מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה מתכננת להכפיל את גודל המפעל בברלין

האישור להרחבת המפעל תלוי בתוצאות המחקר לבדיקת ההשפעות הצפויות על הסביבה מההרחבה ובתגובת התושבים
אדיר בן עמי | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC מתכננת להרחיב את המפעל בברלין במטרה לייצר כמיליון רכבים בשנה. ההרחבה יכולה להפוך את המפעל למפעל ייצור הרכבים הגדול ביותר בגרמניה.

טסלה הגישה בקשה להרחבת המפעל הקיים בברנדנבורג על מנת להגדיל את יכולות הייצור של רכבים וסוללות. החברה קיבלה אישור לכמה שינויים במפעל, אך האישור המלא עדיין נמצא בהמתנה לסיום הבדיקות על ההשפעה הסביבתית הצפויה כתוצאה מההרחבה ותלוי בתגובת האזרחים המקומיים. בכירים מקומיים צפויים לפרסם בזמן הקרוב את הבקשה של טסלה באינטרנט על מנת לאפשר לאזרחים לעלות התנגדויות. שימוע ציבורי צפוי להתרחש באוקטובר בכדי לעלות בעיות אפשריות.

נזכיר כי כשטסלה בנתה את המפעל הנוכחי היא נתקלה בהתנגדות רבה מקבוצות של פעילים למען הסביבה שנאבקו עם החברה על ההשפעה הפוטנציאלית של המפעל על היערות וחיות הבר המקומיות, כמו גם על כמות המים שהמפעל ישאב ממקורות מקומיים. ההתנגדות גרמה להאטה בפתיחת המפעל והתנגדות זהה צפויה גם הפעם. באיגוד העובדים בגרמניה לעומת זאת, בירכו על הסיכוי שיפתחו משרות נוספות במפעל, אך ציינו כי טסלה פיטרה כמות נכבדת של עובדים בחודש האחרון. "כמעט 200 עובדים קבועים פוטרו או חתמו על הסכמי פיטורים בחודש שעבר בלבד", אמרו מהאיגוד.

יצרנית הרכבים החשמליים החלה לייצר את מודל Y שלה במפעל בתחילת השנה שעברה, במרץ האחרון צייצה טסלה כי הייצור במפעל הגיע לכ-5,000 רכבים ביום. במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה החברה מכרה כ-138,294 רכבים חדשים באיחוד האירופי ובאנגליה והגדילה את הנתח שלה ל-2.6% מסך הרכבים החדשים שנמכרו. 

לפי נתוני התאחדות היצרנים, השוק באירופה לרכבים חשמליים האט קצת, אך הצמיחה במכירות נשארה חזקה. במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה מכירות הרכבים החשמליים עלו ב-42.3% ל-730,137 רבים באירופה ובאנגליה. בחודש מאי רכבים חשמליים היוו כ-14% מסך המכירות של רכבים חדשים.

בתחילת החודש פרסמה טסלה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    5000 בשבוע ולא ביום (ל"ת)
    Bond 18/07/2023 00:20
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

וויקס קופצת ב-6%, אלביט עם 4%; הנאסד״ק יורד ב-1%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

שלושת המדדים העיקריים נסחרים בירידות שערים, כאשר ירידות במניות טכנולוגיה גדולות מעיבות על שוק המניות, בעוד שבשוק האג"ח נרשמה התאוששות מסוימת. דבריו של חבר הנהלת הפדרל ריזרב, כריסטופר וולר, שהתבטא בגישה מעט יונית יותר ותמך באפשרות להפחתות ריבית בעתיד, סייעו לאג"ח הממשלתיות להתאושש משפל יומי, אך לא הצליחו למנוע לחץ על שוק המניות.

במרכז הירידות עמדו מניות שבע המופלאות, ובראשן אנבידיה ואלפאבית, שגררו את מדדי המניות כלפי מטה. במקביל, הציפיות לקראת דוחות מיקרון טכנולוגיות, שיפורסמו לאחר סיום המסחר, גוברות על רקע ספקנות הולכת וגדלה בנוגע להמשך עוצמת ההשקעות בתחום הבינה המלאכותית.

המשקיעים ממתינים גם לפרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) מחר, אך הפעם מדובר בנתון שנתפס כפחות אמין מהרגיל. השבתת הממשל הפדרלי פגעה באיסוף הנתונים, כך שחלק ניכר מהמידע של אוקטובר לא נאסף, וגם נתוני נובמבר חלקיים בלבד. על רקע זה, בשוק נרשמת אדישות יחסית לקראת הפרסום, כאשר סוחרי אופציות מעריכים תנודתיות של כ־0.7% בלבד במדד S&P 500 — נמוך משמעותית מהממוצע ההיסטורי.

גישה זו ממשיכה מגמה שנראתה גם סביב פרסום דו"ח התעסוקה האחרון, אשר הושפע אף הוא מהשבתת הממשל והתקבל בספקנות. הדו"ח הצביע על האטה בשוק העבודה, אך לא על קריסה, והתגובה המתונה של השווקים משקפת חוסר אמון באיכות הנתונים. כלכלנים מציינים כי חששות דומים לגבי אמינות המידע רלוונטיים גם למדד המחירים הקרוב.

ברקע, הפדרל ריזרב ממשיך לנווט בין רצון לתמוך בצמיחה לבין הצורך לרסן אינפלציה שעדיין נחשבת גבוהה. וולר ציין כי הריבית נמצאת כיום מעל הרמה הנייטרלית, ואף הציג תרחיש של המשך התמתנות האינפלציה בשנים הקרובות. עם זאת, בתוך הפד קיימת מחלוקת לגבי הצורך בהפחתות ריבית נוספות ב־2026, בעוד שהשווקים ממשיכים לתמחר תרחיש אגרסיבי יותר של הקלות מוניטריות.