מתי הרכבים האוטונומיים יצילו אותנו מהפקקים?
רכבים בעלי יכולות נהיגה אוטונומית היו אחת מההבטחות הגדולות של תחילת העשור - הן היו אמורות לחסל את פקקי התנועה ולהשאיר את נהגי המוניות מחוסרי עבודה, אבל המשקיעים והלקוחות עדיין מחכים. תאריך היעד נדחה, החברות שורפות מזומנים, חלקן עלול שלא להגיע לקו הגמר.
החברות שורפות כסף - ולמשקיעים נמאס
אם מסתכלים על המניות של החברות המובילות בתחום, נראה שלמשקיעים נמאס לחכות. הסטארטאפים גייסו מיליארדים בתקופות השיא והתוצאות בשטח עדיין לא נראות. השווי המצרפי של חברות ה-LiDAR למשל כמו לומינאר LUMINAR TECHNOLOGIES , אינוויז אינוויז , אאוסטר OUSTER ו-AEye AEYE INC בנוסף עם חברת המשאיות האוטונומיות טוסימפל TUSIMPLE עמד בשיא על 58 מיליארד דולר - היום המספר הזה עומד על 3.5 מיליארד דולר, כאשר לאורך התקופה הזו כל החברות האלה שרפו ביחד 3 מיליארד דולר ללא תוצאות משמעותיות.
שווי השוק הכולל של AEye, אינוויז, לומינאר, אאוסטר וטוסימפל
והסכומים האלה עוד זניחים יחסית לחברות הגדולות שמנסות לפתח יכולות נהיגה אוטונומית אצלן בבית. פרויקט ווימו של גוגל GOOGLE למשל גייס מיליארדי דולרים, טסלה TESLA INC מוציאה מאות מיליוני דולרים בכל רבעון על מחקר ופיתוח בתחום, וגם יצרניות הרכב המסורתיות משתתפות - זרוע הניידות של פורד FORD MOTOR , שכוללת בטוחה את פרויקט הנהיגה האוטונומית שלה "ארגו", דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 5.3 מיליארד דולר בין 2017-2022, עד שהיא הודיעה שהיא מוותרת על ארגו לחלוטין.
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרוז של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 7.6 מיליארד דולר בין 2018-2023, כאשר ברבעונים האחרונים היא מדווחת על הכנסות של בערך 25 מיליון דולר כל רבעון. האמת שקרוז היא אחת החברות שגרמו לאחת הפגיעות התדמיתיות הקשות ביותר של הענף - לקרוז היה רישיון הפעלת מוניות אוטונומיות בקליפורניה, אבל לפני חודשיים הוא נשלל ממנה כאשר אחת המכוניות שלה הייתה מעורבת בתאונה בה היא גררה הולך רגל למרחק של כמה מטרים לפני שהיא קלטה שהיא צריכה לעצור. המנכ"ל של קרוז, קייל ווגט, התפטר חודש לאחר מכן, בנובמבר.
אבל התעשייה לא מוותרת על החלום, למרות שהוא מתברר כחמקמק יותר ממה שציפו. אילון מאסק ממשיך לדבר על הנושא ומאמין שהחברה שלו תגיע לארץ המובטחת בסופו של דבר. מאסק מתכנן להציע את הנהיגה האוטונומית כפיצ'ר מבוסס תשלום חודשי ללקוחות טסלה שירצו בכך, אבל הטכנולוגיה הזו תאפשר לטסלה גם להפעיל צי של מוניות רובוטיות המייצרות הכנסות כמו אלה של מוניות אך מבלי לשלם לנהגים.
אולי צריך ללמוד ממובילאייאבל מכונית אוטונומית לחלוטין היא לא הדרך היחידה להצלחה כלכלית של החברות המעורבות. LiDAR וטכנולוגיות אחרות יכולות לעזור להפוך מכוניות לבטוחות יותר גם אם יש בהן נהג אנושי: "LiDAR צריך להיות על כל כלי רכב", אמר מנכ"ל לומניאר אוסטין ראסל. כמובן שאמירה כזו משרתת את האינטרס שלו ושל החברה שלו, אבל הנקודה היא שמכוניות לא צריכות לנהוג בעצמן בשביל שהטכנולוגיה תאומץ על ידי השוק.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.רכבים אוטונומיים? קודם כל טפלו בטילים … (ל"ת)ברי 13/12/2023 15:55הגב לתגובה זו
- הם בטיפול וגם אתה צריך טיפול (ל"ת)משה ראשל"צ 13/12/2023 20:41הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
