גוגל טסלה מטא
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

עונת הדוחות: למה לצפות בדוחות גוגל, מטא וטסלה?

בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים - חברות הטכנולוגיה מהגדולות בעולם ידווחו השבוע, למה כדאי לשים לב?
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה גוגל טסלה מטא

עונת הדוחות צוברת תאוצה כאשר השבוע ידווחו מספר חברות ענק. בין החברות ידווחו 3 מהחברות הבולטות בוול סטריט ובעולם - טסלה TESLA INC , מטא  META PLATFORMS וגוגל GOOGLE . למה אפשר לצפות בדוחות של כל אחת מהענקיות?

טסלה

טסלה  TESLA INC צפויה לפרסם את הדוחות הכספיים שלה הערב (שלישי) לאחר הסגירה. האנליסטים בוול סטריט צופים רווח של 51 סנט למניה על הכנסות של 22.34 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 85 סנט וההכנסות על 23.33 מיליארד דולר.

המניה של טסלה מדשדשת בזמן האחרון על רקע הביצועים המאכזבים של החברה. ברבעון הראשון של השנה נתח השוק של טסלה בארה"ב ירד ב-11% והמכירות שלה ירדו ב-13% לעומת התקופה המקבילה. המניה של החברה ירדה ב-10% ב-12 החודשים האחרונים והחברה גם הודיעה לאחרונה שתפטר 10% מכלל העובדים שלה -כ כ-15 אלף עובדים.

החברה גם ממשיכה להוריד את מכירי הרכבים שלה כאשר ההורדה האחרונה הייתה על דגם Model 3 הפופולארי שלה בכ-2,000 דולר בסין, ארה"ב ובגרמניה, כאשר לצד זאת החברה הודיעה כי תחתוך בשליש את מחיר המנוי החודשי לשירות הנהיגה האוטונומית שלה, מ-12,000 דולר בחודש ל-8,000 דולר בחודש.

אז למה כדאי לשים לב בדוחות טסלה? בניגוד לשבע ענקיות הטכנולוגיה האחרות, מניית טסלה צונחת מתחילת השנה וירדה כבר ב-40%. מדד S&P 500 עלה לעומת זאת ב-5%. האנליסטים חוששים מעיכוב בהשקת הדגם החדש, Model 2, לטובת קידום תחום המוניות האוטונומיות (Robotaxi). כמו כן, שולי הרווח של החברה ייבחנו מקרוב על ידי המשקיעים.

מנית טסלה מתחילת השנה

מנית טסלה מתחילת השנה

עם זאת, יכול להיות שיש הזדמנות במנית טסלה - המחיר הנמוך עשוי להיות דווקא הזדמנות קנייה למשקיעים שחיכו לנקודת כניסה טובה יותר. בנוסף החברה משקיעה רבות על טכנולוגיית נהיגה אוטונומית (FSD) שצפויה להניב רווחים חוזרים בעתיד.

מטא

קיראו עוד ב"גלובל"

מטא  META PLATFORMS החברה האם של פייסבוק, צפויה לפרסם את הדוחות ביום רביעי לאחר הסגירה. האנליסטים צופים רווח של 4.31 דולר למניה על הכנסות של 36.14 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 2.2 דולר וההכנסות על 28.64 מיליארד דולר.

מניית מטא כבר רשמה עליות של כ-40% מתחילת השנה, כשהיא עוקפת את מדד S&P 500. החברה ממשיכה לפתח מודלים חדשניים לבינה מלאכותית (Llama 3) במטרה להתחרות בשוק. יחד עם צמצום עלויות, צפוי המשך מגמת העליות במניה.

בנוסף, מטא לאחרונה השיקה צ'אט בוט מבוסס בינה מלאכותית חדש שיתחרה בצ'אט GPT. לפי הדיווחים, בנוסף לשאילתות בשפה טבעית אליהם כבר התרגלנו, הצ'טבוט החדש יוכל לייצר תמונות ואנימציות קצרות. הגרסה החדשה צפויה לייצר תמונות ברמת דיוק גבוהה יותר לבקשת המשתמש. 

מנית מטא מתחילת השנה

מנית מטא מתחילת השנה

גוגל

אלפבית  GOOGLE החברה האם של גוגל ויוטיוב, צפויה לפרסם את הדוחות ביום חמישי לאחר הסגירה. האנליסטים צופים רווח של 1.51 דולר למניה על הכנסות של 78.57 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 1.17 דולר וההכנסות על 69.79 מיליארד דולר.

השקת מודל השפה הגדולה החדש של גוגל, ג'מיני (Gemini), מעוררת עניין רב בקרב המשקיעים. שוק הבינה המלאכותית הגנרטיבית צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות, וגם ביום חמישי המשקיעים יחפשו פרטים נוספים על יכולותיה הכספיות של ג'מיני.

בתחילת החודש גוגל חשפה מספר פיתוחים חדשים בכנס שלה, כאשר גולת הכותרת הייתה כלי חדש ליצירת וידאו באמצעות בינה מלאכותית  בשם Google Vids. מטרת הכלי להקל על מקצועני שיווק ופרסום לכתוב, להפיק ולערוך סרטונים. לצד זאת, הכריזה החברה על מעבד חדש על על בסיס שבבי Arm, כחלק מהתחרות הגוברת בשוק תשתיות הענן.

המניה של גוגל עלתה ב-11.5% מתחילת השנה וב-46% ב-12 החודשים האחרונים.

מנית גוגל מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר,עלייה של כ-0.8%.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

בהונג קונג, גם נרשמות ירידות כאשר ההאנג סנג צלל כ-1.6% בפתיחה עם מכות כואבות לבעלת הבית של ה-AI הסיני, באידו, לצד שיאומי וטנסנט. גם מניות הרכב החשמלי ספגו לחץ נוסף, כש-BYD, נייו ולי אוטו איבדו גובה.