טסלה תחת חקירה - טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית היא תרמית?
משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC במטרה לבדוק האם יכול להיות שהצהרות החברה והמנכ"ל, אילון מאסק, בקשר לטכנולוגיות הסיוע בנהיגה של החברה נחשבות להונאה.
כבר ב-2022 חשפה טסלה כי משרד המשפטים חוקר את הטכנולוגיה שלה. החקירה מסתכמת בשאלה האם הטענות של טסלה לגבי הסיוע שמספקת הטכנולוגיה מטעות את הלקוחות במרמה וכעת החקירה עולה שלב.
מערכות הסיוע בנהיגה של טסלה, הנקראות אוטופיילוט ונהיגה אוטונומית מלאה (FSD) דורשות את פיקוח הנהגים ב-100% מהזמן. הרכבים מתעדים את הנסיעה ומתזכרים את הנהגים מדי פעם שהם צריכים לשים לב. משרד המשפטים בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות.
המשקיעים מקבלים בלי הפסקה חדשות בנוגע למערכות הסיוע לנהג של טסלה. מאסק נוטה לעיתים קרובות לציין כי פיתוח של רכבים אוטונומיים יתן דחיפה פיננסית משמעותית לחברה.
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היזם הגיע לאחרונה לביקור פתע בסין והצליח לקבל את האישור למכור את מוצר הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה, FSD, בסין. יצרנית הרכבים החשמליים מכרה כ-1.7 מיליון כלי רכב בסין. במידה ו-25% מהרוכשים הללו יחליטו לקנות גם את שירות ה-FSD תמורת 99 דולר בחודש, זה יכניס לטסלה 500 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, זה יוסיף לה 10 סנט לרווח למניה, בהנחה של שיעור רווח של 100%.
לרובוטקסי צפויה השפעה משמעותית הרבה יותר על הרווח למניה, כאשר היתרון הגדול ביותר מה-FSD יגיע ברגע שהוא יהיה טוב מספיק כדי לאפשר לרכבים באמת לנהוג בעצמם. החזון של מאסק הוא להפעיל רשת של נסיעות, בדומה לאובר, כאשר בעלי טסלה יוכלו לאפשר למכונית שלהם להסיע אנשים אחרים בזמן שהם לא משתמשים בה.
עם זאת, חלומות לחוד ומציאות לחוד. עדיין קיימים דיווחים רבים כי הטכנולוגיה רחוקה מלהיות בשלה לחלומות של מאסק וסביר שיקח זמן עד שנראה רכבים נוסעים להם בכבישים בביטחון מלא, בזמן שהנהגים ישנים להם או רואים סרטים.
- נייקי מתחזקת 5%, טסלה מאבדת 1.6% אינטל 1.5% - הנאסד"ק יציב ה-S&P מתחזק
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טסלה מדווחת הכי הרבה על תאונות
יצרנית הרכבים מחזיקה בצי הרכבים הגדול ביותר בו הרכבים מחוברים לאינטרנט ומסוגלים לקבל עדכוני תוכנה ולאסוף מידע, כאשר פוטנציאלית, הרכבים מסוגלים לתקשר גם אחד עם השני.
הכמות העצומה של רכבים שמחוברים גורמת לכך שיש מספר עצום של רכבים שמקבל עדכון כל פעם שהרגולטורים מחליטים שמשהו לא עומד בסטנדרטים שלהם. בדצמבר 2023 החברה הכריזה על ריקול ל-2 מיליון רכבים על מנת לעדכן את הגדרות הבטיחות שלה כדי למנוע שימוש לרעה במערכת על ידי הנהגים. התיקון בוצע דרך עדכון תוכנה שנשלח לכל הרכבים.
בנוסף, מנהל הבטיחות האמריקאי (NHTSA) דורש מכל יצרניות הרכב לדווח על כל תאונה בה מעורבת מערכת לסיוע בנהיגה. טסלה מדווחת הכי הרבה היות והיא יצרנית הרכב היחידה שמתעדת ברגע שהמערכות שלה מתחילות לפעול. החקירות הרבות והפיקוח צפויים רק לגדול ככל והמכוניות הופכות לחכמות יותר ונראה שלמשקיעים אין ברירה אלא להתרגל למציאות הזו.
מערכות הסיוע בנהיגה השפיעו על מניית טסלה גם אמש (שלישי) מנהל הבטיחות שלח לחברה מכתב ודרש ממנה לספק פרטים בנוגע ל-20 רכבים שהיו חלק מתאונות שהתרחשו בזמן שמערכות הסיוע בנהיגה היו פעילות. בעוד המשקיעים ידעו כבר על החקירה של ה-NHTSA, הנתון החדש היה 20 תאונות.
אמש גם דווח כי בחודש אפריל טסלה מכרה בסין 62,167 רכבים, ירידה של 18% לעומת הרבעון התואם בשנה שעברה ושל 30.2% לעומת חודש מרץ השנה. המובילה בקטגוריה בסין לעומת זאת, BYD, מכרה 312,048 רכבים באפריל, עליה של 49% לעומת אפריל בשנה שעברה.
הדוחות האחרונים
בעוד טסלה פספסה את הציפיות לרבעון הראשון של 2024 ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה דווקא זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.
מה שעוד תרם לזינוק אז הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.
החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה. שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים.
יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 556 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.הנורמלי 09/05/2024 10:22הגב לתגובה זובשל כך שהוא לא נכנע לווק ולפרוגרס ומאפשר חופש ביטוי בטוויטר
- 1.אילן 08/05/2024 23:54הגב לתגובה זושאין לישראלית שום חלופה ראליית הנקראת לעין, והיא לא רואה אף אחד בעניינם By Far
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)נייקי מתחזקת 5%, טסלה מאבדת 1.6% אינטל 1.5% - הנאסד"ק יציב ה-S&P מתחזק
יום המסחר המקוצר מתנהל במגמה מעורבת המשקיעים לא נלהבים לקחת סיכונים לפני החג; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה
המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.
הדאו יציב על שערי הפתיחה גם ה-S&P והנאסד"ק עדיין על ה-0 ללא שינוי ניכר. ה-S&P 500 מדשדש סביב רמות השיא שנקבעו אתמול, הנאסד"ק נחלש קלות והדאו מצליח להחזיק בעלייה מתונה. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה
של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב
מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
המשקיעים עדיין מעכלים את נתון
הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק
לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.
השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה
קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה
לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווקי המניות בוול סטריט רשמו אתמול עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.
.jpg)