ממשל ביידן מציע מענק בגובה 12 מיליארד דולר לייצור רכבים חשמליים; איי.סי.אל קיבלה 200 מיליון דולר
התמיכה הממשלתית בתעשיית הרכבים החשמליים עולה - על מנת לתמוך בשינוי שעוברת תעשיית הרכבים, כשעוד ועד רכבים חשמליים מחליפים את רכבי הבנזין, ממשל ביידן מציע מענקים והלוואות בגובה 12 מיליארד דולר ליצרני הרכבים וספקים על מנת להתאים את המפעלים שלהם לייצור רכבים חשמליים וכלי רכב מתקדמים אחרים. בנוסף, הממשל מציע גם מימון בגובה 3.5 מיליארד דולר ליצרני סוללות מקומיים. כלומר מדובר בתמיכה כוללת של 15.5 מיליארד דולר.
לאחרונה קיבלה איי.סי.אל מענק של 200 מיליון דולר לבניית מפעל לייצור סוללות LFP, ראשון מסוגו בסדר גודל כזה בארה"ב.
"בזמן שאנחנו עוברים לכלי רכב חשמליים, אנחנו רוצים להבטיח שהעובדים יוכלו להחליף מקומות עבודה וכי אין שום עובד או קהילה שנשארת מאחור", אמר המושל לשעבר של מדינית משיגן לייצור רכבים, גרנהולם.
מענקים מהירים ודרכי סבסוד אחרים למימון הסבה של מפעלי רכב קיימים לרכבים חשמליים יכולים לסייע לבית הלבן בהתמודדות מול ביקורות מצד יצרניות הרכב ואיגוד עובדי הרכב על חוקים סביבתיים שממשל ביידן מקדם על מנת לסייע לפתח את עידן הרכבים החשמליים. באיגוד עובדי הרכב הזהירו כי שינוי מהיר עלול לסכן אלפי משרות במדינות כמו מישיגן, אוהיו, אילינוי ואינדיאנה. בשבוע שעבר חברי האיגוד הצביעו ברוב מכריע בעד שביתה במידה והמשא ומתן בנוגע לתנאי העובדים יכשל, כשהחוזה הנוכחי מסתיים ב-14 בספטמבר.
"חברי האיגוד מאסו מחיים ממשכורת למשכורת בעוד האליטה התאגידית והמיליארדרים ממשיכים להתקדם כמו שודדים", אמר נשיא האיגוד שון פיין. "שלושת החברות הגדולות (ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס (חברת האם של קרייזלר)) ממשיכות להרוויח בעוד אנחנו שוברים את הגב". זוהי הצהרה נועזת, אבל המשקיעים עדיין לא צריכים להתרגש. לא היה סיכוי שחברי ה-UAW לא היו מאשרים שביתה. איום בשביתה היא הדרך העיקרית של כל איגוד ללחוץ על החברות על מנת שיסכימו לדרישות.
נראה כי למשא ומתן ולשביתות אין השפעה גדולה בטווח הארוך על המניות. יחסי עבודה, כמובן, חשובים לכל חברה ושביתות מביאות לתנודתיות. בכל זאת, המשקיעים צריכים לצפות לחוזה חדש בו שכר העובדים יהיה גבוה יותר. החוזים האחרונים שנחתמו מול UPS וספיריט כללו העלאות שכר של בין 5%-6% בשנה בממוצע. השכר עולה מהר יותר מבעבר על מנת לקזז את האינפלציה הגבוהה. שביתה, או איום בשביתה, הוא רק אחד מהדברים המשפיעים על מניות הרכב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לאחרונה כי "בניית כלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה יכולה וצריכה לספק הזדמנות מנצחת לחברות רכב ועובדים שעיגנו את הכלכלה האמריקאית במשך עשרות שנים". נשיא איגוד עובדי הרכב, שון פיין, פעל לאחרונה על הצלת מפעל לייצור ג'יפים לאחר שיצרנית הרכבים סטלנטיס החליטה לסגור אותו. יצרנית הרכב השאירה את האפשרות שהמפעל ימשיך לפעול ולייצר מוצרים חדשים במידה ויתקבל סיוע ממשלתי.
מבחינת הביקוש לרכבים חשמליים - ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה לפני כחודש את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
פורד FORD MOTOR אמרה לאחרונה כי היא בדרך להפסיד 4.5 מיליארד דולר ממכירת רכבים חשמליים ב-2023. מסירות החברה עמדו על 26 אלף בארה"ב, במחצית הראשונה של השנה, עלייה של 10%. המכירות לא הצליחו להגיע לרף שדרוש כדי להגיע לרווחים. מפעל לייצור רכבים טיפוסי מסוגל לייצר בין 300 אלף ל-500 אלף רכבים בשנה.
השוק הסיני לרכבים חשמליים, כולל רכבים היברדיים, פלאגין וחשמליים לחלוטין, צמח ב-43% השנה, לעומת שנה שעברה. הרכבים החשמליים לבדם הציגו צמיחה של 30%. סין נחשבת לשוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים חדשים, מה שעוד כנראה נותן מוטיבציה לביידן לקדם את התחום בארה"ב. מכירות הרכבים החשמליים בלבד (שנוסעים על סוללה בלבד) בארה"ב הסתכמו ב-557 אלף רכבים השנה, עלייה של 47% לעומת השנה קודם לכן. המכירות באירופה עמדו על 700 אלף רכבים, עלייה של כ-53%. המכירות העולמיות של רכבים חשמליים במחצית הראשונה של 2023 עלו ב-33%.
- 3.הסנילי נלחם נגד טסלה השנואה עליו (ל"ת)רק טסלה 01/09/2023 12:54הגב לתגובה זו
- 2.לרון 01/09/2023 10:01הגב לתגובה זואני ב NIO כאן הסיכון כדאי,לא המלצה
- 1.המגיב 31/08/2023 23:27הגב לתגובה זוגורמת לשריפות, כבלים ישנים (קורוזיה מגבירה התנגדות), ודקים ידי ביחס לצריכת החשמל שעלתה מאז הרשת הוקמה, לפני 100 שנה, גורמת להתחממות הכבלים, ולשריפות (ולבזבוז אדיר של אנרגיה). אין מספיק כושר ייצור בחלק גדול ממדינות ארה"ב (קליפורניה הגבילה שעות טעינה לכלי רכב). האם רוב הציבור יוכל להרשות לעצמו לקנות מכונית שלא נוסעת ?
- לרון 01/09/2023 10:03הגב לתגובה זואך אם זה כך בארה"ב אז מה אצלנו הפצפונים,כבר היו הפסקות חשמל הקיץ!
- המגיב 01/09/2023 12:42בגלל שאנחנו פצפונים, ובגלל שעד לפני 60 שנה התשתיות פה לא היו קיימות, יש סיכוי שהתשתית במצב פחות רעוע, וגם - דוקא בגלל שהתשתית פחות גדולה, יהיה יותר קל לתחזק ולהחליף לתשתיות בהספק גבוה יותר. מצד שני - יש כאן גם את עניין השליטה. העולם הולך לכוון של הגבלות על התושבים. מכל מיני "סיבות", ובכל מיני "תירוצים", שליטה אבסולוטית באוכלוסיה. ויש סיכוי שגם זה חלק מהעניין. רכבים חשמליים, רובם המוחלט, נשלט על ידי "אפליקציות", מה שמאפשר שליטה מרחוק, מה שאומר שיש אפשרות לעוד גופים, להשבית את המכוניות, אם ומתי שרק יחפצו בכך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
