פיסקר
צילום: יוטיוב/FISKER

פיסקר נופלת ב-13% - לקחה חוב נוסף בניסיון להינצל מפשיטת רגל

החברה הכריזה כי גייסה כ-150 מיליון דולר על ידי הנפקה של אג"ח להמרה בסך 167 מיליון דולר. מחיר ההמרה של האג"ח צפוי להיות מחיר השוק בעת חתימת העסקה. במחירים הנוכחיים, מספר המניות הנסחרות יותר מיוכפל במידה והאג"ח יומרו למניות
אדיר בן עמי |

חברת הרכבים החשמליים פיסקר  FISKER INC ממשיכה במגמה השלילית לאחר שהכריזה על קבלת מימון יקר במיוחד, ככל הנראה בניסיון להינצל מפשיטת רגל. החברה לא עצרה שם והודיעה גם על הפסקה בייצור. 

פיסקר הכריזה כי גייסה כ-150 מיליון דולר על ידי הנפקה של אג"ח להמרה בסך 167 מיליון דולר. אין ספק, החברה זקוקה לכסף וכמה שיותר ממנו. בשבוע שעבר פורסמו דיווחים כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל אפשרית והחלה לגייס יועצים ועורכי דין. הדיווחים גרמו למניית פיסקר לצנוח ב-55%. 

בתגובה לדיווחים בשבוע שעבר, החברה פרסמה הצהרה ואמרה כי "כחלק ממדיניות החברה, פיסקר אינה מגיבה לשמועות וספקולציות. עם זאת, החברה עובדת לעיתים קרובות עם יועצים חיצוניים על מנת לנהל את עסקיה ולסייע בפיתוח וביצוע אסטרטגיות. פיסקר מתמקדת בגיוס הון נוסף ובשיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית רכבים גדולה". 

חזרה לגיוס הנוכחי - מחיר ההמרה של האג"ח צפוי להיות מחיר השוק בעת חתימת העסקה. במחירים הנוכחיים, מספר המניות הנסחרות יותר מיוכפל במידה והאג"ח יומרו למניות. ההסכם החדש כולל בתוכו גם אזהרת "עסק חי", שבעצם אומר כי החברה לא תוכל להמשיך לפעול תוך חודשים בודדים במידה ולא תבצע שינויים משמעותיים.

מה שהחמיר את ההודעה על הגיוס, היא ההודעה כי החברה תפסיק לייצר בששת השבועות הקרובים על מנת "ליישר רמות מלאי ולהתקדם ביוזמות, אסטרטגיות ומימון". פייסקר ייצרה 4,789 רכבים ברבעון הרביעי ומסרה מתוכם 3,818. במשך השנה כולה, החברה ייצרה 10,193 רכבי SUV מסוג פיסקר אושן, כאשר רק 4,929 רכבים נמסרו.

החברה מצפה למסור בשנת 2024 בין 20,000 ל-24,000 רכבים וסיימה את 2023 עם 400 מיליון דולר בקופת המזומנים. פיסקר צפויה לשרוף השנה לפי הערכות כ-300 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.