טסלה נופלת ב-8% - המצב בסין מפחיד את המשקיעים
בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023. עם זאת, החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נסחרת בירידות שערים, כאשר בין היתר המשקיעים חוששים מלקיחת רווחים אצל המתחרות ונתוני הייצור של החברה בסין. לפי הדיווחים, החברה מכרה 60,400 רכבים מהמפעל שלה בשנחאי בחודש פברואר, ירדה של 19% משנה לשנה.
בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023.
המתחרה הסינית של טסלה, BYD, רשמה בשבוע שעבר ירידה של 1% במכירות רכבים חשמליים בינואר ופברואר לעומת השנה שעברה. לחברת הרכבים החשמליים הסינית היה חודש ינואר חזק ופברואר יחסית חלש. עבור תעשיית הרכבים החשמליים כולה, המכירות של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, רכבים היברידיים ופלאג אין צפויות לעמוד על כ-450,000 יחידות בפברואר, ירדה של כ-9% לעומת שנה שעברה.
החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות, כך שלא באמת ניתן להסיק מכך איך תסתיים השנה. בסיטי צופים כי מכירות הרכבים החשמליים בסין יצמחו ב-16% משנה לשנה ויסתכמו בכ-7 מיליון יחידות בשנת 2024.
התחרות רק גוברת
גם אם תהיה צמיחה, התחרות רק גוברת. טסלה ואחרות הורידו מחירים בסין השנה, כאשר בשישי האחרון החברה החלה להציע לרוכשי רכבים בסין סבסוד של ביטוח כתמריץ נוסף לרכישה. גם בארה"ב מובילת הרכבים החשמליים מציעה תמריצים כמו 5,000 מיילים של טעינה בחינם עד סוף חודש מרץ.- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קשה לבצע השוואה בין התמריצים והתמחור של טסלה לחברות אחרות, היות והחברה משמשת גם כיצרן וגם כסוחר הרכב. ב-Cox Automotive פרסמו לאחרונה כי התמריצים של תעשיית הרכבים בארה"ב הסתכמו ל-5.7% ממחיר העסקה בממוצע בינואר, לעומת 2.8% לפני כשנה. מדובר על 2,700 דולר הנחה אצל סוחרי הרכבים, לעומת 1,400 דולר לפני שנה.
גם לקיחת הרווחים אצל המתחרות בתעשייה הפחידה את המשקיעים. יצרנית הרכבים הסינית לי אוטו ירדה 10.7% בבורסה בהונג קונג, כאשר תעודות ה-ADR של החברה הנסחרות בבורסה בארה"ב נופלות ב-14%. התעודות עלו ב-55% בחודש האחרון וכ-25% בשבוע האחרון לאחר הדוחות הטובים מהצפוי של החברה. סיבה נוספת לצניחה במניה עשויה להיות אכזבת הצרכנים מ-MEGA, הדגם החשמלי לחלוטין הראשון של החברה.
עוד חדשות בגזרת טסלה
נראה כי האקשן בחברת הרכבים החשמליים לא נגמר אף פעם. עורכי דין שניצחו בבית המשפט על מנת לבטל את חבילת השכר הגדולה של מנכ"ל טסלה אילון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, דורשים תשלום של 5.6 מיליארד דולר במניות טסלה. דבר נוסף שעלול להשפיע היום על המניה.
- ארגנטינה במערבולת: הכלכלה מקרטעת, הפסו בצניחה ומיליי נאבק על אמון הציבור
- נבאן בדרך לוול סטריט. חברת הנסיעות הישראלית-אמריקאית מכוונת לשווי של מעל 9 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
בשבוע שעבר, קיבלה מניית החברה דחיפה אחרי שמאסק מסר פרטים חדשים לגבי דגם הספורט של החברה, שבמקור היה אמור להיות מושק עוד ב-2020. מאסק אמר שעיצוב המכונית הושלם ושהיא תוצג עד סוף שנה, ושהחברה מתכננת למסור את הרכבים הראשונים כבר בשנה הבאה.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.
"ב-2024, קצב הגידול בנפח הרכבים שלנו עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023, כאשר הצוותים שלנו עובדים על השקת הדור הבא של הרכב במפעל Gigafactory בטקסס", אמרה החברה. "בחלק מהשנים אנו עשויים לגדול מהר יותר ובחלק אנו עשויים לצמוח לאט יותר, בהתאם לגורמים השונים". התחזית הזו של טסלה היא לא מפתיעה שכן בוול-סטריט צופים כבר האטה בצמיחה ב-2024 ומחפשים צמיחה של 20% משנה לשנה, לעומת קצב צמיחה של קצת פחות מ-40% ב-2025.
בנתוני המסירות שפירסמה החברה אמרה טסלה כי מסרה 484,507 רכבים ברבעון הרביעי ועקפה את צפי האנליסטים של 483,173 רכבים. נתון המסירות מהווה שיא כל הזמנים עבור החברה, לאחר שעקפה ב-20,000 את השיא הקודם שעמד על 466,000 יחידות ברבעון השני שנה בעברה.
- 4.רננה 14/03/2024 10:12הגב לתגובה זודעתי בלבד
- 3.נפילה חח. אני בטסלה חוטף כבר חודשיים כל יום 1-3 % ללא ה (ל"ת)חיים 05/03/2024 13:04הגב לתגובה זו
- 2.בני 05/03/2024 08:07הגב לתגובה זו5.6 מיליארד אחרי שדפקו את המייסד.. לשים להם מטען מתחת לרכב ולגמור סיפור
- 1.בן 04/03/2024 23:39הגב לתגובה זולמה היא שווה כמו כל 7 היצרניות הגדולות ? בועה
- רז 05/03/2024 20:11הגב לתגובה זוהרכב הוא רק הזרוע הצרכנית שלה. בגלל זה השווי נראה ככה.

מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
מחקר מ-1938 נותן את התשובה לאושר ומה השפעה של כסף על האושר?
בשנת 1938, כשהעולם עדיין התאושש מהשפל הכלכלי הגדול ועננים אפלים של מלחמה החלו להתקבץ באופק, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הרווארד החליטה לצאת למסע מדעי שאיש לא שיער שיימשך כמעט מאה שנים. הם רצו לענות על שאלה פשוטה לכאורה: מה הופך את החיים לטובים? מה שהחל כמחקר צנוע על 724 גברים צעירים הפך להיות המחקר הארוך ביותר בהיסטוריה האנושית על אושר ובריאות, וכיום, התובנות שלו מטלטלות את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על חיים מאושרים.
ד"ר רוברט וולדינגר, המנהל הרביעי של המחקר ופסיכיאטר בהרווארד, עומד בראש הפרוייקט שעבר בירושה מדור לדור של חוקרים. כשהוא נכנס לאולמות הרצאות ברחבי העולם, הוא נושא עימו את הסיפור של אלפי שעות של ראיונות, הרים של רשומות רפואיות, סריקות מוח, בדיקות דם ויומנים אישיים. אבל מעל לכל, הוא נושא עימו מסר אחד פשוט ומהפכני שחוזר שוב ושוב מתוך הנתונים: הסוד לחיים טובים אינו טמון בכסף, בתהילה או בהישגים מקצועיים. הוא טמון באיכות היחסים האנושיים שלנו.
המשתתפים במחקר היו קבוצה מגוונת להפליא. חלקם היו סטודנטים מבריקים בהרווארד, ביניהם ג'ון פ. קנדי שהפך לנשיא ארצות הברית. אחרים היו נערים מהשכונות הקשות ביותר של בוסטון, שגדלו בדירות צפופות ללא חימום מרכזי, במשפחות שנאבקו להביא לחם לשולחן. החוקרים עקבו אחריהם כשהלכו למלחמת העולם השנייה, כשהקימו משפחות, כשבנו קריירות וכשהתמודדו עם משברים. הם תיעדו נישואים וגירושים, הצלחות וכישלונות, מחלות והחלמות. כיום, כשרוב המשתתפים המקוריים כבר אינם בחיים, המחקר ממשיך עם יותר מ-1,300 מילדיהם ואף עם נכדיהם.
הממצא שהפתיע את כולם: לא הכולסטרול, לא הקריירה - איכות הקשרים היא שקובעת
מה שמדהים במיוחד הוא העקביות של הממצאים לאורך כל השנים הללו. שוב ושוב, בכל גל מדידות, בכל ניתוח סטטיסטי, אותה אמת בסיסית צפה ועולה: האנשים שהיו מוקפים בקשרים חמים ותומכים חיו חיים ארוכים יותר, בריאים יותר ומאושרים יותר. זה לא היה קשור לכמה חברים היו להם בפייסבוק או כמה אנשים הכירו בשמם. מה שקבע היה העומק, האותנטיות והאמון ביחסים הקרובים ביותר שלהם.
- מה ההון של אמריקאי ממוצע ובכמה הוא גדול מישראלי ממוצע?
- מחקר בבריטניה: זהו הגיל המדויק בו "האושר נשאב מהחיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מספרים סיפור מרתק. כשהחוקרים בדקו מי מהמשתתפים יהיה מאושר ובריא בגיל 80, הם גילו שהמנבא הטוב ביותר לא היה רמת הכולסטרול בגיל 50, לא ההישגים המקצועיים ואפילו לא הרגלי הבריאות. המנבא החזק ביותר היה שביעות הרצון מהיחסים בגיל 50. האנשים שדיווחו שהם מרוצים מהקשרים שלהם עם בני זוג, משפחה וחברים היו אלה שהזדקנו בצורה הבריאה והמאושרת ביותר.

נבאן בדרך לוול סטריט. חברת הנסיעות הישראלית-אמריקאית מכוונת לשווי של מעל 9 מיליארד דולר
הכנסות בקצב של 700 מיליון דולר, רווח גולמי של 68% וצמצום דרמטי בהפסדים: נבאן, המנוהלת על ידי אריאל כהן ואילן טוויג, הגישה תשקיף ראשוני ומכוונת להנפקה בארה"ב כבר באוקטובר
חברת נבאן (Navan), שמתמחה בפלטפורמה דיגיטלית לניהול נסיעות והוצאות עסקיות לארגונים, הגישה בסוף השבוע תשקיף ראשוני לקראת הנפקה בארה"ב, צעד שמסמן פרק חדש בהיסטוריה שלה. החברה, שהוקמה ב-2015 על ידי היזמים הישראלים אריאל כהן (מנכ"ל ויו"ר) ואילן טוויג (סמנכ"ל טכנולוגיות), צפויה להיסחר בבורסה כבר באוקטובר, אם כי פרטי השווי טרם נחשפו. לפני כשלוש שנים החברה גייסה את הגיוס הפרטי האחרון לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. אחר כך ניסתה לגייס לפי 11 מיליארד בוול סטריט אך לא הצליחה. השווקים עכשיו טובים ונראה שהיא תוכל לקבל תמחור טוב. יהיה מאתגר לקבל שווי של 9 מיליארד דולר, אך נראה שהחברה מכוונת לשווי של לפחות 9 מיליארד דולר.
אורן זאב מ-Zeev Ventures, שהוביל את סיבוב הסיד, השתתף במרבית הסיבובים של החברה מאז, והוא המשקיע הגדול בחברה. קרן Group 11 של דובי פרנסס, שהצטרפו בסיבוב הסיד, והשקיעו בכל סיבוב של החברה מאז, גם הם מהמשקיעים הבולטים.
נבאן היא חברה אמריקאית עם שורשים ישראלים עמוקים. היא מפעילה מרכז פיתוח משמעותי בישראל, ומשקיעים מובילים כמו אורן זאב, מייסד קרן זאב ונצ'רס, נמנים עם בעלי המניות הבולטים ומכהנים בדירקטוריון. לצד זאב, קרנות ענק כמו לייטספיד ונצ'ר פרטנרס ואנדריסן הורוביץ השקיעו בחברה.
התשקיף חושף צמיחה מואצת בשוק הנסיעות העסקיות המתאושש מהמשבר. בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2024, נבאן רשמה הכנסות של 537 מיליון דולר, זינוק של 33% מ-402 מיליון דולר בשנה הקודמת. ב-12 החודשים האחרונים עד יולי 2024, ההכנסות הגיעו ל-613 מיליון דולר, עלייה של 32% בקצב שנתי. הקצב בחודשים האחרונים מגיע לכ-700 מיליון בשנה.
שיעור הרווח הגולמי זינק ל-68% מ-60%, ולמרות זאת החברה מפסידה, אם כי ההפסדים מצטמצמים. בשנה האחרונה, ההפסד התפעולי עמד על 106 מיליון דולר (כ-20% מההכנסות), ירידה חדה מ-247 מיליון דולר (61% מההכנסות) בשנה שקדמה לה. ההפסד הנקי ירד ל-180 מיליון דולר (34% מההכנסות), לעומת 330 מיליון דולר (82% מההכנסות) בתקופה המקבילה.