הרץ רכב
צילום: טוויטר

הרץ נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים - מה הסיבה ואיך זה ישפיע על שוק היד שנייה

בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע לרעה על שוק היד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים; צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023
אדיר בן עמי | (15)

רכבים חשמליים כבר נחשבים ליקרים וקשים לתיקון. כעת התדמית שלהם עלולה לקבל מכה נוספת, כאשר ענקית השכרת הרכבים הרץ HERTZ GLOBAL HOLDINGS נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים, כולל טסלות TESLA INC , בשביל רכבים מונעי דלק. 

הרץ, המחזיקה בצי הרכבים החשמליים הגדול ביותר בארה"ב, מציינת כסיבה למכירה את עלויות התיקון הגבוהות והביקוש הנמוך להשכרת רכבים חשמליים. בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע על שוק הרכבים יד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים שממילא שוקלים בכובד ראש כל רכישה גדולה בעקבות הריבית הגבוהה. "ההשפעה הגדולה יותר של מכירת החיסול בהרץ היא הפגיעה בתפיסה של הטכנולוגיה", אמר קרל באואר, אנליסט ב-ב-iSeeCars.com. "צרכנים רגילים ממילא מהססים לרכוש רכבים חשמליים והחדשות האחרונות רק תומכות בחששותיהם". 

העלויות הגבוהות בתיקון רכבי EV נובעות מהיעדר מומחיות מספקת בהתמודדות עם רכבים כאלה ומאתגרים בהשגת חלקי חילוף מכיוון שהרכבים עדיין חדשים מאוד. מנכ"ל הרץ, סטיבן שר, ציין בשנה שעברה את העלויות הגבוהות בעקבות נזקים שנגרמו לרכבים החשמליים, במיוחד ברכביה של טסלה. מנכ"ל החברה עוד ציין כי הרץ מגבילה את המומנט והמהירות ברכבים החשמליים ומציעה אותם למשתמשים יותר מנוסים על מנת למנוע נזקים מיותרים לאחר שהתרחשו כבר מספר תאונות. 

כאבי הגדילה אצל סטארטאפים ויצרניות רכבים וותיקות החדשות לטכנולוגיה פירושן גם שמכוניות חשמליות נתקלות ביותר בעיות מאשר רכבים המונעים בדלק. לפי סקר שנעשה בשנה שעברה על ידי Consumer Reports שתשאל כ-330,000 בעלי רכבים, מסתמן כי במהלך שלושת השנים האחרונות רכבים חשמליים חוו יותר בעיות מאשר מכוניות רגילות. בנוסף, הרבה מהרכבים החשמליים אין את הטכנולוגיה לדעת האם סוללות הרכב ניזוקו לאחר תאונה, מה שמכריח חברות ביטוח להכריז על מכוניות עם מעט קילומטרים כטוטאל לוס ומוביל לפרמיות גבוהות יותר בביטוחים ולרווח נמוך יותר מהמעבר לרכב חשמלי. 

חברת השכרת הרכבים הגרמנית SIXT הודיעה לאחרונה כי חתמה על עסקה של מיליארדי אירו עם יצרנית הרכבים סטלנטיס לאספקה של רבע מיליון רכבים. כחלק מהעסקה, סטלנטיס צפויה לספק גם רכבים חשמליים לחברת ההשכרה, עם כי לא ברור עדיין באיזה היקף. 

המהלך של הרץ מדגיש שינוי רחב יותר בשוק הרכבים החשמליים

לאחר שהבטיחו מיליארדי דולרים עבור שאיפותיהם למגזר הרכבים החשמליים, יצרניות הרכבים הוותיקות נסוגו מתוכניות הייצור שלהן בעקבות ההאטה בביקוש. צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023.

 

רכבים במחיר מבצע

מומחים בתעשיית הרכבים צופים כי הרץ תאלץ למכור את הרכבים החשמליים שברשותה בהנחות גדולות בעקבות קילומטראז' גבוה, כמו גם נזקים גלויים רבים כמו שריטות ושקעים. "לאחר ששכרתי מספר רכבי טסלה מודל 3 מהרץ במהלך חצי השנה האחרונה, חלק גדול מהרכבים היה שחוק מבחינה קוסמטית", אמר סקוט קייס, מנכ"ל חברת המחקר EV Recurrent Auto.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט כל 500 הרכבים החשמליים המשומשים שהחברה מתכננת למכור הן של טסלה, כאשר חלק מהרכבים מסוג מודל 3 צפויים להימכר החל ממחיר של 21,000 דולר - חצי מהמחיר של מכונית חדשה מאותו הסוג וכ-10,000 דולר נמוך יותר מרכבים זהים שנמכרים אצל מוכרים אחרים עם קילומטראז' דומה. מכירה בהנחה כמו משמעותית צפויה לקבל תשומת לב בשוק הרכבים החשמליים המשומשים שגם ככה נמכרים בו רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר משל רכבים רגילים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מהנדס רכב מחושמל 22/01/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
    מתאים מאוד לנהג הפרטי. החיסכון בהוצאות אחזקה (שוטפת, לא תאונות וכו') + דלק משלם את הרכב כולו תוך 5 שנים. הרץ לא רואים את החיסכון בדלק, אך יש להם המון הוצאות על אחזקת שבר (תאונות וכו') לכן אין להם שום סיבה להחזיק רכבים חשמליים להשכרה. מה גם שכמות של 20 אלף רכבים בכל ארה''ס לא אמורה להזיז לשוק הפרטי מבחינת מחירי יד שניה. מדובר בטיפה בים.
  • 9.
    EV 21/01/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
    למה שמישהו ירצה לקנות רכב חשמלי יד2 כשהסוללה כבר לקראת טוטאלוס והמחיר שלה להחלפה הוא מטורף? שואל בשביל חבר...
  • 8.
    הפולני התאילנדי 19/01/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    אדם ששוכר רכב בדרך כלל יוצא איתו לטיול או לפגישות עבודה מרוחקות וצריך טווח ארוך, מלבד זאת קניית חשמל בתחנות טעינה ציבוריות יקרה ואינה משתלמת,
  • 7.
    "אכלנו אותה דוד" חחחחחחחח (ל"ת)
    מיכה 18/01/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ליאור 17/01/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    הקיבולת ואורך החיים של הבטריה יורדים משמעותית ופוגעים ב בערך ברכב, ויש כמובן גם את התיישנות הרכב עצמו. רכבים חשמליים הם אומנם העתיד, אבל העתיד עדין לא כאן. כרגע נראה שהרכבים החשמליים מתקשים לשמור על ערכם בשוק היד 2 מול רכבי הבנזין, אבל עדין חסכוניים יותר עבור יד 1. יהיה מעניין לראות איך שוק יד 2 ישפיע גם על מחיר החדשות.
  • EV 21/01/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי, חברה שתמכור רכב חשמלי ללא עלות הסוללה, והסוללה תהיה בסוג של הסדר "השאלה" כשניתן להחליףאותה כשנדרש, תשלוט בשוק החשמליות
  • 5.
    רמז_דק 17/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    זה בנוסף להמון אי דיוקים ובלבול מכוון בין סתם רכבים חשמליים לטסלה. מן המפורסמות שהחלפים לטסלה זולים פי כמה מחלפים של כל היצרניות. בדקו וחזרו
  • 4.
    כבר החזרתי את כל המחיר של הרכב החשמלי עם החיסבון בדלק (ל"ת)
    מתן 17/01/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 17/01/2024 11:03
    הגב לתגובה זו
    ובשנתיים שאני עם הטסלה כבר התרגלתי לקום כל בוקר לעוד כתבה מלאה בשטויות וחצאי שקרים לגבי טסלה. מבית איגוד כתבי הרכב שהתרגלו לחיות על הכיס של יבואני הרכב הוותיקים שמנסים להתמודד מול הרכב המשתלם בישראל
  • 3.
    טיפש מי שקנה חשמלי.ייתקע עם פח יקר (ל"ת)
    אורית 17/01/2024 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מוצא שום יתרון ברכישת רכב חשמלי חוץ משמירה על האוזון (ל"ת)
    דש 17/01/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
  • עוד יתרון קטן: שמירה על הכיס (של הנהג, לא של היבואן) (ל"ת)
    רמז_דק 17/01/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
  • מי שנוסע יותר מ 40000 ק"מ בשנה חוסך המון בעלויות דלק (ל"ת)
    יצחק 17/01/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
  • רמז_דק 17/01/2024 11:05
    עלות החשמל שמינית מעלות הדלק. ועוד לא דיברנו על החיסכון בטיפולים (אין בטסלה) בבלמים (כמעט ואין) באגרת רישוי (450 ש"ח) ועוד ועוד
  • 1.
    mtlk 16/01/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אדם שמשכיר רכב רוצה לעשות בו שימוש מרבי לרוב.כולל נסיעות ארוכות.ולאורך זמן.ולא ירצה להתעסק עם זמן הטענה.מה עוד שכחברה כל כך חזקה.הם יכולים להשיג דילים ממש טובים.עובדה נוספת היא קושי אפשרי בהגת עמדות הטענה כל כך רבות.ואני מניח שכשיש כל כך הרבה מכוניות.גם לרשת המקומית יש מגבלה מעבר לעמדה הספציפית או לאותו בנין.במיוחד עם זה אזור תעשיה.בארץ אפשר גם לחשוב על מחיר החשמל ששונה בין עסקים לבית פרטי.
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

גוגל מחשוב קוונטי
צילום: טוויטר

IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה

שתי ענקיות הטכנולוגיה מציגות התקדמות בתחום המחשוב הקוונטי, שמאותתת כי הגל הבא עשוי לבוא דווקא מהשחקניות הגדולות



מנדי הניג |

בזמן שחברות קוונטום קטנות כמו ריגטי, IonQ ודי-וויב נהנו מתשומת לב רבה בחודשים האחרונים כשבשנה וחצי האחרונות הן מזנקות בין פי 10 לפי 50,  כעת נדמה שדווקא IBM וגוגל מציבות אבן דרך טכנולוגית ומזכירות למשקיעים שהן מובילות בתחום המחשוב הקוונטי.

IBM הודיעה כי הצליחה להריץ אלגוריתם לתיקון שגיאות קוונטיות תוך שימוש ברכיב חומרה קלאסי של AMD מסוג FPGA. מדובר במהלך שמקדם את חזון החברה לבניית מערכות היברידיות שיכולות להיות גם מעשיות וגם ריאליות. המדענים הריצו חישוב על מערכת קוונטית של IBM, ולאחר מכן פענחו את התוצאות על גבי רכיב קלאסי, באופן מהיר וזול בהרבה בהשוואה לשימוש במערכי GPU יקרים. מבחינת IBM, זהו צעד חשוב בפיתוח מערכות שמסוגלות להתמודד עם שגיאות פנימיות במבנה הקוונטי עצמו, נושא שנחשב לחסם מרכזי בדרך לבניית מחשב קוונטי שימושי.

המהלך האחרון משתלב במפת דרכים רחבה שהציגה IBM, הכוללת רצף של שלבים בדרך למחשב קוונטי חסין שגיאות. כבר בשנים הקרובות צפויה החברה לחשוף מעבדים קוונטיים מתקדמים יותר, ביניהם רכיבים כמו Loon ו-Kookaburra, ובטווח של ארבע עד חמש שנים מכונה בשם Starling שאמורה לייצג את השלב האופרטיבי הבא. כל אחד מהשלבים כולל תכנון של חומרה, קוד תיקון שגיאות, ויכולת אינטגרציה עם רכיבי מחשוב קלאסיים.

במקביל, גם גוגל לא נחה. החברה חשפה כי שבב הקוונטים שלה, Willow, הצליח להריץ אלגוריתם בשם "Quantum Echoes" – תהליך חישובי שמדגים מה שמכונה יתרון קוונטי ניתן לאימות. כלומר, מדובר במשימה חישובית שקשה מאוד לביצוע במערכות מחשוב קלאסיות. האלגוריתם שנבחר נועד לבחון את הדרך שבה הפרעות מתפשטות בתוך מערכת קוונטית, תופעה שמסייעת להבין טוב יותר את התנהגות המידע בתנאים לא לינאריים. התוצאה, מעבר להישג המדעי, היא אות לכך שמחשוב קוונטי מתקרב למדרגה שבה יש לו ערך מוסף פרקטי ביחס לטכנולוגיה הקיימת.

בעוד IBM נוקטת גישה הנדסית ממוסדת, עם שיתופי פעולה מול יצרניות חומרה קלאסית ותוכנית רב-שנתית סדורה, גוגל מתמקדת בהצגת פריצות דרך שמדגימות יכולת ברמה מדעית. אך למעשה שתי החברות משלימות זו את זו: הראשונה מציעה תשתית רחבה, השנייה תוקפת אתגרים עקרוניים שנמצאים בלב הפיזיקה הקוונטית.