ups
צילום: טוויטר

מניית UPS יורדת לאחר שהמשא ומתן בינה לבין איגוד העובדים נתקע

איגוד Teamsters המייצג למעלה ממחצית עובדי החברה מאיים לפתוח בשביתה בסוף החודש, שביתה שעלולה להיות הגדולה החברה מזה 25 שנה; מ-UPS נמסר כי היא מהווה 6% מהתמ"ג במדינה ושביתה כזו עשויה להשפיע על כלל הכלכלה
דור עצמון |

מניית UPS UNITED PARCEL SERVICE יורדת במסחר לאחר שאיגוד Teamsters, המייצג 340,000 מעובדי החברה, למעלה ממחצית, אמר שהשיחות עם ההנהלה הסתיימו ללא הסכם.

Teamsters פרסמה הצהרה שבה נאמר כי UPS עזבה את השיחות לאחר שהציעה הצעה בלתי מתקבלת על הדעת. UPS הכחישו מצידם ואמרו שהם לא נטשו ושהם גאים בהצעה שהציעו. החברה ביקשה מהאיגוד לחזור לשולחן המשא ומתן.

UPS סיפרה סיפור אחר ואמרה כי Teamsters הם אלו שנטשו את המשא ומתן, "למרות ההצעה ההיסטורית של UPS שמתבססת על השכר המוביל בתעשייה שלנו". "לא הלכנו משם, ולאיגוד יש אחריות להישאר ליד השולחן", הוסיפה החברה.

במקביל, עובדי UPS הצביעו בחודש שעבר בעד אישור שביתה אם המשא ומתן להסכם חדש לנהגים ועובדי המחסנים ייכשל. הם אמרו שהם יסרבו לעבוד לאחר ה-31 ביולי, התאריל בו צפוי להסציים הסכם ההעסקה הנוכחי שלהם.

UPS גדלה מאוד מאז והפכה לחלק אינטגרלי עוד יותר מהכלכלה האמריקאית, כאשר הצרכנים מסתמכים על משלוח מהיר של רוב הפריטים החיוניים לבית. עסקים קטנים המסתמכים על UPS יוכלו לחפש אחר אפשרויות משלוח חלופיות אם כוח העבודה שאינו צפוי לשבות לא יהיה מסוגל לעמוד בביקוש במהלך שביתה שכזו שאם תצא אל הפועל צפויה להיות הגדולה בחברה מזה 25 שנה.

החברה אומרת שהיא מספקת את המקבילה לכ-6% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה. המשמעות היא ששביתה תביא עמה השלכות פוטנציאליות מרחיקות לכת על הכלכלה, במיוחד שרשרת האספקה, שרק החלה להתאושש מהסתבכויות הקשורות למגפת הקורונה. נראה היה שהמשא ומתן מתקדם בשבועות האחרונים, עם הסכמים טנטטיביים על מספר נושאים מאז החלו השיחות על חוזי העסקה חדשים. הצדדים הסכימו לבטל את שיטת השכר הדו-שכבתית לנהגים שעובדים בסופי שבוע ומרוויחים פחות כסף, מה שהיווה נקודת תקיעה גדולה. האיגוד גם אמר שהוא גם הגיע להסכם טנטטיבי לקבוע את יום מרטין לותר קינג ג'וניור כחג מלא בפעם הראשונה.

בחודש שעבר הגיעו האיגוד והחברה להסכם טנטטיבי נוסף לצייד משאיות נוספות בציוד מיזוג אוויר. במסגרת ההסכם הזה, UPS אמרה שהיא תוסיף מיזוג אוויר לרכבי משלוח קטנים בארה"ב שירכשו לאחר ה-1 בינואר 2024. רכבים קיימים לא יקבלו את השדרוג הזה, אבל האיגוד אמר שיהיו להם תוספות אחרות כמו שני מאווררים ופתחי אוורור.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית UPS שמרה על יציבות יחסית בשנה האחרונה ונסחרת כעת תמורת 179.1 דולר ושווי שוק של 153.8 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.