פורד משנה כיוון: מאטה פיתוח רכבים חשמליים ומתמקדת בביקוש האמריקאי
יצרנית הרכב האמריקאית פורד FORD MOTOR , מבצעת שינוי משמעותי באסטרטגיית הרכבים החשמליים שלה. החברה הודיעה כי תאט את קצב פיתוח הרכבים החשמליים ותתמקד בייצור כלי רכב שלדעתה יענו יותר על הביקוש בשוק האמריקאי. כחלק מהתכנית החדשה, פורד תשיק רכב מסחרי חדש ב-2026 ושני טנדרים חדשים ב-2027.
כיום, פורד מציעה את הטנדר החשמלי F-150 Lightning ואת הוואן החשמלי e-Transit. התוכנית החדשה אינה כוללת רכבים חשמליים קטנים יותר כמו סדאן או קרוסאובר. בנוסף, רכב SUV חשמלי גדול שתוכנן מראש יהפוך לדגם היברידי.
פורד מציינת כי פלטפורמת הטנדרים שלה תאפשר מגוון רחב של רכבים, הן ללקוחות פרטיים והן ללקוחות עסקיים. לגבי עתיד ה-Mustang Mach-E, החברה נמנעת מלהתחייב ומבטיחה עדכון נוסף ב-2025.
השינוי באסטרטגיה משתקף גם בתקציב: כעת, כ-30% מהוצאות ההון של פורד יופנו לרכבים חשמליים, ירידה מ-40% בתכנון הקודם. ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, הדגיש את מחויבות החברה לחדשנות, יצירת מקומות עבודה ופיתוח רכבים ידידותיים לסביבה. פארלי ציין כי החברה למדה רבות מניסיונה כיצרנית הרכב החשמלי השנייה בגודלה בארה"ב.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפורד נמאס מההפסדים העצומים
פורד שואפת להגיע למצב בו כל רכב חשמלי חדש שמושק יהיה רווחי תוך שנה. זאת לאור הפסדים של כ-2.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2024 במגזר זה. המשקיעים צפויים לקבל בחיוב את הקיצוץ בהוצאות והמיקוד ברווחיות, במיוחד לאור האטה בצמיחת שוק הרכב החשמלי. עם זאת, יש לשקול את ההשלכות של היצע מוגבל של רכבים חשמליים על נתח השוק של פורד בטווח הארוך.
השינויים באסטרטגיה של פורד משקפים מגמה רחבה יותר בתעשיית הרכב, שבה יצרנים מתאימים את תוכניותיהם לקצב האיטי של אימוץ רכבים חשמליים בארה"ב. בעוד שמכירות הרכב החשמלי צמחו ב-46% ב-2023, הצמיחה הואטה ל-7% בלבד במחצית הראשונה של 2024.
כיום, רכבים חשמליים מהווים כ-8% ממכירות הרכב החדש בארה"ב, לעומת 14% באירופה וכמעט 30% בסין. ההבדל נובע בין היתר ממחירים נמוכים יותר ותשתית טעינה מפותחת יותר בסין.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הדוחות לרבעון השני
בתוצאותיה לדוחות האחרונים דיווחה פורד על רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר - ירידה של 26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ונמוך משמעותית מציפיות האנליסטים שעמדו על 3.7 מיליארד דולר. תגובת השוק הייתה חריפה: מניית פורד צנחה ב-18.4% בתגובה, הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2008.
הגורם העיקרי לתוצאות החלשות היה עלייה חדה בהוצאות האחריות, שהגיעו לכ-2 מיליארד דולר ברבעון - כ-4% מהמכירות. פורד ציינה כי רוב העלויות קשורות לדגמים משנת 2021 וקודם לכן.
למרות זאת, מגזרי החברה הציגו תוצאות מעורבות:
1. Ford Blue (רכבים מסורתיים): רווח תפעולי של 1.2 מיליארד דולר, שיפור קל מהרבעון הקודם של 300 מיליון דולר.
2. Model e (רכבים חשמליים): הפסד של 1.1 מיליארד דולר, שיפור מההפסד של 1.3 מיליארד ברבעון הקודם.
3. Ford Pro (רכבים מסחריים): רווח של 2.6 מיליארד דולר עם שולי רווח של 15.1%, הגבוהים ביותר מבין המגזרים.
למרות התוצאות המאכזבות, פורד שמרה על תחזית הרווח התפעולי השנתית של כ-11 מיליארד דולר, רמז לציפייה למחצית שנייה חזקה יותר. התחזית מרמזת על כ-5.5 מיליארד דולר ברווח תפעולי למחצית השנייה של השנה. וול סטריט מצפה כיום לכ-4.6 מיליארד דולר.
האנליסטים מעריכים כי בעיות האחריות של פורד הן מגמה מתמשכת, עם עלייה בהוצאות מ-1.6% מההכנסות בשנים 2011-2019 לממוצע של 2.9% מאז 2022.
יצרנית הרכב נסחרת כעת לפי שווי של 42.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית פורד איבדה 5.93% מתחילת השנה ו-2.7% ב-12 החודשים האחרונים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
