מפת האינטרסים הכלכליים הגלובליים הקשורים המלחמה
המהלך האמריקאי של ביידן ליצירת מסדרון אנרגיה וסחורות שתחילתו בהודו וסופו באירופה שנחתם בספטמבר בוועידת ה-G-20 כצעד נגד לצינור הגז הרוסי ופרויקט "החגורה והדרך" הסיני, צץ ועולה כאחת הסיבות למלחמה הנוכחית. בניתוח מהסוג הזה חמאס מתברר כשלוחה מטומטמת שאיראן הפעילה (וזרקה) לטובת האינטרסים שלה עצמה ושל שותפיה הרוסיים והסיניים. אך חמאס פעל בראש ובראשונה ממניעיו הג'יהדיסטיים הרצחניים.
עובדתית התוכנית נבנתה במהלך שנים רבות, עוד כשהסכם שלום סעודי ישראלי היה ביצה שטרם נולדה. עדיין, ההתקפה המפלצתית שלו, לפחות מבחינה איראנית, בהחלט נראית כהצלחה בתקיעת טריז שעלול לחבל בהסכם שלום סעודי ישראלי שעיקר מטרתו הוא אותו מהלך כלכלי שמובילה ארה"ב. אך האינטרסים הכלכליים הם כה כבדי משקל שברגע שהתותחים יפסיקו לרעום, הפרויקט יקודם והסכם רשמי כלשהו יחתם במוקדם או במאוחר בין סעודיה לישראל.
לא ניתן להשתחרר מן התחושה שחלק ממה שקורה במלחמת ישראל חמאס קשור לאינטרסים גלובליים כאשר יש החושבים שאנו בסה"כ פיונים במשחק שחמט עולמי, בו האינטרסים הכלכליים של המעצמות, בדגש על אנרגיה, הם הדוחפים מאחורי הקלעים את הכיוון הכללי של ההתפתחויות. זו כמובן הגזמה אך בהחלט ניתן לומר שחלק מסוים ממה שקורה מול עינינו על רקע מלחמת חרבות ברזל והתמיכה המהירה והאיתנה של ביידן, קשור באופן ישיר או עקיף לאינטרסים הללו.
לארה"ב אינטרסים רחבים ומגוונים במה שקורה כאן. החל מהחשיבות שהיא מייחסת בלהראות לכל העולם שארה"ב עוזרת לבעלות בריתה, דרך טשטוש מה שקרה בבריחה האמריקאית מאפגניסטן ועד עזרה ושמירה על הדמוקרטיה היחידה במזה"ת שתרבותה וערכיה כה קרובים לאלו שלה עצמה. אינטרסים נוספים כוללים עזרה בחיסול שלוחה של כוח ג'יהדיסטי מפחיד שמייצג איום על העולם המערבי כולו, פגיעה בקשרים שנוצרו בין סין לסעודיה, שמירת היציבות האזורית כדי שמחירי הנפט לא יקפצו ועד שיקולי בחירות של ביידן.
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך יש הטוענים שהכול מתחיל ונגמר בפרויקט מסדרון האנרגיה והסחורות שאותו הציג ביידן רק כמה שבועות לפני פרוץ המלחמה בוועידת ה-G20, שמטרתו בין היתר לפגוע באינטרסים כלכליים רוסיים וסיניים. המהלך של ביידן בכל הנוגע לרוסיה הוא שקוף. רוסיה בנתה מערכת צינורות מאסיבית וארוכה ביותר ומכרה כ-50% מכלל הגז של אירופה. גז מייצג 21% מצריכת האנרגיה של האיחוד האירופי. זהו מקור האנרגיה הדומיננטי למשקי בית (32%) ומקור חשוב גם לתעשיות הכבדות שלהם. האירופאים בהובלת נשיאת גרמניה לשעבר מרקל נכנסו למלכוד הזה בעיניים פקוחות. רוסיה בנתה עליהם מנוף אדיר שרק קו שבר דוגמת המלחמה באוקראינה היה יכול לסדוק. אפילו כעת מעל ל-20% מהגז המגיע לאירופה מקורו ברוסיה, בלית ברירה מבחינתם, על אף הרצון האירופי להתנתק ממנו.
המקור החלופי האולטימטיבי לגז הרוסי הוא ממאגרים במפרץ הפרסי של האמירויות וסעודיה. ארה"ב מצאה פתרון יצירתי במיוחד. אם פוטין מגיע לאירופה דרך מערב אסיה, ארה"ב תתחכם ותעקוף אותו מדרום ע"י חיבור מקורות הגז של המפרץ הפרסי דרך הים התיכון לאירופה. הנתיב הזה ישמש גם למעבר סחורות מהודו לאירופה ויתחרה בנתיב החגורה והדרך הסיני ובכך תיתפסנה שתי ציפורים במכה אחת.
מסדרון אנרגיה וסחורות מול צינור הגז הרוסי ופרויקט "החגורה והדרך"
ב-10 בספטמבר 2023 נחתם מזכר ההבנות במהלך פסגת ה-G20 שנערך בניו דלהי על ידי ממשלות הודו, ארה"ב, איחוד האמירויות, סעודיה, צרפת, גרמניה, איטליה והאיחוד האירופי. כאן נכנסת גם ישראל לתמונה. ישראל יושבת על גשר יבשתי חשוב שמאפשר יצירת אותו נתיב אפשרי שיעביר סחורות היוצאות מנמלי מערב הודו, כמו מומבאי ומונדרה (Mundra), פריקתן בנמלי המפרץ הפרסי, כמו נמל דמאם של ערב הסעודית או נמלי איחוד האמירויות, ולאחר מכן הובלה ברכבות מהירות דרך צפון סעודיה (ריאד) לירדן, לישראל דרך גשר שייח' חוסיין, לנמל חיפה ומשם באוניות לנמל פיראוס ביוון ונמלי איטליה או בהמשך בצינור גז תת ימי, צינור "איסטמד" שיהיה הארוך בעולם ויחבר בין ישראל לקפריסין, יוון, ומשם לאיטליה. הרכבות תעברנה סחורות ונפט ובצינור מתחת למסילה יועבר גז טבעי.- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הודו היא בורג מרכזי בפרויקט. הנתיב המוצע יקצר את זמן ההובלה בין הודו לצפון אירופה ב-15 ימים ונמל חיפה הוא בבעלות הודית (אדאני). ר"מ הודו מודי מיהר לחתום עם מקבילו היווני על הסכם להבטחת נמל פיראוס כנמל הבית לכניסת סחורות הודיות לאירופה. בעוד שהפרויקט הזה עורר אופוריה ביוון, שהביעה רצון להיות "השער של הודו לאירופה" בטורקיה נבהלו מהיתרון העצום שהפרויקט מייצר ליריבתם וארדואן לקח הובלה בהתנגדות לפרויקט "אנחנו אומרים שאין מסדרון בלי טורקיה", אמר. "אנחנו מרכז ייצור ומסחר חשוב. המסלול הנוח ביותר לתנועה ממזרח למערב חייב לעבור דרך טורקיה."
בכל מקרה החזון הוא לייצר רצף טריטוריאלי של יחסי נרמול שמתחיל בהודו, דרך האמירויות, בחריין, ערב הסעודית, ירדן, ישראל ומכאן ליוון וכלל אירופה. רוסיה תהיה המפסידה הגדולה מכל זה ומכאן תמיכתה הגדולה באיראנים ובחמאס וכמובן שמדובר גם בתחרות עזה מול נתיב החגורה והדרך הסינית, זו שמעבירה סחורות סיניות דרך היבשה לאירופה.
סעודיה זקוקה לברית החדשה הזאת, גם כמשקל נגד לאיראנים וגם כדי להתמקם כספקית האנרגיה העיקרית של אירופה, במקום הרוסים. הפרויקט כה חשוב לסעודים שבאותו כנס של ה-G20 הכריז בן סלמאן יורש העצר הסעודי שמדינתו תשקיע בפרויקט כ-20 מיליארדי דולרים - עוד בטרם נחתם הסכם השלום עם ישראל. כך שעם כל הכבוד לחמאס ולאיראן, זה גדול עליהם. קיים כאן אינטרס כלכלי וגיאופוליטי אדיר שמתחיל בארה"ב, דרך אירופה, הודו ועד הסעודים והאמירותים.
סעודיה תשמח לראות את חמאס נעלם והוא לא יטרפד לה אינטרסים כלכליים
במאמר מוסגר ראוי גם לציין שהסעודים ישמחו לראות את החמאס נעלם. על אף דבריהם הפומביים בלחץ ההמונים המקומיים, בחדרי חדרים הם תומכים במהלך הישראלי. החמאס הוא בן ברית לאיראן שנואת נפשם והמתחרה הגדולה שלהם על ההגמוניה בעולם המוסלמי. איראן מייצגת את השיעה (כ-15% מהמוסלמים בעולם) מול הסונה אותה מייצגת סעודיה (כ-85% מהמוסלמים בעולם) והשנאה בין שני זרמים אלו גדולה משנאתם ליהודים. החמאס גם מייצג כוחות איסלמיסטיים רדיקליים שבית המלוכה הסעודי חושש מהם הן בתוך והן מחוץ לממלכה. אין שום סיבה להניח שהסעודים יתנו לחמאס ולאיראן לטרפד להם אינטרס כלכלי כה חשוב. סעודיה אפילו עזרה ליירט טילים חות'ים שנועדו לפגוע בישראל, אותם חות'ים שהם תימנים שיעים ובעלי ברית נאמנים ועושי דברם של האיראנים.
- 5.אז שהסעודים השלטו העזה! (ל"ת)AS 05/12/2023 02:17הגב לתגובה זו
- 4.טוב שיש גם כתבות המנסות להציג את התמונה הגלובלית (ל"ת)גיל 04/12/2023 13:23הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 03/12/2023 14:28הגב לתגובה זומאן דהוא חייב לחבל בצינור הגז של קטאר.
- 2.ארצות הברית מחוייבת לביטחון ישראל (ל"ת)בן ארצי 03/12/2023 14:16הגב לתגובה זו
- 1.גיאופוליטקאי 03/12/2023 11:26הגב לתגובה זורק פיתרון של שתי מדינות לשתי עמים יאפשר את קיום החזון עליו מדבר הכותב
- שי 04/12/2023 12:12הגב לתגובה זושביבי יעוף מהשלטון. איך זה קשור?? לא יודע. ממתי צריך הקשר בשביל לדחוף סיסמאות נבובות
- אור 04/12/2023 11:14הגב לתגובה זואם ישראל תעמוד על כך שמדינה פלסטינית מנוגדת לאינטרס הביטחוני של ישראל(מדינה שכבר כרגע מחזיקה בצבא שיכול לפשוט על כפר סבא ולנתק את ירושלים מגוש דן) הסעודים לא יתעקשו ויסתפקו בצעדים סמליים מול הפלסטינים, בסוף הם דואגים לעצמם ורק רוצים להיראות ככאלה שדואגים רק לפלסטינים ולזה אפשרי לדאוג.
- דב 03/12/2023 15:00הגב לתגובה זועל העם היהודי שכאלה עדיין בתוכנו. השואה הקטנה וגם השואה הגדולה לא לימדו אותם דבר. אין למדינה היהודית תוחלת עם שכמותכם.
- גיאופוליטקאי 03/12/2023 19:21מה קשור שואה קטנה, גדולה ורחמים לכתבה? נראה למישהו שהסעודים, ארה"ב וכל המדינות האחרות שמעורבות בפרויקט שמוזכר בכתבה, יקדמו פרויקט שכזה כל עוד לא תהיה פיתרון לבעיה הפלשתנאית? מה הבעיה למשל עם מדינה פלשתנאית מפורזת מנשק? או שיש מי שחושב שניתן להעלים או לטרנספר את הפלשתנאים, לנהל את הסיכסוך, להתנחל, ולהתעלל בפלשתנאים?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
