טסלה נופלת ב-8% - המצב בסין מפחיד את המשקיעים
בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023. עם זאת, החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נסחרת בירידות שערים, כאשר בין היתר המשקיעים חוששים מלקיחת רווחים אצל המתחרות ונתוני הייצור של החברה בסין. לפי הדיווחים, החברה מכרה 60,400 רכבים מהמפעל שלה בשנחאי בחודש פברואר, ירדה של 19% משנה לשנה.
בינואר ופברואר מכרה טסלה 132,000 מכוניות מהמפעל שלה בסין בסך הכל, ירידה של כ-6% לעומת 2023.
המתחרה הסינית של טסלה, BYD, רשמה בשבוע שעבר ירידה של 1% במכירות רכבים חשמליים בינואר ופברואר לעומת השנה שעברה. לחברת הרכבים החשמליים הסינית היה חודש ינואר חזק ופברואר יחסית חלש. עבור תעשיית הרכבים החשמליים כולה, המכירות של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, רכבים היברידיים ופלאג אין צפויות לעמוד על כ-450,000 יחידות בפברואר, ירדה של כ-9% לעומת שנה שעברה.
החודשיים הראשונים של השנה, נחשבים לחודשים החלשים ביותר למכירות מכוניות חדשות, כך שלא באמת ניתן להסיק מכך איך תסתיים השנה. בסיטי צופים כי מכירות הרכבים החשמליים בסין יצמחו ב-16% משנה לשנה ויסתכמו בכ-7 מיליון יחידות בשנת 2024.
התחרות רק גוברת
גם אם תהיה צמיחה, התחרות רק גוברת. טסלה ואחרות הורידו מחירים בסין השנה, כאשר בשישי האחרון החברה החלה להציע לרוכשי רכבים בסין סבסוד של ביטוח כתמריץ נוסף לרכישה. גם בארה"ב מובילת הרכבים החשמליים מציעה תמריצים כמו 5,000 מיילים של טעינה בחינם עד סוף חודש מרץ.- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קשה לבצע השוואה בין התמריצים והתמחור של טסלה לחברות אחרות, היות והחברה משמשת גם כיצרן וגם כסוחר הרכב. ב-Cox Automotive פרסמו לאחרונה כי התמריצים של תעשיית הרכבים בארה"ב הסתכמו ל-5.7% ממחיר העסקה בממוצע בינואר, לעומת 2.8% לפני כשנה. מדובר על 2,700 דולר הנחה אצל סוחרי הרכבים, לעומת 1,400 דולר לפני שנה.
גם לקיחת הרווחים אצל המתחרות בתעשייה הפחידה את המשקיעים. יצרנית הרכבים הסינית לי אוטו ירדה 10.7% בבורסה בהונג קונג, כאשר תעודות ה-ADR של החברה הנסחרות בבורסה בארה"ב נופלות ב-14%. התעודות עלו ב-55% בחודש האחרון וכ-25% בשבוע האחרון לאחר הדוחות הטובים מהצפוי של החברה. סיבה נוספת לצניחה במניה עשויה להיות אכזבת הצרכנים מ-MEGA, הדגם החשמלי לחלוטין הראשון של החברה.
עוד חדשות בגזרת טסלה
נראה כי האקשן בחברת הרכבים החשמליים לא נגמר אף פעם. עורכי דין שניצחו בבית המשפט על מנת לבטל את חבילת השכר הגדולה של מנכ"ל טסלה אילון מאסק שהגיעה ל-56 מיליארד דולר, דורשים תשלום של 5.6 מיליארד דולר במניות טסלה. דבר נוסף שעלול להשפיע היום על המניה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשבוע שעבר, קיבלה מניית החברה דחיפה אחרי שמאסק מסר פרטים חדשים לגבי דגם הספורט של החברה, שבמקור היה אמור להיות מושק עוד ב-2020. מאסק אמר שעיצוב המכונית הושלם ושהיא תוצג עד סוף שנה, ושהחברה מתכננת למסור את הרכבים הראשונים כבר בשנה הבאה.
הדוחות לרבעון הרביעי
בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.
"ב-2024, קצב הגידול בנפח הרכבים שלנו עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023, כאשר הצוותים שלנו עובדים על השקת הדור הבא של הרכב במפעל Gigafactory בטקסס", אמרה החברה. "בחלק מהשנים אנו עשויים לגדול מהר יותר ובחלק אנו עשויים לצמוח לאט יותר, בהתאם לגורמים השונים". התחזית הזו של טסלה היא לא מפתיעה שכן בוול-סטריט צופים כבר האטה בצמיחה ב-2024 ומחפשים צמיחה של 20% משנה לשנה, לעומת קצב צמיחה של קצת פחות מ-40% ב-2025.
בנתוני המסירות שפירסמה החברה אמרה טסלה כי מסרה 484,507 רכבים ברבעון הרביעי ועקפה את צפי האנליסטים של 483,173 רכבים. נתון המסירות מהווה שיא כל הזמנים עבור החברה, לאחר שעקפה ב-20,000 את השיא הקודם שעמד על 466,000 יחידות ברבעון השני שנה בעברה.
- 4.רננה 14/03/2024 10:12הגב לתגובה זודעתי בלבד
- 3.נפילה חח. אני בטסלה חוטף כבר חודשיים כל יום 1-3 % ללא ה (ל"ת)חיים 05/03/2024 13:04הגב לתגובה זו
- 2.בני 05/03/2024 08:07הגב לתגובה זו5.6 מיליארד אחרי שדפקו את המייסד.. לשים להם מטען מתחת לרכב ולגמור סיפור
- 1.בן 04/03/2024 23:39הגב לתגובה זולמה היא שווה כמו כל 7 היצרניות הגדולות ? בועה
- רז 05/03/2024 20:11הגב לתגובה זוהרכב הוא רק הזרוע הצרכנית שלה. בגלל זה השווי נראה ככה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
