טסלה תחת חקירה - טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית היא תרמית?
משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC במטרה לבדוק האם יכול להיות שהצהרות החברה והמנכ"ל, אילון מאסק, בקשר לטכנולוגיות הסיוע בנהיגה של החברה נחשבות להונאה.
כבר ב-2022 חשפה טסלה כי משרד המשפטים חוקר את הטכנולוגיה שלה. החקירה מסתכמת בשאלה האם הטענות של טסלה לגבי הסיוע שמספקת הטכנולוגיה מטעות את הלקוחות במרמה וכעת החקירה עולה שלב.
מערכות הסיוע בנהיגה של טסלה, הנקראות אוטופיילוט ונהיגה אוטונומית מלאה (FSD) דורשות את פיקוח הנהגים ב-100% מהזמן. הרכבים מתעדים את הנסיעה ומתזכרים את הנהגים מדי פעם שהם צריכים לשים לב. משרד המשפטים בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות.
המשקיעים מקבלים בלי הפסקה חדשות בנוגע למערכות הסיוע לנהג של טסלה. מאסק נוטה לעיתים קרובות לציין כי פיתוח של רכבים אוטונומיים יתן דחיפה פיננסית משמעותית לחברה.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היזם הגיע לאחרונה לביקור פתע בסין והצליח לקבל את האישור למכור את מוצר הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה, FSD, בסין. יצרנית הרכבים החשמליים מכרה כ-1.7 מיליון כלי רכב בסין. במידה ו-25% מהרוכשים הללו יחליטו לקנות גם את שירות ה-FSD תמורת 99 דולר בחודש, זה יכניס לטסלה 500 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, זה יוסיף לה 10 סנט לרווח למניה, בהנחה של שיעור רווח של 100%.
לרובוטקסי צפויה השפעה משמעותית הרבה יותר על הרווח למניה, כאשר היתרון הגדול ביותר מה-FSD יגיע ברגע שהוא יהיה טוב מספיק כדי לאפשר לרכבים באמת לנהוג בעצמם. החזון של מאסק הוא להפעיל רשת של נסיעות, בדומה לאובר, כאשר בעלי טסלה יוכלו לאפשר למכונית שלהם להסיע אנשים אחרים בזמן שהם לא משתמשים בה.
עם זאת, חלומות לחוד ומציאות לחוד. עדיין קיימים דיווחים רבים כי הטכנולוגיה רחוקה מלהיות בשלה לחלומות של מאסק וסביר שיקח זמן עד שנראה רכבים נוסעים להם בכבישים בביטחון מלא, בזמן שהנהגים ישנים להם או רואים סרטים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
טסלה מדווחת הכי הרבה על תאונות
יצרנית הרכבים מחזיקה בצי הרכבים הגדול ביותר בו הרכבים מחוברים לאינטרנט ומסוגלים לקבל עדכוני תוכנה ולאסוף מידע, כאשר פוטנציאלית, הרכבים מסוגלים לתקשר גם אחד עם השני.
הכמות העצומה של רכבים שמחוברים גורמת לכך שיש מספר עצום של רכבים שמקבל עדכון כל פעם שהרגולטורים מחליטים שמשהו לא עומד בסטנדרטים שלהם. בדצמבר 2023 החברה הכריזה על ריקול ל-2 מיליון רכבים על מנת לעדכן את הגדרות הבטיחות שלה כדי למנוע שימוש לרעה במערכת על ידי הנהגים. התיקון בוצע דרך עדכון תוכנה שנשלח לכל הרכבים.
בנוסף, מנהל הבטיחות האמריקאי (NHTSA) דורש מכל יצרניות הרכב לדווח על כל תאונה בה מעורבת מערכת לסיוע בנהיגה. טסלה מדווחת הכי הרבה היות והיא יצרנית הרכב היחידה שמתעדת ברגע שהמערכות שלה מתחילות לפעול. החקירות הרבות והפיקוח צפויים רק לגדול ככל והמכוניות הופכות לחכמות יותר ונראה שלמשקיעים אין ברירה אלא להתרגל למציאות הזו.
מערכות הסיוע בנהיגה השפיעו על מניית טסלה גם אמש (שלישי) מנהל הבטיחות שלח לחברה מכתב ודרש ממנה לספק פרטים בנוגע ל-20 רכבים שהיו חלק מתאונות שהתרחשו בזמן שמערכות הסיוע בנהיגה היו פעילות. בעוד המשקיעים ידעו כבר על החקירה של ה-NHTSA, הנתון החדש היה 20 תאונות.
אמש גם דווח כי בחודש אפריל טסלה מכרה בסין 62,167 רכבים, ירידה של 18% לעומת הרבעון התואם בשנה שעברה ושל 30.2% לעומת חודש מרץ השנה. המובילה בקטגוריה בסין לעומת זאת, BYD, מכרה 312,048 רכבים באפריל, עליה של 49% לעומת אפריל בשנה שעברה.
הדוחות האחרונים
בעוד טסלה פספסה את הציפיות לרבעון הראשון של 2024 ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה דווקא זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.
מה שעוד תרם לזינוק אז הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.
החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה. שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים.
יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 556 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.הנורמלי 09/05/2024 10:22הגב לתגובה זובשל כך שהוא לא נכנע לווק ולפרוגרס ומאפשר חופש ביטוי בטוויטר
- 1.אילן 08/05/2024 23:54הגב לתגובה זושאין לישראלית שום חלופה ראליית הנקראת לעין, והיא לא רואה אף אחד בעניינם By Far
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
