"כך לא נראה שוק בריא" - העליות בוול סטריט במאי הגיעו רק מ-6 מניות
מדד ה-S&P 500 הגיע לגבהים חדשים בחודש מאי כאשר בשיא הוא חצה אפילו את רף ה-5,300 נקודות, וזאת להזכירכם למרות סביבת מאקרו לא פשוטה ועם ריבית שלא נראה שהולכת לרדת בחודשים הקרובים. עם זאת, כדאי לקחת את הירוק בשווקים בעירבון מוגבל מאחר והעליות הגיעו בעיקר משש ענקיות הטכנולוגיה שתרמו ל-75% מהעליות.
העליות במניות של אפל APPLE , אלפבית GOOGLE , מיקרוסופט MICROSOFT , אמזון AMAZON , מטא META PLATFORMS ואנבידיה NVIDIA COR הן אלה שבלעדיהן כנראה לא היינו רואים ביצועים כאלה בשווקי המניות בארה"ב.
חודש מאי אצל ענקיות הטכנולוגיה
ענקיות הטכנולוגיה כאמור המשיכו להרשים גם בחודש מאי. אנבידיה הציגה שוב דוחות שהיכו את צפי האנליסטים וביססו את התחושה שהחברה היא המובילה הבלתי מעורערת בתחום שבבי ה-AI. החברה רשמה רווח למניה של 6.12 דולר על הכנסות של 26 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 5.59 על הכנסות של 24.51 מיליארד דולר. לרבעון השני החברה צופה הכנסות של 28 מיליארד דולר, עם סטייה של 2% למעלה או למטה. טוב מצפי האנליסטים ל-26.62 מיליארד דולר. המנייה של אנבידיה קפצה ב-9% אחרי הדוחות כאשר היא הספיקה לעשות עוד קפיצה אחרי שסטארטאפ ה-AI של אילון מאסק, שכבר מוערך ב-24 מיליארד דולר, הודיע כי הוא מתכוון להשתמש בשבבים של אנבידיה. בסך הכל, מניית אנבידיה קפצה ב-32% בחודש מאי.
מניית אפל קפצה ב-13.5% במאי, בעיקר על רקע האופטימיות לקראת כנס המפתחים שלה שיתחיל ב-10 ביוני בו אפל צפויה לחשוף יישומי בינה מלאכותית חדשים. כנס המפתחים של גוגל לעומת זאת כן התרחש במאי, כאשר בין ההכרזות הבולטות הייתה זו שהציגה את הדרך בה בינה מלאכותית הולכת להשתלב במנוע החיפוש. המניה של גוגל עלתה ב-5% בחודש מאי.
גם מיקרוסופט אירחה כנס מפתחים כאשר ההכרזות הבולטות שלה היו מחשבי ה-Surface החדשים ואינטגרציות נוספות בין Copilot למערכת Office, המניה שלה עלתה בחודש מאי ב-5%. מטא השיקה בתחילת החודש כלי AI חדשים למפרסים בפלטפורמות שלה והמנייה שלה עלתה ב-6.3% במאי. אמזון לא הוציאה שום דיווח משמעותי בחודש מאי אך המניה שלה ירדה בתקופה הזו ב-1.5%.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השוק צר; ככה לא נראה שוק בריא"
"אנו רואים שוק צר יחסית, וצמצום זה גובר לאחרונה ומונע על ידי פחות ופחות מניות", אמר יונג-יו מא, ראש מחלקת ההשקעות של BMO. "זה לא מה שאנחנו רוצים לראות בשוק בריא".
ההשתתפות של הרוב מבין 494 המניות האחרות במדד S&P 500 הייתה חלק יחסית קטן מהעליות לשיאים חדשים בחצי השנה האחרונה, כולל אלו בסוף 2023. במאי עלה המדד בכ-4%, בעוד המדד המקביל המשוקלל, בו לכל חברה יש השפעה זהה על המדד, עלה בפחות מ-2%. ברבעון הראשון של השנה, הפער בין שני מדדים אלו היה קרוב ל-0.5%.
החברות שתרמו לעליות ב-S&P 500 הן כולן חברות טכנולוגיה, וכך מדד הנאסדק רשם את מאי הטוב ביותר שלו מזה למעלה מ-20 שנה, בהובלת זינוק של כ-30% במניית אנבידיה בחודש האחרון. האנליסט מבנק אוף אמריקה, מייקל הארטנט, ציין כי הביצועים היחסיים של המדד המקביל המשוקלל מול מדד S&P 500 לפי שווי שוק נמצאים ברמה הגרועה ביותר מאז מרץ 2009.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההובלה הצרה הזו גרמה ל"רוחב" השוק - כלומר מספר המניות שעולות פחות מספר המניות שיורדות - לרדת אל הקצה התחתון של הטווח ההיסטורי שלו. הנתונים האחרונים הראו שרוחב השוק ב-10 ימי המסחר הקודמים ירד לעשירון הנמוך ביותר בביצועים מאז 2002. כלומר, ביותר מ-90% מהמקרים, השוק רואה מספר גדול יותר של מניות עולות מאשר המספר שהיה בחודש מאי.
למרות סימני חולשה שנצפו לאורך השנה, מרבית התנודות המשמעותיות התרחשו בשבועות האחרונים, כך לפי לורי קלבסינה, אסטרטגית המניות האמריקאיות ב-RBC. "אם אכן מדובר במהלך של עליות בשוק, סביר להניח שאנחנו נמצאים בתחילתו בלבד". בפנייה ללקוחות ציינה קלבסינה מספר גורמים מעוררי דאגה עבור המשקיעים, ביניהם עלייה בתשואות האג"ח ל-10 שנים אשר פועלת לרעת שוק המניות.
- 7.כולן מנופחות (ל"ת)אבו נפחא 04/06/2024 22:54הגב לתגובה זו
- 6.שטויות 04/06/2024 20:35הגב לתגובה זובולשיט למה המדד המשולב RSP עלה ?
- צודק, אבל 05/06/2024 06:58הגב לתגובה זוהמכפיל של RSP הוא כמעט 21. החציון באזור 15. זה לא זול.
- 5.כלכלן 04/06/2024 19:24הגב לתגובה זוכמו וגאס, רק בשליטת יהודים...
- Ron DeSantis 04/06/2024 21:00הגב לתגובה זוכמו מיידויף רק הרבה יותר גרוע. אדריכל טבח נצניהו
- 4.העיקר בריאות (ל"ת)Robin Hood 04/06/2024 19:16הגב לתגובה זו
- 3.עוד דחיפה קלה - וקוביית הדומינו הראשונה תתחיל קריסה !!! (ל"ת)דן 04/06/2024 19:01הגב לתגובה זו
- Robin Hood 04/06/2024 21:00הגב לתגובה זולפני הבחירות.
- 2.כרמיאל 04/06/2024 18:31הגב לתגובה זוכנראה חודש זה יראה ירידות כי המכפילים של 7 החברות שהקפיצו מעלה גבוה מאד ויתחילו מימושים בהמשך
- 1.ילדי ישראל 04/06/2024 18:19הגב לתגובה זוהגופים יחפשו אירוע ויפוצצו את הבלון לאחר שימכרו את מרבית המניות שלהם .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
