אובר הפסידה לנהגים בבית המשפט - למה אלה חדשות רעות לחברות התחבורה השיתופית
בית המשפט העליון בקליפורניה קבע כי נהג UberEats, אריק אדולף, יכול לתבוע את אובר UBER TECHNOLOGIES בשם קבוצת עובדים למרות שחתם על הסכם בו התחייב להימנע מפעולה משפטית הקשורה לתנאי העבודה. אדולף הגיש את התביעה נגד החברה כבר ב-2019 וטען כי נהגים רבים סווגו כקבלים ולא כעובדי החברה ולכן אובר חייבת לשלם הוצאות עבודה נוספות.
החלטת בית המשפט היא קריטית לא רק משום שהיא עלולה לאפשר לנהגים לתבוע הוצאות, אלא משום שהיא עשויה לחשוף את חברות משלוחי המזון לסבבים רבים של תביעות ייצוגיות. עורכי הדין של אובר הגיבו לפסיקה ואמרו כי פסק הדין סותר קביעה קודמת של בית המשפט העליון בארצות הברית ומפר את חוק הבוררות הפדרלי. "אנחנו בוחנים את אפשרויות הערעור שלנו", אמר היועץ המשפטי של החברה.
במידה והנהגים יזכו גם בתביעה, זה עלול להרוס את תוכניות החברה להגיע לרווחיות. החברה הודיעה בחודש מאי כי היא שמה לעצמה למטרה להגיע לרווחיות כשאחד מהתחומים בהם היא תתמקד הוא התגמול מבוסס המניות. כלומר מענקי המניות והאופציות שניתנים לעובדים, עליו ספגה ביקורות רבות מהמשקיעים שלא היו מרוצים מהדילול. אובר דיווחה ברבעון הראשון על תגמול מבוסס מניות של 470 מיליון דולר כהוצאה שאינה במזומן, לעומת 359 מיליון דולר לפני שנה. זה היה הסעיף הגדול ביותר שתרם להפסד הנקי של 157 מיליון דולר על בסיס GAAP בהשוואה ל-Ebitda המתואם שלה.
לאחרונה פורסם כי מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי מכר מניות בגובה 4.5 מיליון דולר. זאת הייתה המכירה הראשונה שלו מאז ינואר 2021. מניית החברה זינקה ב-90% עד כה ב-2023, הדוחות השנה היו חזקים וקוסרשאהי אפילו נבחר כאחד מהמנכ"לים הטובים של השנה. הוא מכר 100,000 מניות של אובר cמחיר ממוצע של 45 דולר לאחת. העסקה הקודמת האחרונה שלו במניות אובר הייתה רכישה. במאי 2022 הוא שילם 5.3 מיליון דולר עבור 200,000 מניות במחיר ממוצע של 26.73 דולר כל אחת.
- 2.עודד............ 19/07/2023 20:58הגב לתגובה זומצווה להקריס חברות נצלניות
- 1.משה 18/07/2023 21:47הגב לתגובה זוהחלום של הממשלה כולם עצמאיים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
