רכבי היוקרה של NIO
צילום: Jengtingchen

NIO מצטרפת לחגיגה ומשיקה סמארטפון שיתמוך במכוניות שלה

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית לא רוצה להישאר מאחור ומתכוונת להשיק את הסמארטפון שלה כבר משבוע הבא בעלות ממוצעת של 900 עד 1000 דולר למכשיר
עדן ספיר | (3)

יצרנית הרכבים החשמליים NIO  NIO INC מציגה סמארטפון (אנדרואיד) משלה וצופה שלפחות חצי מלקוחות החברה יקנו אותו. "עלות המכשיר תנוע בין 900 ל-1000 דולר, מחיר זולה ב-150 דולר לעומת ה- Huawei", אומר וויליאם לי, מנכ"ל החברה.

לי מוסיף ואומר: "כיום מחצית מהלקוחות שלנו מחזיקים באייפון בעוד שהמחצית השנייה משתמשים שמכשירי אנדרואיד של Huawei ומותגים אחרים. אני מאמין שהחלק של משתמשי האנדרואיד צפוי להחליף את המכשירים שלהם במכשירים שלנו." 

NIO היא חברת הרכבים הסינית הראשונה אמנם אך לא היחידה שמוציאה טלפון משלה שלכאורה יסתנכרן במהירות לרכב ויהיו לו פונקציות מיוחדות. תהליך האספקה של המכשיר יתחיל בעוד שבוע, ב-28 לספטמבר. גם חברת הרכבים השבדית Polestar מתכננת להשיק מכשיר סלולרי שיסתנכרן עם הרכב שלהם וצפויה להשיק אותו בדצמבר. גם אפל APPLE ושיומי  XIAOMI CORP ADR  כבר מזמן התחילו לעבוד על המכוניות שלהן.

"עסקי הטלפונים שלנו לא  נועדו להתחרות ביצרניות הטלפונים", אמר המייסד והמנכ"ל של ניו, וויליאם לי בשיחה אמש עם משקיעים וכתבים. "במקום זאת, נרצה להשתמש בטלפון ככלי לספק את החוויה הטובה ביותר למשתמשי הרכב שלנו", אמר לי, שהוביל את המהלך של יצרנית הרכבים. זאת כחלק מהניסיונות של חברות הרכבים החשמליים לשפר את יכולות הקישוריות שלהן באמצעות מכשירים סלולריים.

חברת NIO היא אחת מיצרניות הרכבים החשמליים הגדולות בעולם עם שווי שוק של 18.9 מיליארד דולר אבל היא נמצאת בתקופה לא הכי טובה. החברה נאבקת בהפסדים מתרחבים ובצניחה במכירות על רקע מלחמת המחירים המתנהלת בימים אלו בסין. זאת לאחר שהחברה פספסה את צפי האנליסטים המוקדם ברבעון השני הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה.

יצרנית הרכב החשמלי הציגה ברבעון השני של 2023 הכנסות של 8.77 מיליארד יואן (1.21 מיליארד דולר), ירדה של כ-15% בהשוואה לכ-10.29 מיליארד יואן ברבעון המקביל אשתקד ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות רבעוניות של 9.25 מיליארד יואן צפוי.

בשורה התחתונה, רשמה החברה הפסד מתואם של 3.28 יואן (45 סנט) למניה, מתחת צפי האנליסטים להפסד מתואם של 2.45 יואן למניה. זאת בין היתר בשל שחיקה במרווחי הרווחיות הגולמי של החברה שעמדו ברבעון השני על 6.2%, ירידה ביחס ל-16.7% ברבעון המקביל אשתקד, אך עלייה מ-5.1% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023. זאת לאחר שהחברה מסרה רק 23,520 כלי רכב במהלך הרבעון, ומכרה שורה של דגמים בהנחות משמעותיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מתחילת השנה, רשמה NIO ירידה של 12% ואילו ירידה של 59% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במחיר של 8.8 דולר ושווי שוק של 15 מיליארד דולר.

NIO - גרף מניה שנתי

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי שטרית 22/09/2023 20:05
    הגב לתגובה זו
    כל מי שירכוש ניו, ירכוש גם את הפלאפון. צעד חכם.
  • 2.
    המגיב 21/09/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
    קצת יקר.
  • 1.
    שמעון 21/09/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    החברה בשיאה עמדה על 60 דולר למניה כעת פחות מ 9 דולר ירידה עצומה אומנם תחזיות היצור הולכות וגדלות אבל מה עם הרווחים והתאוששות מחיר המניה ????
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.