בריטניה אנגליה לונדון
צילום: vwalakte, FREEPIK

הפתעה: בנק אוף אמריקה צופה 4 הורדות ריבית בבריטניה ב-2025

לאחר שהכלכלנים ציפו להעלאה נוספת אתמול של רבע אחוז בריבית באנגליה והתבדו לאחר שהיא נותרה ללא שינוי על 5.25%. בבנק אוף אמריקה צופים כעת שהריבית תישאר ברמה זו ב-2024 ושהריבית תתחיל לרדת ב-2025
נחמן שפירא | (1)

לאחר שהבנק המרכזי של אנגליה (BoE) החליט אתמול להשאיר את הריבית על 5.25%, בבנק אוף אמריקה משנים את התחזית  שלהם.

לפי התחזית המעודכנת של הבנק, הם מצפים שהבנק המרכזי של אנגליה ישאיר את הריבית על 5.25% עד 2024. בבנק מציינים כי בעבר ציפו ששער הריבית באנגליה יעמוד על 5.5% עד 2024.  בבנק צופים ארבע הורדות ריבית של 0.25% בשנת 2025 לעומת חמש בעבר.

בבנק הסבירו כי הפרוטוקולים של ההחלטה אתמול מראים לנו שה-BoE משנה דגש. ראשית, הרחק מאינדיקטורים של לחץ אינפלציה, כמו שכר ואינפלציה, ולכיוון אינדיקטורים מובילים כמו רפיון וצמיחה. ושנית, הרחק מהעלאות נוספות כדי לרסן את האינפלציה ולכיוון החזקה של ריבית ברמה זו לאורך זמן. הם גם הוסיפו רף חדש לקיצוץ שעלול לשלול אותם לכל המוקדם עד המחצית השנייה של השנה הבאה.

לכן, אומרים בבנק כי הם לא צופים העלאות ריבית נוספות כעת. אבל שיהיה קשה לשלול את הסיכון לעלייה נוספת בנובמבר, או אפילו בדצמבר או בפברואר בשנה הבאה. 

יש סיכונים אך העלאת הריבית לא בדרך

בתחזית המעודכנת של הבנק נאמר כי "אנו חושבים שה-BoE סיים לעלות, ונותן שיא שיעור של 5.25%. הסיכונים נוטים להעלאות נוספות, והורדת הריבית עדיין לא צפויה.

בבנק טוענים כי אין לצפות להעלאות נוספות ב-BoE לאחר שהבנק אוף אנגליה (BoE) השאיר את הריבית על 5.25%, אנו משנים את התחזית שלנו. אנו מצפים שה-BoE ישמור על רמת ריבית של 5.25% עד 2024. 

בבנק ציינו כי בניגוד להערכה שלהם לעלייה של 0.25%, הבנק המרכזי של אנגליה לא העלה את הריבית, הם סבורים כי הפתעת האינפלציה העצומה יום לפני ההחלטה הפכה את ההחלטה על הריבית. 

בבנק אוף אמריקה מסבירים כי "ההחלטה על הריבית של הבנק של אנגליה הייתה יכולה ללכת לשני הכיוונים. אך מספר גורמים הכריעו את הכף להותיר את הריבית ללא שינוי. ב-BoE טענו שהם לא צריכים להגיב בעוצמה כמו בעבר לנתוני גידול שכר רשמיים משום ש מקורות נתונים אחרים מצביעים על תמונה חלשה יותר.

לפי הערכות הבנק, "ב-BoE טענו כי שירותי אינפלציה, אשר אינו כולל הפריטים הפכפכים (תעריפי טיסה ושירותי לינה) היו חלשים מהצפוי. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי זה מצביע על כך שהנתונים יצטרכו להפתיע באופן יוצא דופן סכום גדול כדי להצדיק העלאת ריבית של BoE בנובמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

לגבי העלאה של הריבית מסבירים בבנק אוף אמריקה כי הסיכון עדיין מוטה לעליות נוספות אך האיתות שאנו מקבלים היום לגבי פונקציית התגובה של ה-BoE הוא העדפה חזקה, כדי להחזיק בריבית הבנק ברמתו הנוכחית.

לכן,  מסבירים בבנק "במקרה הבסיס, אנחנו לא צופים העלאות ריבית נוספות כעת. אבל לדעתנו, יהיה קשה לשלול הסיכון לעלייה נוספת בנובמבר, או אפילו בדצמבר או בפברואר בשנה הבאה". 

ההפתעה באינפלציה 

כזכור אתמול הפתיע הבנק המרכזי של אנגליה (ה-BOE) והחליט להשאיר את הריבית על 5.25% ולא להעלות אותה ל-5.5%, וזאת אחרי השיפור בנתוני האינפלציה השבוע, שירדה בחודש אוגוסט ל-6.7%. הבנק המרכזי לא העלה את הריבית לאחר  14 העלאות ריבית רצופות.

המדד החודשי עלה רק ב-0.3%, והפתיע לטובה לאחר שהכלכלנים ציפו לעליה של 0.7%. אינפלציית הליבה ירדה עוד יותר מהר ל-6.2% (לעומת צפי ל-6.8%). נזכיר כי רק לפני שנה האינפלציה במדינה הגיעה ליותר מ-11%. הסיבה לירידה הגדולה במדד היא הירידה במחירי המזון, שעלו פחות מאשר לפני שנה, כמו גם שירותי אירוח, שבכלל ירדו בחודש אוגוסט. מנגד, עליית מחירי הדלקים הייתה הגורם המרכזי לעלייה במדד.

עוד החלטות על ריבית באירופה שהיו השבוע: הבנק המרכזי של נורבגיה העלה אתמול את הריבית שלו ב-0.25% ל-4.25% כדי לבלום את האינפלציה, כפי שצפו בשוק, ובצעד מפתיע, אמר כי היא צפויה לעלות שוב בדצמבר. גם הבנק המרכזי של שבדיה העלה את הריבית ל-4%, לעומת 3.75% עד כה, וזאת אחרי שהאינפלציה במדינה ירדה ל-7.2% באוגוסט (לעומת 8% בחודש שלפניו). מדובר בהעלאת ריבית בפעם השמינית ברציפות שמבצע הבנק המרכזי במדינה, ה-Riksbank.

בדומה לבריטים, גם הבנק הלאומי של שוויץ נכנס למצב המתנה ומחליט בינתיים להשהות את העלאות הריבית. והשאיר את ריבית המדיניות שלו ללא שינוי על 1.75%, וציין כי האינפלציה ירדה בשווייץ. ההחלטה סימנה את הפעם הראשונה שבה הבנק המרכזי לא העלה את הריבית מאז מרץ 2022. ההקפאה מגיעה לאחר שהאינפלציה השוויצרית הגיעה ל-1.6% באוגוסט, אותה רמה כמו ביולי.

הבנק השוויצרי התרחק מהבנק המרכזי האירופאי, שהעלה את הריבית לשיא של 4% בשבוע שעבר, בעוד שהפדרל ריזרב האמריקני שמר על הריבית ללא שינוי השבוע. 

הבנק המרכזי באירופה העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות לרמה של 4% - רמת שיא מאז היווסדות גוש האירו. בנוסף, הבנק המרכזי העלה אמנם את תחזית האינפלציה לשנת 2024 ל-3.2%, אך הנמיך את תחזיותיו לליבת האינפלציה. הבנק המרכזי האירופי גם הנמיך בחדות את תחזית הצמיחה לשנת 2024 ל-1% לעומת 1.5% בתחזית הקודמת. 

בארה"ב, הפדרל ריזרב הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.5%. התחזית קדימה לאינפלציה בשנת 2023 היא 3.2% אשר משקפת ירידה קלה מהתחזית הקודמת. עם זאת, ליבת המדד ממשיכה להיות גבוהה. היא תגיע ככל הנראה ליעד שהציב הפד, ממוצע של 2%, רק בשנת 2026.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים בסרט המדד הבא יהיה בשמיים (ל"ת)
    לילי 22/09/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.