הלילה דוחות נייקי - האנליסטים חלוקים בציפיות
ענקית הספורט נייקי NIKE תדווח היום (חמישי) אחרי המסחר בוול סטריט. החשש ממיתון כלכלי בסין עליה נייקי נשענת מבחינת ייצור כמעט בצורה מוחלטת, בשילוב עם צמצום ההוצאות של האמריקניים שצפוי להתרחב, משפיעים על המשקיעים ורואים זאת במחיר המניה - רק בחודש האחרון איבדה המניה כבר 10%. כזכור, ברבעון הראשון נייקי פספסה את תחזיות הרווח - לראשונה מזה שלוש שנים.
האנליסטים צופים לנייקי רווח למניה של 76 סנט והכנסות של 13 מיליארד דולר, אבל הביקושים היורדים לביגוד ספורט גורמים למשקיעים לחשוב שאפילו לזה היא לא תגיע. המשקיעים גם חוששים שהקיטון הכללי בהוצאות של האמריקאים ישפיע לרעה על הפעילות של נייקי. חברות אחרות בתחום כמו פוט לוקר ודיקס כבר הנמיכו את הצפי שלהן לסוף השנה אחרי תוצאות הרבעון השני שלהן.
"סקר הצרכנים שלנו מעיד שהאמריקאים מתכוונים להמשיך לקצץ בהוצאות שלהם, כשתחומי הביגוד וההנעלה כנראה יהיו הראשונים להרגיש את הפגיעה" כותב האנליסט של ג'פריס רנדל קוניק, שהוריד את ההמלצה שלו לנייקי מ"קנייה" ל"החזקה".
מן הצד השני יש גם מי שאופטימי לגבי נייקי - הם אומרים שמחיר המניה כבר משקף את האיום מהרעה במצב של סין ואת ההאטה במשק האמריקני, הרי המניה ירדה כבר ב-24% מתחילת השנה, הרבה מתחת למדד ה-S&P 500 שעלה ב-11%. האנליסט רוברט דרבול מגוגנהיים כתב "אנחנו מאמינים שברמה הנוכחית יחס הסיכוי-סיכון בנייקי נשאר חיובי לכיוון הסיכוי." דרבול גם הוסיף שמצב המניה של נייקי מציב אותה ברמה טובה לזינוק. דרבול ציין שהחברה ייצבה את רמות המלאי שלה לאחר שברבעונים האחרונים הייתה במצב של עומס יתר במלאים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, האנליסטים טוענים שהמותג של נייקי עדיין חזק. חברות המוכרות מוצרי נייקי הודו שהמוצרים שלה עדיין נמכרים בקצב טוב. בנוסף, השקה של דגמי נעליים חדשות בקו של אייר ג'ורדן או של קובי בראיינט יכול לתת לנייקי את הדחיפה שהיא צריכה בשביל לחזור לעלות. חלק מהאנליסטים מציינים שלנייקי עדיין יש דרך ברורה לצמיחה בעתיד - ההכנסות החזקות שלה ושירות המשלוחים עד הבית החדש שהשיקה, נייקי דיירקט, משמשים כזרזים לצמיחה של נייקי בעתיד הקרוב.
שירות המשלוחים של נייקי יכול לתרום לה רבות מכיוון שכך היא מייתרת את המתווכים בינה לבין הלקוח, מה שמעלה את שיעור הלקוחות החוזרים ומגביר את סיכויי ההצלחה של השקות חדשות ומבצעים. זו הדרך של נייקי להישאר רלוונטית באונליין, תחום חשוב לאור ההצלחה בתחום של חברות אחרות כמו לולולמון ואתלטיקה. נתון מעניין נוסףשניתן לראות הוא בקניית האופציות על המניות של נייקי, כאשר יש הצטברות גדולה של קניית אופציות ברמה סביב 130-140 דולר:
קניית אופציות מניית נייקי
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל בצד הדובי עדיין קיימים קולות חזקים. ג'פריס הורידו את ההמלצה שלהם למניית נייקי מ"קנייה" ל"החזקה" והורידו את מחיר היעד שלהם מ-140 דולר ל-100 דולר כאשר כרגע המניה נסחרת סביב 89.5 דולר. ג'פריס התייחסו ללחץ ההולך וגובר על ענף הקמעונאות לאור צמצום ההוצאות של משקי הבית האמריקנים כמו גם למצב בסין.
כאמור, ברבעון הקודם נייקי פספסה את התחזיות לראשונה מזה שלוש שנים. נייקי רשמה הכנסות של 12.82 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים של 12.58 מיליארד דולר, אבל פספסה את צפי האנליסטים ברווח למניה - החברה רשמה רווח מדולל למניה של 0.66 דולר. מדובר על ירידה של 26.5% לעומת הנתון ברבעון המקביל.
מעבר לפספוס תחזיות הרווח, מה שאכזב את המשקיעים היה הירידה בשיעור הרווח הגולמי אל 43.6% כשברבעון המקביל הנתון עמד על 45%. החברה ייחסה את הירידה בשיעור הרווח הגולמי בעלייה בעלות המכר ובעלויות המשלוחים והלוגיסטיקה, הצפי הוא שבשנה הקרובה הנתון יעלה ב-1.5% (אמצע טווח). בראייה שנתית הכנסות החברה צמחו ב-10% ל-51.2 מיליארד דולר, אך שיעור הרווח הגולמי עמד על 43.5% לעומת 46% בשנה שלפני כן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
