ריינאייר
צילום: Unsplash
דוחות

למרות ביטול הטיסות מישראל - ריינאייר עם רווחי שיא ברבעון הראשון

חברת התעופה אומנם ביטלה את הטיסות לישראל אבל זה לא הפריע לה להשיג רווחי שיא ברבעון כתוצאה ממספר נוסעים גבוה מהרגיל; עם זאז, החשש ממיתון באירופה שמביא להוצאות נמוכות יותר מצד הצרכנים מעלה את הסבירות לכך שהחברה תיאלץ להציע הנחות בחודשי הקיץ
רוי שיינמן |

חברת הלואו-קוסט האירית ריאנאייר דיווחה ביום היום על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, מהן עולה כי החברה רשמה את הרווח הרבעוני הטוב ביותר שלה אי פעם, כאשר הגידול במספר הנוסעים וההכנסות פיצו על עלייה חדה בעלויות התפעול.

הכנסות החברה עלו ב-25% לעומת הרבעון המקביל ל-13.44 מיליארד יורו, זאת כתוצאה מכך שחברת התעופה הטיסה 184 מיליון נוסעים ברבעון, 23% יותר מאשר לפני מגפת הקורונה. הרווח הנקי לאחר מס קפץ ב-34% ל-1.92 מיליארד יורו (2.09 מיליארד דולר), מספר הנוסעים הגבוה והעלייה בתעריפים עזרו לריינאייר להתגבר על זינוק בעלויות: עלויות התפעול עלו ב-24% לעומת הרבעון המקביל, וחשבון הדלק הסילוני של חברת התעופה זינק ב-32%. לצד התוצאות, החברה הודיעה על תכנית לרכישה עצמית של מניות החברה בסך של 700 מיליון אירו.

עם זאת, חלק מהאנליסטים דווקא חוששים שסביבת הריבית הגבוהה תמשיך להכביד על החברה, כמו שכותבים האנליסטים מדויטשה בנק: "בעוד תכנית הרכישה החוזרת היא חדשות טובות ומראה ביטחון, ובעוד שתוצאות שנת 2024 תואמות פחות או יותר לרוב חלקי התחזית לשנת 2025 כצפוי, אנחנו חוששים שהחלשות נוספת בתמחור לשיא הקיץ עשויה לנצח", אמרו האנליסטים בהודעה.

במצגת המשקיעים ביום שני, אמר מנכ"ל ריאנאייר, מייקל אולירי, כי תמחור חלש יותר של כרטיסי הטיסה עשוי להיות מוסבר על ידי "תחושה של מיתון" באירופה או סנטימנט צרכני חלש יותר. "אם נצטרך לתת הנחות או להוריד מחירים כדי למלא את תא הנוסעים ל-94% באפריל, מאי ויוני, אז שיהיה כך", הוסיף. 

המחירים במהלך השנה הושפעו מהמשיכה הפתאומית של טיסות ריאנאייר מסוכנויות נסיעות מקוונות (OTAs) רבות בדצמבר. "המהלך היה מפתיע אך לא בלתי רצוי", אמר סוראהן ל-CNBC, והוסיף כי ריינאייר חתמה כעת על הסכמים חדשים עם מספר סוכנויות נסיעות מקוונות גדולות. הוא ציין לחיוב את העובדה שריינאייר מתמודדת כעת ישירות עם יותר לקוחות במקום דרך צדדים שלישיים.

אתגרים נוספים עבור ריינאייר כוללים את העיכוב המתמשך במסירות מטוסי הבואינג החדשים שלה, ואת קרקועם של מספר רב של מטוסי איירבוס עקב בעיות במנוע. "התפוסה תהיה מוגבלת לזמן מה", אמר סוראהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

מנכ"ל פלנטיר: "אנחנו במירוץ חימוש AI נגד הסינים; אסור להפסיד"

"אנחנו תומכים בישראל. גם כשהיו ביקורות, עמדתי על שלי. זו אינה עמדה פוליטית, אלא מוסרית"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר מהפכת ה-AI

מנכ"ל פלנטיר אלכס קארפ מצהיר: "אנחנו במרוץ חימוש. לא נניח לאויבים שלנו להוביל, אסור לנו להפסיד - זה יעלה לנו בעצמאות". פלנטיר, חברת המודיעין הדיגיטלי שהחלה דרכה בתמיכה בצבא האמריקני ומאז הפכה לשחקן מרכזי בכל הנוגע לניתוח נתונים עבור ממשלות, ארגונים ביטחוניים וחברות ענק, חתמה לאחרונה על שיתוף פעולה בהיקף של מאות מיליוני דולרים עם Lumen - ענקית תשתיות תקשורת. המטרה: להאיץ את התשתית הדיגיטלית שתשרת את הדור הבא של הבינה המלאכותית.

"אנחנו מדברים על שדרוג תשתיות שיאפשרו ביצועים גבוהים פי 200, תוך הפחתת עלויות תפעול. זה מה שיאפשר לאמריקה להישאר מובילה ולא לקנות את הטכנולוגיה של יריבותיה - כולל את הרעיונות שלנו עצמם", מסביר קארפ. מבחינתו, אין שאלה של אם לפתח את הטכנולוגיה - אלא מי יעשה זאת קודם". קארפ הציג בשיחה עם פוקס את האג'נדה שלו והסביר כי מדובר במירוץ חימוש AI שארה"ב חייבת לנצח בו. 

תשתית מתקדמת = עליונות גיאופוליטית

"אם נשים מגבלות על עצמנו, מי שירוויח הם הסינים. אנחנו חייבים להפעיל את המודלים האלה מהר, בזול, ובעיקר - במקום שבו הם נחוצים. כל השאר הוא תיאוריה אקדמית", מוסיף קארפ. לדבריו, האתגרים המרכזיים כעת הם שליטה על עלויות הענן, זמינות תשתית ברמה מדינתית, ואבטחת המידע ברמות הכי גבוהות. "השאלה היא לא רק איך להפעיל מודלים של בינה מלאכותית, אלא איך לעשות זאת בתנאים שמבטיחים אפקטיביות כלכלית וביטחונית - ולכן אנחנו רצים, מהר".


"אנחנו תומכים במערב, ותומכים בישראל. גם כשהיו ביקורות, עמדתי על שלי. זו אינה עמדה פוליטית, אלא מוסרית". הוא התייחס לכך שפלנטיר הייתה אחת החברות היחידות בתעשיית ההייטק האמריקאית שגיבו בגלוי את ישראל במהלך המשבר האחרון, גם במחיר עזיבת עובדים.

הוא גם הביע הערכה לנשיא טראמפ: "הנשיא הצליח להחזיר בני ערובה, לעצור את הדימום באוקראינה ולחזק את הביטחון בגבול. אני מכיר בכך - זו לא פוליטיקה, זו הערכת הישגים. כל מי שמתעקש לא לראות את זה פשוט לא מוכן ללמוד מהמציאות".