קרקע יציבה: TSMC ממשיכה לשלוט בייצור השבבים והתוצאות בהתאם
יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית TSMC הכתה צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ברבעון הראשון, הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים, ובפרט לאלה המשמשים ביישומי בינה מלאכותית (AI). החברה צופה לסיים את הרבעון הקרוב של 19.6-20.4 מיליארד דולר, גם כן מעל לצפי האנליסטים.
הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2024 עמדו על 592.64 מיליארד דולר טאיוואני (18.87 מיליארד דולר), עליה של 16.5% ביחס לכ-592.64 מיליארד דולר טייוואני ומעל צפי האנליסטים להכנסות של 582.94 מיליארד דולר טאיוואני (18.04 מיליארד דולר).
בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 225.49 מיליארד דולר טיוואני (6.98 מיליארד דולר), צמיחה של 8.8% בהשוואה לכ-225.49 מיליארד דולר טייוואני, ומעל 213.59 מיליארד דולר טייוואני אותו צפו האנליסטים.
החברה צופה להציג בסוף הרבעון הבא (Q2) הכנסות של בין 19.6-20.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של כ-19.1 מיליארד דולר.
בדומה למרבית יצרניות השבבים, גם TSMC התאימה את פעילותה למציאות בשווקים ובמיוחד למהפכת הבינה המלאכותית. אלו נאלצו לזנוח את תחום הפעילות המסורתי של ייצור שבבים עבור סמארטפונים ומחשבים לטובת, הפעלות החדשה בשכונה - מעבדי בינה מלאכותית. כך, ההכנסות של החברה ברבעון הראשון ממגזר המחשוב בעל ביצועים גבוהים, הכולל שבבי בינה מלאכותית, עלו בכ-3%, בעוד שההכנסות מסמארטפונים ירדו ב-16%.
הבינה המלאכותית מעניקה רוח גבית
TSMC היא היצרנית הגדולה בעולם של מעבדים מתקדמים, ובין לקוחותיה ניתן למנות את ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia) וענקית הטכנולוגיה (אפל). על פי ההערכות ברבעון האחרון של 2023, נתח השוק של TSMC בתחום היציקה (ייצור מוליכים למחצה) עמד על 61%, הרבה מעל לענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג הממוקמת במקום השני, ומחזיקה בנתח שוק של 14%בלבד.- אנבידיה ו-TSMC מציגות את שבב הבלקוול הראשון שמיוצר בארה"ב
- TSMC בלב מהפיכת ה-AI: מעלה את התחזיות במעל 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום מייצרת TSMC שבבים מתקדמים של 3 ננומטר, אך בכוונתה להתחיל בייצור המוני של שבבים של 2 ננומטר כבר בשנה קרובה (2025). ככל שהשבבים קטנים יותר כך הם חזקים ויעילים יותר, על כן הביקוש הגובר לשבבי בינה מלאכותית, תרם לא רק לשורת הרווחים של החברה אלא גם למחרי המנייה שזינקה ב-56% בשנה האחרונה. כיום נסחרת מניית החברה במחיר של כ-139 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של 721.15 מיליארד דולר, אשר ממצב אותה כחברה בעל שווי השוק ה-9 בעולם.
תוצאות החברה מהוות הצמיחה המהירה ביותר שלה בהכנסות מאז 2022, זאת לאחר שנתיים קשות בהן היא הושפעה מהירידה בביקוש לסמארטפונים ולמחשבים ניידים, מגמה שטרם נבלמה. כך למשל, אפל, שהיוותה כרבע מהכנסות החברה הטייוואנית בשנת 2023, התחילה את השנה עם ירידה משמעותית במכירות של מכשירי האייפון בסין. התוצאות האחרונות מלמדות על כך שהביקוש לשבבים המשמשים לפיתוח בינה מלאכותית מתחילים לקזז את הנפילה בהכנסות כתוצאה מהצניחה בשוק הסמארטפונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
