מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה נופלת ב-8% - המצב בסין מפחיד את המשקיעים

בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023. עם זאת, החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות

אדיר בן עמי | (5)

מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נסחרת בירידות שערים, כאשר בין היתר המשקיעים חוששים מלקיחת רווחים אצל המתחרות ונתוני הייצור של החברה בסין. לפי הדיווחים, החברה מכרה 60,400 רכבים מהמפעל שלה בשנחאי בחודש פברואר, ירדה של 19% משנה לשנה. בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023. המתחרה הסינית של טסלה, BYD, רשמה בשבוע שעבר ירידה של 1% במכירות רכבים חשמליים בינואר ופברואר לעומת השנה שעברה. לחברת הרכבים החשמליים הסינית היה חודש ינואר חזק ופברואר יחסית חלש. עבור תעשיית הרכבים החשמליים כולה, המכירות של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, רכבים היברידיים ופלאג אין צפויות לעמוד על כ-450,000 יחידות בפברואר, ירדה של כ-9% לעומת שנה שעברה. החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות, כך שלא באמת ניתן להסיק מכך איך תסתיים השנה. בסיטי צופים כי מכירות הרכבים החשמליים בסין יצמחו ב-16% משנה לשנה ויסתכמו בכ-7 מיליון יחידות בשנת 2024.  

התחרות רק גוברת

גם אם תהיה צמיחה, התחרות רק גוברת. טסלה ואחרות הורידו מחירים בסין השנה, כאשר בשישי האחרון החברה החלה להציע לרוכשי רכבים בסין סבסוד של ביטוח כתמריץ נוסף לרכישה. גם בארה"ב מובילת הרכבים החשמליים מציעה תמריצים כמו 5,000 מיילים של טעינה בחינם עד סוף חודש מרץ.  קשה לבצע השוואה בין התמריצים והתמחור של טסלה לחברות אחרות, היות והחברה משמשת גם כיצרן וגם כסוחר הרכב. ב-Cox Automotive פרסמו לאחרונה כי התמריצים של תעשיית הרכבים בארה"ב הסתכמו ל-5.7% ממחיר העסקה בממוצע בינואר, לעומת 2.8% לפני כשנה. מדובר על 2,700 דולר הנחה אצל סוחרי הרכבים, לעומת 1,400 דולר לפני שנה.  גם לקיחת הרווחים אצל המתחרות בתעשייה הפחידה את המשקיעים. יצרנית הרכבים הסינית לי אוטו ירדה 10.7% בבורסה בהונג קונג, כאשר תעודות ה-ADR של החברה הנסחרות בבורסה בארה"ב נופלות ב-14%. התעודות עלו ב-55% בחודש האחרון וכ-25% בשבוע האחרון לאחר הדוחות הטובים מהצפוי של החברה. סיבה נוספת לצניחה במניה עשויה להיות אכזבת הצרכנים מ-MEGA, הדגם החשמלי לחלוטין הראשון של החברה.   

עוד חדשות בגזרת טסלה

נראה כי האקשן בחברת הרכבים החשמליים לא נגמר אף פעם. עורכי דין שניצחו בבית המשפט על מנת לבטל את חבילת השכר הגדולה של מנכ"ל טסלה אילון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, דורשים תשלום של 5.6 מיליארד דולר במניות טסלה. דבר נוסף שעלול להשפיע היום על המניה. בשבוע שעבר, קיבלה מניית החברה דחיפה אחרי שמאסק מסר פרטים חדשים לגבי דגם הספורט של החברה, שבמקור היה אמור להיות מושק עוד ב-2020. מאסק אמר שעיצוב המכונית הושלם ושהיא תוצג עד סוף שנה, ושהחברה מתכננת למסור את הרכבים הראשונים כבר בשנה הבאה.   

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.  "ב-2024, קצב הגידול בנפח הרכבים שלנו עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023, כאשר הצוותים שלנו עובדים על השקת הדור הבא של הרכב במפעל Gigafactory בטקסס", אמרה החברה. "בחלק מהשנים אנו עשויים לגדול מהר יותר ובחלק אנו עשויים לצמוח לאט יותר, בהתאם לגורמים השונים". התחזית הזו של טסלה היא לא מפתיעה שכן בוול-סטריט צופים כבר האטה בצמיחה ב-2024 ומחפשים צמיחה של 20% משנה לשנה, לעומת קצב צמיחה של קצת פחות מ-40% ב-2025.  בנתוני המסירות שפירסמה החברה אמרה טסלה כי מסרה 484,507 רכבים ברבעון הרביעי ועקפה את צפי האנליסטים של 483,173 רכבים. נתון המסירות מהווה שיא כל הזמנים עבור החברה, לאחר שעקפה ב-20,000 את השיא הקודם שעמד על 466,000 יחידות ברבעון השני שנה בעברה. החברה נסחרת לפי שווי של 596.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-24.5% מתחילת השנה וב-5% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רננה 14/03/2024 10:12
    הגב לתגובה זו
    דעתי בלבד
  • 3.
    נפילה חח. אני בטסלה חוטף כבר חודשיים כל יום 1-3 % ללא ה (ל"ת)
    חיים 05/03/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בני 05/03/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    5.6 מיליארד אחרי שדפקו את המייסד.. לשים להם מטען מתחת לרכב ולגמור סיפור
  • 1.
    בן 04/03/2024 23:39
    הגב לתגובה זו
    למה היא שווה כמו כל 7 היצרניות הגדולות ? בועה
  • רז 05/03/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    הרכב הוא רק הזרוע הצרכנית שלה. בגלל זה השווי נראה ככה.
ליסה סו (AMD)ליסה סו (AMD)
ניתוח

למה AMD צונחת ב-6% ומה זה אומר על מניית אנבידיה?

על התחזית של AMD, השוואה בין AMD לאנבידיה, מה מכפילי הרווח של שתי החברות, ומה צפוי בשוק השבבים ל-AI בחודשים הקרובים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ליסה סו AMD

AMD Advanced Micro Devices -6.42%  מרשימה בדוחות הרבעון השני, אז למה המניה נופלת ב-6%? התשובה הקצרה היא - כגודל הציפיות גודל האכזבות. המניה זינקה בחודשים האחרונים, כשהאנליסטים והמשקיעים מצפים על רקע העלייה הזו לתוצאות ותחזיות טובות עוד יותר ממה שהיה בעבר, ונדגים - כשהמניה נסחרה ב-110-130דולר היא היתה "במחיר הוגן", ביחס לציפיות שלה. ואז הושק מעבד חדש, ואז יצאו הצהרות לגבי העוצמה של השבבים של AMD גם ביחס למובילת השוק אנביידה, והגיעו ראיונות עם ליסה סו, המנכ"לית של AMD, ונראה היה שהנה - מגיעה תחרות לאנבידיה.

לכולם ברור שאנבידיה NVIDIA Corp. 0.65%  לא יכולה לשלוט לעד ב-90% מהשוק של שבבי ה-AI. תחרות ולקיחת נתח שוק תגיע, ו-AMD השנייה בשוק היא המועמדת. כך נבנו ציפיות ש-AMD הולכת לעשות את זה בזכות השבבים החדשים, אבל זה לא יכול להיות כל כך מהר - השוק מקדים את זמנו, לפעמים הוא גם מפספס.

ואז הגיעו התוצאות והחזירו את AMD למציאות. גם אם מוצרים טובים, קשה לקחת נתח שוק מגורילה. חוץ מזה, תחרות זה אומר שלא רק שהמוצרים צריכים להיות טובים ותחליפיים (ועדיין לא בטוח שהם מכל הבחינות שווים לאנבידיה שטוענת שהיתרון הוא עדיין שלה), הם צריכים להיות תחרותיים מאוד במחיר. כדי שחברת ענק "תהמר" על AMD ולא תלך עם הזרם ותרכוש אנבידיה היא צריכה להיות בטוחה שהמוצרים טובים וגם לחסוך באופן משמעותי. אחרת הסיכון עצום - יש תחרות ענקית על הבכורה בתחום ה-AI, כולם רוצים להגיע למקום הראשון וההשקעה היא לא הסיפור הגדול, כי הפירות יהיו גדולים. אז איזה קניין, טכנולוג, מנכ"ל, יחליט שהוא בניגוד לכל הענקיות הגדולות, לא קונה שבבים של אנבידיה אלא שבבי AMD. אם הוא ייכשל יצלבו אותו.

וכך התברר אתמול של-AMD יש כמובן מקום גדול לצמוח, אבל הדרך ארוכה מאוד. הנפילה במניה מגיעה כי המניה עתה מהר מדי על ציפיות אולי מוגזמות. צמיחה מואצת - תהיה. כיבוש שוק או לקיחת נתח שוק מאוד משמעותי - לאט ובהדרגה. רואים את זה בתחזיות - אנבידיה תצמח על פי תחזיות האנליסטים ב-27% בשנה הבאה. AMD ב-30% - ככה לא מגדילים נתח כשאתה מחזיק ב-4% והמובילה במעל 90%. לקחת נתח שוק זה לצמוח הרבה יותר כשאתה קטן. זה לא בתחזיות עדיין.

כשהשוק עיכל את זה הגיעה נפילה במניית AMD. מנגד, מניית אנבידיה כמעט ללא שינוי. השוק מבין שתהיה השפעה עליה, אבל לא מידית. עם זאת, צריך לזכור שיש סיכוי טוב שזה יגיע, זוה יכול להגיע בפתאומיות. הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, מלחמת המחירים תואץ, המתחרות יכולות לספק פתרונות טובים-חזקים והם יצמצמו את הפער. בהדרגה מעגל הרכישות יעלה והלקוחות יגוונו במוצרים נוספים - לא רק של אנבידיה. זה יקרה, אבל בינתיים לא רואים את זה בתחזיות.


דוחות ותחזית טובים ל-AMD; המניה מתקנת למטה


מכסים שבביםמכסים שבבים

מתקפת המכסים נמשכת: 100% על שבבים למי שלא מעביר ייצור לארצות הברית

נושא המכסים לא יורד מהכותרות והפעם ייצור השבבים על המוקד עם מכסים של 100% על ייבוא שבבים לחברות שלא יעבירו ייצור לארצות הברית; החוזים העתידיים מסרבים להתרגש

גיא טל |

מכסים נוספים הגיעו

סאגת המכסים טרם הסתיימה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכס של כ-100% על מוליכים למחצה  ושבבי מחשב המיובאים לארה"ב, אלא אם כן החברות נמצאות בתהליך של העברת ייצור לארצות הברית. כך אכן עושה אפל, שזינקה במסחר היום (ומוסיפה לטפס במסחר המאוחר) עקב ההסכמות שהשיגה עם הנשיא. טראמפ אכן הבהיר בהצהרתו כי חברות טכנולוגיה כמו אפל, המשקיעות בייצור אמריקאי, יזכו לפטור מהמכס החדש. "אנחנו נטיל מכסים של בערך 100% על שבבים ומוליכים למחצה". במידה והחברות יתחייבו לייצר בארצות הברית אך לא חעשן זאת לבסוף, המכסים יצטברו - "תצטרך לשלם את זה מאוחר יותר" אמר טראמפ. ההכרזה מגיעה ימים ספורים לפני תום המועד האחרון שהציב טראמפ להחלטות בנושאי מכסים, שיחול ביום חמישי השבוע. טראמפ לא ציין את תאריך החלת המכסים החדשים. חברת אפל הודיעה על התחייבות להשקעה נוספת בסך 100 מיליארד דולר בארה"ב, בנוסף להתחייבות קודמת של 500 מיליארד דולר. במסיבת עיתונאים בבית הלבן, עם מנכ"ל אפל טים קוק, שיבח טראמפ את ההשקעה החדשה וכינה אותה צעד משמעותי. "הם חוזרים הביתה", אמר טראמפ בהתייחסו לענקית הטכנולוגיה.

כיום, רוב מוחלט של השבבים מיוצר מחוץ לארצות הברית. כמה חברות כבר הודיעו על השקעה בהקמת מפעלים בארצות הברית, אך עד להשלמת הבנייה יקח עוד שנים ארוכות. בינתיים טראמפ צובר התחייבות להשקעות בארצות הברית בטריליונים. החוזים העתידיים לא מתרגשים מהמכסים החדשים ומטפסים בכ-0.2% במדדים המרכזיים לאחר העליות הנאות ביום המסחר האחרון. נראה שהשוק נהיה פשוט אדיש להודעות המכסים השונות שמשתנות חדשות לבקרים, בנוסף לכך שבינתיים לא נראית השפעה ממשית של המכסים שכבר הוטלו על ביצועי רוב החברות כשיותר מ-80% מחברות ה-SP500 שדיווחו עד כה היכו את התחזיות. מניות השבבים נסחרות בעליות קלות, מניית אנבידיה מטפסת בכ-0.6% ו-AMD מתקנת בכמעט אחוז את הירידות שלאחר הדוחות, ואינטל עולה ביותר מאחוז. 


במקביל, טראמפ קיים את איומיו והטיל מכסי ענישה על הודו בגין רכישת נפט מרוסיה. הוא הודיע כי על יבוא מהודו יוטל מכס נוסף בשיעור של 25%, בנוסף למכס הקיים, ובכך יגיע סך המכסים על יבוא הודי ל-50%. המאמצים הדיפלומטיים סביב המלחמה באוקראינה נמשכים, כאשר שליחו המיוחד של טראמפ, סטיב ויטקוף, נפגש במוסקבה עם הנשיא פוטין. טראמפ הבהיר כי על רוסיה להגיע להסכם שלום עם אוקראינה בהקדם, אחרת היא תסתכן בסנקציות כלכליות חמורות. נראה שהוא מרים את הרף האיומים וגם עובר למעשים. 


בתוך כך, מזכיר המדינה מרקו רוביו נפגש עם נשיאת שוויץ, קארין קלר-סאטר, שהגיעה במיוחד לוושינגטון בניסיון למנוע מכס של 39% שצפוי להיות מוטל על ארצה. קלר-סאטר אמרה לכתבים כי הפגישה הייתה "טובה מאוד" אך סירבה למסור פרטים נוספים.


בנוסף, סוכנות הידיעות היפנית קיודו דיווחה בשם פקידים אנונימיים בבית הלבן על כוונה להטלת מכסי תגמול נוספים בשיעור 15% על היבוא מיפן, בנוסף למכסים הקיימים. לידיעה הזו אין אישור ממקור מוסמך, אך היא צוטטה במספר אתרים מרכזיים כמו בלומברג ואחרים.