גו ביידן
צילום: Daniel Schwen

ביידן מרחיב את המגבלות על ייצוא שבבי AI של אנבידיה ו-AMD גם לחלק מהמדינות במזרח התיכון (לא ישראל)

שמות המדינות שהמגבלה תחול עליהם לא פורסמה אבל אפשר להעריך שמדובר על סעודיה, שכן לא בטוח שארה"ב סומכת עליה שהשבבים לא יגיעו בצורה עקיפה לסין.
טל מכניאן | (2)

ארצות הברית הרחיבה הלילה את ההגבלות על ייצוא שבבי בינה מלאכותית מתקדמים המיוצרים על ידי ענקיות התעשייה Nvidia  NVIDIA COR  ו- AMD  ADVANCED MICRO DEVICES מעבר לגבולות סין. התקנות החדשות מקיפות כעת אזורים נוספים, כולל מדינות נבחרות במזרח התיכון. מהלך זה, בהתאם למדיניות האמריקנית של 'שמירה על הביטחון הלאומי', משקף את הדינמיקה המתמשכת של תחרות טכנולוגית וסחר בינלאומי.

אנבידיה אישרה לאחרונה את ההגבלות האלו בהגשה רגולטורית, והבהירה שההגבלות יחולו על שבבי ה-A100 וה-H100 שלה, שתוכננו בקפידה כדי להאיץ את פעולות למידת המכונה. החברה, עם זאת, הצהירה שהמגבלות לא ייצרו "השפעה מהותית מיידית" על תוצאותיה הכספיות. AMD, יריבה מרכזית של Nvidia, הייתה נתונה באופן דומה להגבלות וטענה שהגבלות אלו לא ישפיעו באופן מהותי על זרם ההכנסות שלה.

ארה"ב משתמשת בפיקוח על ייצוא בעיקר מסיבות של ביטחון לאומי. אסטרטגיה דומה הופעלה בשנה שעברה, המאותת על הסלמה במאמצים של ממשלת ארה"ב לבלום את היכולות הטכנולוגיות של סין. עם זאת, הסיכונים הספציפיים הקשורים לייצוא השבבים הללו למזרח התיכון נותרו מעט מעורפלים.

אנבידיה סיפקה הצהרה נפרדת המכירה בדרישת הרישוי החדשה אך טענה שהיא "לא משפיעה על חלק משמעותי מההכנסות שלנו". החברה גם אישרה את שיתוף הפעולה שלה עם ממשלת ארה"ב כדי לפתור את הנושא. לעומת זאת, משרד המסחר האמריקאי, האחראי על ניהול דרישות רישוי חדשות ליצוא, טרם הגיב לבקשות להגיב על המצב.

יש לציין כי Nvidia, AMD ואינטל חשפו כולן את כוונותיהן לפתח שבבי AI פחות חזקים שיוכלו לייצא לשוק הסיני. התמרון הזה מתיישר לכאורה עם הגישה האסטרטגית של ארה"ב לאיזון התקדמות טכנולוגית עם אינטרסים של ביטחון לאומי.

בעוד שהפרטים של מדינות המזרח התיכון המושפעות מההגבלות המורחבות לא נחשפו על ידי Nvidia, החברה שואבת בעיקר את הכנסות המכירות שלה מארצות הברית, סין וטייוואן. כ-13.9% מהכנסות המכירות שלה מקורן במדינות אחרות ביחד. עם זאת, Nvidia לא חושפת את פרטי ההכנסות עבור המזרח התיכון בנפרד.

במהלך הרבעון השני של שנת הכספים 2024, אנבידיה חשפה כי קיבלה דרישת רישוי נוספת מממשלת ארה"ב עבור תת-קבוצה של מוצרי A100 ו-H100. דרישה זו משפיעה על לקוחות ואזורים ספציפיים, כולל מדינות מסוימות במזרח התיכון.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההתפתחויות הללו עולות בקנה אחד עם מתחים גיאופוליטיים מוגברים, במיוחד סביב המצב בטייוואן, מרכז לייצור שבבים עבור חברות גדולות כמו Nvidia. טיוואן היא 'מרכז ייצור השבבים של העולם' דרך חברת טיוואן סמי קודנקטורס - וזה עד כדי כך משמעותי שהחברה הפכה להיות גדולה יותר מבחינת שווי שוק גם מאינטל ו-AMD.

הממשל האמריקני, תחת הנהגתו של הנשיא ביידן, נקט צעד נרחב באוקטובר 2022 על ידי הוצאת מערך מקיף של בקרות יצוא. בין הצעדים הללו היה אחד שמטרתו לצמצם את הגישה של סין לשבבי מוליכים למחצה המיוצרים ברחבי העולם באמצעות ציוד אמריקאי. מדיניות זו מעצימה את מאמציה של וושינגטון לעכב את ההתקדמות הטכנולוגית והצבאית של סין. מדינות כמו יפן והולנד הלכו בעקבותיהם עם צעדים רגולטוריים דומים מוקדם יותר השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין מה זה יעשה לטאוואר? (ל"ת)
    דגימי 31/08/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
  • לא קשור בכלל,מייצרת שבבים אנלוגיים ישנים בכלל (ל"ת)
    שי.ע 31/08/2023 22:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.