מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

מניות חברות התעופה נופלות - חשש חדש בקרב המשקיעים

סקטור התעופה שלילי על רקע הציפיות כי מחירי הדלק למטוסים יעלו בהמשך בנוסף להורדת תחזיות אצל סאות'ווסט אירליינס
אדיר בן עמי |

מניות חברות התעופה יורדות לאחר שמספר חברות הזהירו מפני עלייה בעלויות הדלק למטוסים. בעוד הרבעון השלישי צפוי להיות רבעון שיא לחברות התעופה, העלייה במחירי הדלק מהווה סיבה נוספת לחששות בקרב המשקיעים. 

חברת סאות'ווסט אירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO ראתה את הירידה הגדולה ביותר במניה כשהיא מאבדת 3%, לאחר שקיצצה את התחזית לרבעון השלישי. חברת הלואו-קוסט צופה כי ההכנסה לכל מושב פנוי תרד בין 5%-7%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הצפי הקודם היה לירידה של בין 3%-7%. חברת התעופה אמרה כי עלויות הדלק לליטר צפויות להיות כעת בין 2.7 ל-2.8 דולר, גבוה מהצפי הקודם של בין 2.55 ל-2.65 דולר. בסאות'ווסט אמרו גם כי סוף השבוע של חופשת יום העבודה היה שיא בהכנסות והביקוש לנסיעות הוכיח את עצמו. החברה עדיין מצפה לתוצאות שיא בהכנסות התפעוליות לרבעון השלישי. 

יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES פרסמה גם היא אזהרה לגבי עלויות הדלק וציינה כי מחירי הדלק הסילוני עלו ביותר מ-20% מאז אמצע יולי. חברת התעופה העלתה את הצפי שלה למחירי הדלק לבין 2.95 ל-3.05 דולר לגלון. הטווח הקודם עמד על 2.5-2.8 דולר. יונייטד נשארה עם תחזית ההכנסות והעלויות שפירסמה ביולי, מה שמצביע על ביצועים חזקים ברבעון הנוכחי.

אלסקה אייר ALASKA AIR GROUP INC אמרה כי עלויות דלק גבוהות יותר יפגעו בשולי הרווח, כשהיא צופה שולי רווח לפני מיסים של 10%-12%, נמוך מהצפי הקודם של 14%-16%. החברה גם הקשיחה את תחזית ההכנסות שלה כשהיא צופה כעת שההכנסות יצמחו בין 1% ל-2% לעומת השנה שעברה. הצפי הקודם היה ל-0%-3% כשהיא ציינה טיסות שבוטלו בעקבות השריפות במוואי.

האזהרות מעליית מחירי הדלק השפיעו על הסנטימנט הכללי של מניות חברות התעופה. נראה כי עדכון התחזית של סאות'ווסט השפיע יותר על חברות תעופה מקומיות מאשר על חברות התעופה הגדולות. ג'טבלו JETBLUE AIRWAYS CORP יורדת ב-4%, ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES עם 2%. דלתא איירליינס DELTA AIR LINES ואמריקן איירליינס  AMERICAN AIRLINES נסחרות ביציבות כששתיהן עדיין לא עידכנו את התחזית שלהן לרבעון השלישי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

טיק טוקטיק טוק

המדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן

פלטפורמות מדיה חברתית ייחסמו לבני פחות מ-16 באוסטרליה. האחריות לחסימה על החברות. הסיבה: מסוכנות ופגיעה של הרשתות בצעירים. בקרוב בישראל? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טיק טוק רשתות


במסגרת חקיקה חדשה ותקדימית, אוסטרליה עומדת לאסור על קטינים מתחת לגיל 16 לפתוח או להחזיק חשבון ברשתות חברתיות. שלוש מהחברות המרכזיות בתחום, מטא (אינסטגרם ופייסבוק), סנאפ (סנאפצ'ט) ובייטדאנס (טיקטוק) הודיעו כי יתחילו לחסום גישה למשתמשים צעירים מהגיל שנקבע, החל מה-10 בדצמבר.

ההצהרה נמסרה במסגרת דיון בפרלמנט האוסטרלי. החקיקה עברה ב-2024 והציבה את אוסטרליה כמדינה הראשונה בעולם שמבצעת צעד נרחב כל כך במטרה להגן על קטינים מהשפעות מזיקות של המדיה החברתית. מדובר בחוק בעל השלכות משמעותיות מבחינה משפטית והן מבחינה טכנולוגית, שמהווה מבחן עולמי ראשון באכיפת הגבלות גיל דיגיטליות ברמת מדינה.


פרטיות מול הגנה: מחלוקות סביב האכיפה


על פי החוק, האחריות לאכיפה תוטל על הפלטפורמות עצמן, עליהן למנוע פתיחה של חשבונות חדשים על ידי בני פחות מ-16, וגם לחסום ניסיונות לעקוף את המגבלה. מטא הודיעה שתשתמש בכלי זיהוי מתקדמים כולל סרטוני סלפי כדי לאמת גיל משתמשים. סנאפ החלה בעבודות פיתוח, אך הגדירה את הדרישות כאתגר. טיקטוק טענה כי האיסור לא בהכרח יפחית סיכונים אלא עלול לדחוף צעירים לפלטפורמות פחות מפוקחות.

אחת הסוגיות המרכזיות היא כיצד לאכוף את האיסור מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים. כלי אימות גיל ביומטריים, כמו זיהוי פנים, מעוררים ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, במיוחד כאשר מדובר בקטינים. בנוסף, אין כיום פתרון טכנולוגי אחד שמספק זיהוי מדויק בגיל 16 

יוטיוב לא התחייבה לציית לחוק. היא טוענת שאינה מוגדרת כרשת חברתית אלא כפלטפורמת סטרימינג, ולכן כלל לא אמורה להיכלל תחת החוק. נציגי יוטיוב הצהירו כי מתקיים דיאלוג עם הרגולטור המקומי, אך לא נמסרה התחייבות מפורשת בנוגע לעמידה בדרישות.