים כאשר ענף הטכנולוגיה מאיץ את פיתוח הבינה המלאכותית, מה שעלול להעמיס על רשת החשמל. גולדמן סאקס צופה כי מרכזי נתונים יהוו 8% מכלל הביקוש לחשמל בארצות הברית עד שנת 2030, לעומת 3% כיום.

מרכז נתונים; קרדיט: brett sayles, pexels

מרכז נתונים; קרדיט: Brett Sayles, Pexels

הביקוש לחשמל עולה גם בגלל התרחבות הייצור המקומי והמעבר לרכבים חשמליים. ריסטאד אנרג'י צופה כי מרכזי נתונים ורכבים חשמליים לבדם יגדילו את הביקוש לחשמל ב-290 טרה-וואט שעה עד לסוף העשור, כמות חשמל השווה לצריכת החשמל הכוללת של טורקיה.

החברות חוזרות לאנרגיה גרעינית בחיפוש אחר חשמל ירוק

חברות הטכנולוגיה פונות לאנרגיה גרעינית בכדי לעמוד בביקוש הגובר לחשמל תוך כדי שמירה על מטרות האקלים שלהן. במרץ, AWS, שירות הענן של אמזון  AMAZON , רכשה קמפוס מרכזי נתונים מ-Talen Energy שיופעל על ידי תחנת הכוח הגרעינית Susquehanna, גם כן בפנסילבניה, בעסקה ראשונה מסוגה. גם אורקל  ORACLE CORP הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת לבנות מרכז נתונים שיופעל על ידי שלושה כורים גרעיניים קטנים.

ישנה תמיכה הולכת וגוברת מצד הממשל הפדרלי להחיות את תעשיית הגרעין לאחר גל של סגירות כורים שנמשך עשור.

Three Mile Island יהיה תחנת הכוח הגרעינית השנייה שתופעל מחדש בהיסטוריה של ארצות הברית. תחנת הכוח הגרעינית פליסיידס במישיגן תהיה הראשונה, כאשר היא צפויה לחזור לפעילות במהלך השנה הבאה.

מניית קונסטליישן נסחרת לפי שווי של 74.4 מיליארד דולר אחרי עלייה של 102% מתחילת השנה ושל 113% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 27 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית קונסטליישן מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social