מתי הרכבים האוטונומיים יצילו אותנו מהפקקים?
רכבים בעלי יכולות נהיגה אוטונומית היו אחת מההבטחות הגדולות של תחילת העשור - הן היו אמורות לחסל את פקקי התנועה ולהשאיר את נהגי המוניות מחוסרי עבודה, אבל המשקיעים והלקוחות עדיין מחכים. תאריך היעד נדחה, החברות שורפות מזומנים, חלקן עלול שלא להגיע לקו הגמר.
החברות שורפות כסף - ולמשקיעים נמאס
אם מסתכלים על המניות של החברות המובילות בתחום, נראה שלמשקיעים נמאס לחכות. הסטארטאפים גייסו מיליארדים בתקופות השיא והתוצאות בשטח עדיין לא נראות. השווי המצרפי של חברות ה-LiDAR למשל כמו לומינאר LUMINAR TECHNOLOGIES , אינוויז אינוויז , אאוסטר OUSTER ו-AEye AEYE INC בנוסף עם חברת המשאיות האוטונומיות טוסימפל TUSIMPLE עמד בשיא על 58 מיליארד דולר - היום המספר הזה עומד על 3.5 מיליארד דולר, כאשר לאורך התקופה הזו כל החברות האלה שרפו ביחד 3 מיליארד דולר ללא תוצאות משמעותיות.
והסכומים האלה עוד זניחים יחסית לחברות הגדולות שמנסות לפתח יכולות נהיגה אוטונומית אצלן בבית. פרויקט ווימו של גוגל GOOGLE למשל גייס מיליארדי דולרים, טסלה TESLA INC מוציאה מאות מיליוני דולרים בכל רבעון על מחקר ופיתוח בתחום, וגם יצרניות הרכב המסורתיות משתתפות - זרוע הניידות של פורד FORD MOTOR , שכוללת בטוחה את פרויקט הנהיגה האוטונומית שלה "ארגו", דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 5.3 מיליארד דולר בין 2017-2022, עד שהיא הודיעה שהיא מוותרת על ארגו לחלוטין.
קרוז של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 7.6 מיליארד דולר בין 2018-2023, כאשר ברבעונים האחרונים היא מדווחת על הכנסות של בערך 25 מיליון דולר כל רבעון. האמת שקרוז היא אחת החברות שגרמו לאחת הפגיעות התדמיתיות הקשות ביותר של הענף - לקרוז היה רישיון הפעלת מוניות אוטונומיות בקליפורניה, אבל לפני חודשיים הוא נשלל ממנה כאשר אחת המכוניות שלה הייתה מעורבת בתאונה בה היא גררה הולך רגל למרחק של כמה מטרים לפני שהיא קלטה שהיא צריכה לעצור. המנכ"ל של קרוז, קייל ווגט, התפטר חודש לאחר מכן, בנובמבר.
אבל התעשייה לא מוותרת על החלום, למרות שהוא מתברר כחמקמק יותר ממה שציפו. אילון מאסק ממשיך לדבר על הנושא ומאמין שהחברה שלו תגיע לארץ המובטחת בסופו של דבר. מאסק מתכנן להציע את הנהיגה האוטונומית כפיצ'ר מבוסס תשלום חודשי ללקוחות טסלה שירצו בכך, אבל הטכנולוגיה הזו תאפשר לטסלה גם להפעיל צי של מוניות רובוטיות המייצרות הכנסות כמו אלה של מוניות אך מבלי לשלם לנהגים.
אולי צריך ללמוד ממובילאיי
אבל מכונית אוטונומית לחלוטין היא לא הדרך היחידה להצלחה כלכלית של החברות המעורבות. LiDAR וטכנולוגיות אחרות יכולות לעזור להפוך מכוניות לבטוחות יותר גם אם יש בהן נהג אנושי: "LiDAR צריך להיות על כל כלי רכב", אמר מנכ"ל לומניאר אוסטין ראסל. כמובן שאמירה כזו משרתת את האינטרס שלו ושל החברה שלו, אבל הנקודה היא שמכוניות לא צריכות לנהוג בעצמן בשביל שהטכנולוגיה תאומץ על ידי השוק.- גוגל תיפרד מכרום? יאהו ו-OpenAI כבר עומדות בתור
- העובדים שמחפשות ענקיות הטכנולוגיה ואיך להתקבל לעבודה אצלן?
דוגמא טובה לכך היא מובילאיי מובילאיי הישראלית - היא צפויה לייצר רווח למנייה של 77 סנט בשנת 2023 ולהציג צמיחה שנתית של של בערך 35% בשלוש השנים הקרובות. המניות של החברה, שנשלטת על ידי אינטל אבל הונפקה בסוף 2022, נסחרות במכפיל רווח עתידי של 48 כאשר שווי השוק שלה עומד על 33 מיליארד דולר. שאר החברות שעוסקות בתחום גם כן יצטרכו להציג רווחים אם הן רוצות להגיע לשוויים דומים.
- 1.רכבים אוטונומיים? קודם כל טפלו בטילים … (ל"ת)ברי 13/12/2023 15:55הגב לתגובה זו
- הם בטיפול וגם אתה צריך טיפול (ל"ת)משה ראשל"צ 13/12/2023 20:41הגב לתגובה זו