ברודקום קוואלקום
צילום: טוויטר

ברודקום או קוואלקום - איזו חברה עשויה להרוויח יותר מהבינה המלאכותית?

חברה אחת מתמקדת בהטמעת בינה מלאכותית בשרתים שמשמשים חברות דרך שירות ענן, השנייה מנסה להביא את הבינה המלאכותית אל כף היד שלנו דרך המכשיר האישי - אבל איזו שיטה עדיפה?
רוי שיינמן | (7)

מניות שבבים רבות מזנקות בתקופה האחרונה על רקע העלייה בביקושים לשבבי בינה מלאכותית. שתיים מהחברות האלו הן ברודקום  BROADCOM INC וקוואלקום  QUALCOMM INC -1.33% שזינקו ב-107% וב-85% בהתאמה ב-12 החודשים האחרונים. ברודקום נסחרת במכפיל של 30 על הרווחים הצפויים לשנת 2025 ואילו קוואלקום במפכיל של 20, אבל מי מהן יותר מעניינת?

ברודקום 

ברודקום דיווחה בשבוע שעבר על תוצאותיה לרבעון השני שהיו טובות מהצפוי ומה שעזר לדחוף את מניית החברה אחרי הדוחות היה התחזית שלה למשלוחים של מוצרי AI שהיא צופה שיעמדו על 11 מיליארד דולר לפחות השנה, לעומת הצפי הקודם ל-10 מיליארד דולר. ברודקום עובדת עם ענקיות כמו גוגל  GOOGLE ומטא  META PLATFORMS בעיצוב שבבים מותאמים אישית ל-AI ומספקת להם גם שבבי רשת. עם זאת, האנליסטים עדיין סבורים כי החברה מעריכה בחסר את הרווחים הפוטנציאליים שלה.

חשוב לציין שביזנס המקור של ברודקום הוא שבבים אלחוטיים כאשר היא מייצרת את השבבים לאייפונים. העליות האחרונות במנייה כאמור היו בעיקר בזכות הבינה המלאכותית, כאשר החברה לא צופה צמיחה משמעותית בעסקי השבבים האלחוטיים בגלל ההאטה במכירות האייפונים. בנוסף ירידות בהכנסות נרשמו לאחרונה גם בתחומי הפעילות האחרים של החברה כמו האחסון ושבבים תעשיתיים. עם זאת, החברה ציינה כי שיתף הפעולה שלה עם VMware אותה רכשה בשווי מוערך של יותר מ-80 מיליארד דולר בשנה שעברה נמצא בדרך הנכונה. VMware מתמחה במחשוב ענן ועובדת עם שרותי הענן של אמזון וחברות אחרות, היא מאפשרת לעסקים לסנכרן בין התשתית הפנימית שלהן לתשתית החיצונית של הענן בהן הן משתמשות.

ברודקום נסחרת לפי שווי של 839 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה המנייה עלתה ב-61.5%.

מניית ברודקום ב-12 החודשים האחרונים

מניית ברודקום ב-12 החודשים האחרונים

קוואלקום

קוואלקום לעומתה הצטרפה באיחור יחסי לטרנד הבינה המלאכותית, אך בכל זאת, מנייתה עלתה ב-57% השנה. החברה מתמקדת בשילוב AI במכשירים ניידים ובכניסה לתחום המעבדים למחשבים אישיים. החברה מספקת את השבב שמפעיל את מכשירי הדגל של סמסונג ואת המודמים לאייפון, ולכן היא צפויה להרוויח מעלייה במכירות של המכשירים הללו.

בנוסף, קוואלקום מתחרה בשוק המחשבים האישיים מול ענקיות כמו אינטל ו-AMD, עם מעבדים חדשים המותאמים לבינה מלאכותית. מיקרוסופט הודיעה לאחרונה שהמחשבים החדשים שלה יתבססו על שבבי Snapdragon של קוואלקום, אך קודם לכן החברה תיאלץ להתמודד עם תביעה משפטית מול ARM ARM HOLDINGS . החברה הבריטית טוענת שקוואלקום לא קיבלה רישון מ-ARM להשתמש בעיצובים שלה לייצור שבבים למחשבים אישיים אלא רק לשרתים ושקוואלקום בעצם הפרה את ההסכם בין השתיים. התביעה הוגשה כבר ב-2022 אך עם ההודעה האחרונה על הכניסה של שבבי Snapdragon של קוואלקום למכשירי מיקרוסופט הסיפור צף מחדש.

מניית קוואלקום נסחרת לפי שווי של 253.5 מיליארד דולר ומתחילת השנה היא עלתה ב-57%.

מניית קוואלקום מתחילת השנה

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית קוואלקום מתחילת השנה

 

אז איזו חברה עדיפה?

קוואלקום וברודקום נמצאות בעמדות טובות להרווח משוק הבינה המלאכותית, אך כל אחת מתמקדת בתחומים שונים. קוואלקום מתמקדת בשילוב של AI במכשירים ניידים ובמחשבים אישיים, בעוד שברודקום מתמקדת בתשתיות נתונים ובתוכנה לניהול IT.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אמיר 12/09/2024 20:37
    הגב לתגובה זו
    ברודקום היא החברת שבבים השניה בעולם בגודל פיזי (מספר עובדים) ובשווי שוק, לכן כשאנבידיה למעלה-היא למעלה. כל השאר לא מעניין את עולם ההשקעות בימינו
  • 5.
    אין עדיפות שתיהם טובות. (ל"ת)
    דני 19/06/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אז מי עדיפה ??? (ל"ת)
    כתבה בזבוז זמן 19/06/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
  • סטיב 20/06/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    אין קשר הין החברות והמוצרים שלהם. השמות מתחרזים אבל המהות שונה מאוד.
  • 3.
    בלה בלה בלה בלי תכלס (ל"ת)
    אבירן 19/06/2024 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורי 19/06/2024 17:48
    הגב לתגובה זו
    רגע לפני ספליט...
  • 1.
    האמיתי 19/06/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
    2 בועות מטורפות מבית היוצר של החזיר האמרקאי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.