arm
צילום: טוויטר

מניית ARM מתומחרת כמו אנבידיה - האם היא תוכל להתחרות בה?

חברת השבבים תיקנה 4.5% ביום המסחר השני שלה - זאת לאחר שקפצה ב-20% ביום המסחר הראשון. מחזור המסחר שלה ביום המסחר האחרון (שישי) היה 31 מיליון מניות - כמעט כמו 33 מיליון המניות של טסלה ומעל 26 מיליון המניות של אפל. האם המניה תשמור על הביצועים?
רוי שיינמן | (4)

ההנפקה הכי לוהטת של השנה, והחברה הטכנולוגית המשמעותית ביותר שמונפקת מאז מובילאיי שהונפקה כמעט לפני שנה, כבר נמצאת אחרי שני ימי המסחר הראשונים שלה -  מה יקרה עם המניה ובאיזה שוק היא בכלל מתמודדת?

מניית ARM סגרה את יום המסחר השני שלה (שישי), והאחרון לשבוע, במחיר של 60.7 דולר למניה - ירידה של 4.5% ממחיר הסגירה הקודם אבל עדיין 20% מעל מחיר ההנפקה. "יש תיאבון גדול לדם חדש בשוק", כתב האנליסט האמריקאי ניל ווילסון של מרקטס, "המשקיעים המוסדיים שיחקו תפקיד גדול אבל גם הפרטיים הראו עניין". השוק מתמחר את ARM ב-65 מיליארד דולר (10 מיליארד פחות מהמובילה בתחום שבבי הזיכרון - מיקרון) - יותר מפי 100 הרווחים שלה בשנת 2022 ופי 25 ההכנסות באותה שנה. החברה היחידה שנסחרת במחיר של פי 25 הכנסות היא אנבידיה, אז נשאלת השאלה - האם ARM יכולה להגיע לגבהים של חברת הענק?

כדי לענות על השאלה הזו צריך לדבר, איך לא, על התחום שמעסיק כמעט את כל העולם כרגע ומניע גם את צמיחתה של אנבידיה - הבינה המלאכותית (AI). כרגע תחום העיסוק העיקרי של ARM הוא לא בינה מלאכותית. ARM מעצבת מודלים לבניית מוליכים למחצה (שנחוצים לבניית שבבים) ונותנת רישיונות לחברות שבבים אחרות להשתמש במודלים האלה. ההכנסה העיקרית של ARM מגיעה מתמלוגים כאשר כל מכשיר שנמכר ומכיל בתוכו עיצובי שבבים של החברה מכניס לה תמלוגים בגובה 6 סנט למכשיר. הסקטור העיקרי בו נמצאים העיצובים של ARM הוא טלפונים ניידים, סקטור שמרכיב כרגע 45% מהפעילות שלה, ואכן כמעט כל טלפון נייד בעולם מכיל עיצובים של ARM.

ההתרגשות סביב המניה נובעת מהאפשרות שהחברה תיכנס לתחום הבינה המלאכותית ותציג אלטרנטיבה לחברות הענק כמו אנבידיה. תחום הבינה המלאכותית דורש כוח מחשוב גדול. כרגע אנבידיה יודעת לספק מעבדים חזקים מספיק בשביל בינה מלאכותית והיא עושה את זה באמצעות מעבדים גראפיים - מרכיב יקר מאוד במחשב.

האלטרנטיבה הזולה יותר לאספקת כוח מחשוב שיוכל להניע מודלים של בינה מלאכותית הוא המעבד - יחידת הכוח המרכזית בכל מחשב - וכאן ARM יכולה להיות שחקן גדול. לפי דיווחים שונים, ARM נמצאת בשיחות עם יצרני מחשב גדולים כמו דל ו-HP לגבי שימוש בעיצובים של ARM במעבדים של המחשבים של החברות הללו. סמנכ"ל התפעול של דל, ג'ף קלארק, אמר ש"הנשק החזק ביותר של הבינה המלאכותית יהיה לגרום לכולנו להתאהב במחשב שלנו מחדש". אם חברת השבבים תצליח להיכנס לשוק מעבדי בינה מלאכותית בצורה טובה, היא יכולה להפוך לכוח הדומיננטי בתחום ,שבו כרגע שולטת אנבידיה, על ידי הצגת אלטרנטיבה זולה יותר.

אבל עד שזה יקרה, הפעילות של ARM תהיה מושפעת כמעט לחלוטין משוק המכשירים הניידים, ואם מסתכלים על השוק הזה אפשר לומר שמחיר המניה קצת מנופח. הכנסות החברה ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ האחרון הסתכמו ב-2.68 מיליארד דולר, ירידה קטנה לעומת 2.7 מיליארד דולר בשנה לפני כן. הרווח הנקי גם כן קטן והסתכם ב-524 מיליון דולר לעומת 549 מיליון דולר בשנה הקודמת. הירידות נובעות מההאטה בשוק המכשירים הסלולאריים.

הירידה בשנה הזו מגיעה אחרי שנה של גדילה משמעותית, ולפי סמנכ"ל הכספים של החברה ג'ייסון צ'יילד צריך להסתכל על טווח גדול יותר כאינדיקציה לצמיחה - הכנסות החברה גדלו בממוצע ב-15% בשלוש השנים האחרונות. בנוסף צ'יילד מציין שהחברה צופה עלייה בהכנסות מתמלוגים כאשר הלקוחות שלה יעברו להשתמש בעיצובים יקרים יותר של ARM. בכל מקרה, ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ האחרון נמכרו יותר מ-30 מיליארד שבבים מבוססי עיצובים של ARM - עלייה של 70% מאז 2016.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    במעבדים יש חשיבות לשפת מכונה זהה ושם יש כבר ארכיטק 17/09/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
    במעבדים יש חשיבות לשפת מכונה זהה ושם יש כבר ארכיטקטורות מתחרות כמו ריסק5. בAI כל אחד מפתח את שלו. הם יכניסו פקודות במעבד אבל זה שימוש משני לAI. בקיצור, מעבר להייפ אין מנועי צמיחה
  • 3.
    תתכוננות לשווי של 20$ בקרוב (ל"ת)
    יקר.. .. 17/09/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הראל 17/09/2023 00:13
    הגב לתגובה זו
    יחסית לתשואות האגח ולזה שאנחנו כנראה צועדים להאטה השוק לדעתי מנופח לפחות ב 20 אחוז
  • 1.
    השקעה לטווח ארוך של שנים (ל"ת)
    איציק 16/09/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.