וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

אחרי שבוע של ירידות' האנליסטים אופטימיים לגבי מדד ה-S&P  ומעניקים מחיר יעד של 5,000 נקודות
נחמן שפירא | (1)

השבוע החולף היה אדום, אבל בסה"כ הסנטימנט החיובי בוול סטריט ש"תקף" את המניות מתחילת השנה עדיין חזק. דוח חלש של אפל לא גרם לירידה דרמטית מדי. רבעון שבו ההכנסות של אפל נמוכות מעט מהציפיות, שמכירות האייפון בכמה אחוזים טובים מתחזית לתחזית והתחזית קדימה די חלשה, ובכל זאת - אין התפרקות. אפל ירדה, אבל פחות מ-5%. השוק כך נראה, מחפש סיבות לעלייה, כשבנקאי ההשקעות מעלים את  יעדי ה-S&P 500. סיטיגרופ העלה את התחזית ל-5,000 נקודות מ-4,400 נקודות, בעוד פייפר סנדלר העלה את התחזית ל-4,825 מ-4,625 נקודות

גם מייק ווילסון של מורגן סטנלי שלרוב פסימי על השוק, אמר בשבוע החולף שהעליות בשוק עשויות להימשך. כל זה קורה דווקא בשבוע שבו פיץ' מורידה את דירוג החוב של ממשלת ארה"ב.

התשואות של אגרות החוב עלו בשבוע שעבר בעקבות הורדת התחזית והמניות "סבלו" משבוע יחסית קשה כאשר מדד ה-S&P 500 ירד ב-2.3%, מדד הדאו ג'ונסי ירד ב-1.1%, והנאסד"ק איבד 2.8%. ועדיין - רוב הכלכלנים והאנליסטים סבורים שמדובר בשוק של תיקון בדרך למעלה. אנחנו רק מזכירים לכם שכשכולם אופטימיים זה הזמן הנכון להיזהר. 

בזירת המאקרו פורסם בשבוע שעבר כי נוספו רק 187,000 משרות ביולי. זה דווקא טוב כי הפד מחפש תימוכין לשוק עבודה חלש יותר כזה שרומז שהביקושים עומדים לרדת, כזה שלצד האינפלציה היורדת, לא יגרום לעליית ריבית בהמשך. אז יש עדיין סימן שאלה גדול אם הפד יעלה ריבית בהמשך, רק שכבר מברים על הורדת ריבית בעוד שנה. אחרי הכל, אם האינפלציה תישאר מתחת ל-3%, אין מקום לריבית הנוכחית של 5.25%-5.5%.     

בלטה בשבוע שעבר אמזון עם דוחות מופלאים ועלייה של מעל 10% בעקבות הדוחות, ובכלל - נראה שבסה"כ כמות הדוחות הטובים עלתה על הדוחות החלשים. אמזון הראתה חוזקה בכל תחומי הפעילות שלה, כשתחום הענן והבינה המלאכותית הפתיעו לטובה את השוק. במקביל העלתה החברה את התחזית לרבעון השלישי.

האם התשואות באג"ח ימשיכו לעלות?

התשואות על אגרות החוב האמריקאיות בעלייה משמעותית בשבוע החולף גם בעקבות הורדת ההמלצה של פיץ'. אגרות החוב ל-10 שנים עלו מ-3.85 ל-4.2% ונרגעו על 4.05%. קיים כעת "מאבק בין ביל אקמן לוורן באפט. הראשון בשורט על אגרות חוב ל-30 שנה, השני קונה אגרות חוב

אקמן, מנהל קרן הגידור פרשינג קפיטל, צייץ בסוף השבוע כי הפוזיציה שלו לשוק האג"ח של המדינה ל-30 שנה היא פוזיציית שורט. הוא מאמין שהתשואות עשויות להגיע בקרוב ל-5.5% - כ-1% מעל התשואה הנוכחית. תשואות עולות משמע ירידה בשער האג"ח.

לטענתו, האינפלציה נותרה גבוהה והיא תביא לעלייה במחירי האג"ח וכך היא בעצם תאפשר לו להרוויח מהנפילה באג"ח. 

לעומתו, וורן באפט ממש לא התרגש מההחלטה של פיץ' להוריד את הדירוג של ארה"ב ואמר בראיון ל-CNBC: "קנינו 10 מיליארד דולר אג"ח ממשלת ארה"ב ביום שני האחרון והשאלה היחידה ליום שני הבא היא האם נקנה 10 מיליארד דולר באג"ח לתקופה של 3 או 6 חודשים".

קיראו עוד ב"גלובל"

כך או אחרת, על פי הסקר של JP Morgan, שיעור המשקיעים בעמדת "לונג" באג"ח הממשלתיות עמד לאחרונה באחת הרמות הגבוהות בעשרים השנים האחרונות. גם כמות החוזים בלונג על האג"ח ל-10 שנים של מנהלי השקעות עומדת ברמה גבוהה מאוד. מנהל המחקר של מיטב, אלכס ז'ביזנסקי טוען כי הנתונים הכלכליים תומכים בעצירה בעליית הריבית בארה"ב - "עלה הסיכוי שהריבית תרד מוקדם יחסית ב-2024 ולא בגלל המיתון, אלא בגלל הירידה המהירה באינפלציה. מניסיון העבר אנחנו יודעים שעצירה בעליית הריבית הייתה עיתוי טוב להגדלת החשיפה לאג"ח. ולכן, ממליצים להגדיל חשיפה לאג"ח בארה"ב. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטומטמים לא מפסיקים לפמפם את המדדים דלק ב 82 זהב 2 07/08/2023 16:33
    הגב לתגובה זו
    מטומטמים לא מפסיקים לפמפם את המדדים דלק ב 82 זהב 2000 האינפלציה רק שוברת שיאים
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.