הרץ רכב
צילום: טוויטר

הרץ נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים - מה הסיבה ואיך זה ישפיע על שוק היד שנייה

בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע לרעה על שוק היד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים; צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023
אדיר בן עמי | (15)

רכבים חשמליים כבר נחשבים ליקרים וקשים לתיקון. כעת התדמית שלהם עלולה לקבל מכה נוספת, כאשר ענקית השכרת הרכבים הרץ HERTZ GLOBAL HOLDINGS נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים, כולל טסלות TESLA INC , בשביל רכבים מונעי דלק. 

הרץ, המחזיקה בצי הרכבים החשמליים הגדול ביותר בארה"ב, מציינת כסיבה למכירה את עלויות התיקון הגבוהות והביקוש הנמוך להשכרת רכבים חשמליים. בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע על שוק הרכבים יד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים שממילא שוקלים בכובד ראש כל רכישה גדולה בעקבות הריבית הגבוהה. "ההשפעה הגדולה יותר של מכירת החיסול בהרץ היא הפגיעה בתפיסה של הטכנולוגיה", אמר קרל באואר, אנליסט ב-ב-iSeeCars.com. "צרכנים רגילים ממילא מהססים לרכוש רכבים חשמליים והחדשות האחרונות רק תומכות בחששותיהם". 

העלויות הגבוהות בתיקון רכבי EV נובעות מהיעדר מומחיות מספקת בהתמודדות עם רכבים כאלה ומאתגרים בהשגת חלקי חילוף מכיוון שהרכבים עדיין חדשים מאוד. מנכ"ל הרץ, סטיבן שר, ציין בשנה שעברה את העלויות הגבוהות בעקבות נזקים שנגרמו לרכבים החשמליים, במיוחד ברכביה של טסלה. מנכ"ל החברה עוד ציין כי הרץ מגבילה את המומנט והמהירות ברכבים החשמליים ומציעה אותם למשתמשים יותר מנוסים על מנת למנוע נזקים מיותרים לאחר שהתרחשו כבר מספר תאונות. 

כאבי הגדילה אצל סטארטאפים ויצרניות רכבים וותיקות החדשות לטכנולוגיה פירושן גם שמכוניות חשמליות נתקלות ביותר בעיות מאשר רכבים המונעים בדלק. לפי סקר שנעשה בשנה שעברה על ידי Consumer Reports שתשאל כ-330,000 בעלי רכבים, מסתמן כי במהלך שלושת השנים האחרונות רכבים חשמליים חוו יותר בעיות מאשר מכוניות רגילות. בנוסף, הרבה מהרכבים החשמליים אין את הטכנולוגיה לדעת האם סוללות הרכב ניזוקו לאחר תאונה, מה שמכריח חברות ביטוח להכריז על מכוניות עם מעט קילומטרים כטוטאל לוס ומוביל לפרמיות גבוהות יותר בביטוחים ולרווח נמוך יותר מהמעבר לרכב חשמלי. 

חברת השכרת הרכבים הגרמנית SIXT הודיעה לאחרונה כי חתמה על עסקה של מיליארדי אירו עם יצרנית הרכבים סטלנטיס לאספקה של רבע מיליון רכבים. כחלק מהעסקה, סטלנטיס צפויה לספק גם רכבים חשמליים לחברת ההשכרה, עם כי לא ברור עדיין באיזה היקף. 

המהלך של הרץ מדגיש שינוי רחב יותר בשוק הרכבים החשמליים

לאחר שהבטיחו מיליארדי דולרים עבור שאיפותיהם למגזר הרכבים החשמליים, יצרניות הרכבים הוותיקות נסוגו מתוכניות הייצור שלהן בעקבות ההאטה בביקוש. צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023.

 

רכבים במחיר מבצע

מומחים בתעשיית הרכבים צופים כי הרץ תאלץ למכור את הרכבים החשמליים שברשותה בהנחות גדולות בעקבות קילומטראז' גבוה, כמו גם נזקים גלויים רבים כמו שריטות ושקעים. "לאחר ששכרתי מספר רכבי טסלה מודל 3 מהרץ במהלך חצי השנה האחרונה, חלק גדול מהרכבים היה שחוק מבחינה קוסמטית", אמר סקוט קייס, מנכ"ל חברת המחקר EV Recurrent Auto.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט כל 500 הרכבים החשמליים המשומשים שהחברה מתכננת למכור הן של טסלה, כאשר חלק מהרכבים מסוג מודל 3 צפויים להימכר החל ממחיר של 21,000 דולר - חצי מהמחיר של מכונית חדשה מאותו הסוג וכ-10,000 דולר נמוך יותר מרכבים זהים שנמכרים אצל מוכרים אחרים עם קילומטראז' דומה. מכירה בהנחה כמו משמעותית צפויה לקבל תשומת לב בשוק הרכבים החשמליים המשומשים שגם ככה נמכרים בו רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר משל רכבים רגילים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מהנדס רכב מחושמל 22/01/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
    מתאים מאוד לנהג הפרטי. החיסכון בהוצאות אחזקה (שוטפת, לא תאונות וכו') + דלק משלם את הרכב כולו תוך 5 שנים. הרץ לא רואים את החיסכון בדלק, אך יש להם המון הוצאות על אחזקת שבר (תאונות וכו') לכן אין להם שום סיבה להחזיק רכבים חשמליים להשכרה. מה גם שכמות של 20 אלף רכבים בכל ארה''ס לא אמורה להזיז לשוק הפרטי מבחינת מחירי יד שניה. מדובר בטיפה בים.
  • 9.
    EV 21/01/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
    למה שמישהו ירצה לקנות רכב חשמלי יד2 כשהסוללה כבר לקראת טוטאלוס והמחיר שלה להחלפה הוא מטורף? שואל בשביל חבר...
  • 8.
    הפולני התאילנדי 19/01/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    אדם ששוכר רכב בדרך כלל יוצא איתו לטיול או לפגישות עבודה מרוחקות וצריך טווח ארוך, מלבד זאת קניית חשמל בתחנות טעינה ציבוריות יקרה ואינה משתלמת,
  • 7.
    "אכלנו אותה דוד" חחחחחחחח (ל"ת)
    מיכה 18/01/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ליאור 17/01/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    הקיבולת ואורך החיים של הבטריה יורדים משמעותית ופוגעים ב בערך ברכב, ויש כמובן גם את התיישנות הרכב עצמו. רכבים חשמליים הם אומנם העתיד, אבל העתיד עדין לא כאן. כרגע נראה שהרכבים החשמליים מתקשים לשמור על ערכם בשוק היד 2 מול רכבי הבנזין, אבל עדין חסכוניים יותר עבור יד 1. יהיה מעניין לראות איך שוק יד 2 ישפיע גם על מחיר החדשות.
  • EV 21/01/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי, חברה שתמכור רכב חשמלי ללא עלות הסוללה, והסוללה תהיה בסוג של הסדר "השאלה" כשניתן להחליףאותה כשנדרש, תשלוט בשוק החשמליות
  • 5.
    רמז_דק 17/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    זה בנוסף להמון אי דיוקים ובלבול מכוון בין סתם רכבים חשמליים לטסלה. מן המפורסמות שהחלפים לטסלה זולים פי כמה מחלפים של כל היצרניות. בדקו וחזרו
  • 4.
    כבר החזרתי את כל המחיר של הרכב החשמלי עם החיסבון בדלק (ל"ת)
    מתן 17/01/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 17/01/2024 11:03
    הגב לתגובה זו
    ובשנתיים שאני עם הטסלה כבר התרגלתי לקום כל בוקר לעוד כתבה מלאה בשטויות וחצאי שקרים לגבי טסלה. מבית איגוד כתבי הרכב שהתרגלו לחיות על הכיס של יבואני הרכב הוותיקים שמנסים להתמודד מול הרכב המשתלם בישראל
  • 3.
    טיפש מי שקנה חשמלי.ייתקע עם פח יקר (ל"ת)
    אורית 17/01/2024 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מוצא שום יתרון ברכישת רכב חשמלי חוץ משמירה על האוזון (ל"ת)
    דש 17/01/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
  • עוד יתרון קטן: שמירה על הכיס (של הנהג, לא של היבואן) (ל"ת)
    רמז_דק 17/01/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
  • מי שנוסע יותר מ 40000 ק"מ בשנה חוסך המון בעלויות דלק (ל"ת)
    יצחק 17/01/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
  • רמז_דק 17/01/2024 11:05
    עלות החשמל שמינית מעלות הדלק. ועוד לא דיברנו על החיסכון בטיפולים (אין בטסלה) בבלמים (כמעט ואין) באגרת רישוי (450 ש"ח) ועוד ועוד
  • 1.
    mtlk 16/01/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אדם שמשכיר רכב רוצה לעשות בו שימוש מרבי לרוב.כולל נסיעות ארוכות.ולאורך זמן.ולא ירצה להתעסק עם זמן הטענה.מה עוד שכחברה כל כך חזקה.הם יכולים להשיג דילים ממש טובים.עובדה נוספת היא קושי אפשרי בהגת עמדות הטענה כל כך רבות.ואני מניח שכשיש כל כך הרבה מכוניות.גם לרשת המקומית יש מגבלה מעבר לעמדה הספציפית או לאותו בנין.במיוחד עם זה אזור תעשיה.בארץ אפשר גם לחשוב על מחיר החשמל ששונה בין עסקים לבית פרטי.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

פד גרום פאוואל
צילום: Flickr

היום ב-21:00: מה יהיה חשוב בדיווח על הריבית ואיך השווקים יגיבו?

וגם - מה זה גרף הנקודות ולמה הוא חשוב? ועל הדמיון בין ארדואן לטראמפ בנוגע להתייחסות לבנק המרכזי של המדינה

רן קידר |

בשעה 21:00 יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2025. ההערכות מצביעות על הורדה של 25 נקודות בסיס (רבע אחוז), לטווח של 3.5%-3.75%, מה שמהווה את ההפחתה השלישית ברציפות מאז ספטמבר. הסיכוי להורדה זו בשוקי ההימורים נע בין 87% ל-90%, לפי נתוני CME Group. עם זאת, עיני המשקיעים נשואות להצהרתו של יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, ולעדכון התחזיות הכלכליות, שיספקו רמזים למדיניות 2026 ולכיוון השווקים. 

נתוני האינפלציה, שעמדו על 3% בספטמבר, עלייה מ-2.9% באוגוסט, מחזקים את הצורך באיזון בין יעד של 2% לבין סיכונים בשוק העבודה. הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

ההחלטה מתקבלת על רקע מחלוקת פנימית חריפה בוועדה המוניטרית (FOMC), המונה 19 חברים, מתוכם 12 בעלי זכות הצבעה. כלכלנים מצפים לשלושה מתנגדים להורדה, מספר שיא מאז 2019. באוקטובר, שניים התנגדו: סטיבן מירן דרש הורדה של 50 נקודות בסיס, בעוד ג'פרי שמיד העדיף השארת הריבית ללא שינוי.

כעת, בין חמישה לשבעה חברים, כולל נשיאת פד בוסטון סוזן קולינס, מביעים התנגדות להמשך ההקלות, בטענה שאינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה) נותרה על 3%, מעל היעד. מנגד, תומכי ההפחתה, כמו כריסטופר וולר, מדגישים את החולשה בשוק העבודה: שיעור האבטלה עלה ל-4.4% בספטמבר מ-4.3% באוגוסט, כשבנובמבר נרשמה ירידה של 53% בתוכניות הפיטורים, אך גם ירידה חדה בהעסקה במגזר הפרטי. הפד מפוצל לקראת דצמבר: מחלוקת חריפה סביב האפשרות להוריד ריבית שוב.

לחץ חיצוני מגביר את המתיחות. הנשיא דונלד טראמפ חידש את ביקורתו על פאוול, כינה אותו "ראש רע של הפד" ומאיים להחליפו עם כניסתו לתפקיד בינואר. טראמפ דורש הורדות ריבית אגרסיביות יותר, בטענה שהריבית הגבוהה פוגעת בצמיחה, אך כלכלנים מזהירים שלחץ כזה עלול לערער את עצמאות הבנק המרכזי.