ups
צילום: טוויטר

מניית UPS יורדת לאחר שהמשא ומתן בינה לבין איגוד העובדים נתקע

איגוד Teamsters המייצג למעלה ממחצית עובדי החברה מאיים לפתוח בשביתה בסוף החודש, שביתה שעלולה להיות הגדולה החברה מזה 25 שנה; מ-UPS נמסר כי היא מהווה 6% מהתמ"ג במדינה ושביתה כזו עשויה להשפיע על כלל הכלכלה
דור עצמון |

מניית UPS UNITED PARCEL SERVICE יורדת במסחר לאחר שאיגוד Teamsters, המייצג 340,000 מעובדי החברה, למעלה ממחצית, אמר שהשיחות עם ההנהלה הסתיימו ללא הסכם.

Teamsters פרסמה הצהרה שבה נאמר כי UPS עזבה את השיחות לאחר שהציעה הצעה בלתי מתקבלת על הדעת. UPS הכחישו מצידם ואמרו שהם לא נטשו ושהם גאים בהצעה שהציעו. החברה ביקשה מהאיגוד לחזור לשולחן המשא ומתן.

UPS סיפרה סיפור אחר ואמרה כי Teamsters הם אלו שנטשו את המשא ומתן, "למרות ההצעה ההיסטורית של UPS שמתבססת על השכר המוביל בתעשייה שלנו". "לא הלכנו משם, ולאיגוד יש אחריות להישאר ליד השולחן", הוסיפה החברה.

במקביל, עובדי UPS הצביעו בחודש שעבר בעד אישור שביתה אם המשא ומתן להסכם חדש לנהגים ועובדי המחסנים ייכשל. הם אמרו שהם יסרבו לעבוד לאחר ה-31 ביולי, התאריל בו צפוי להסציים הסכם ההעסקה הנוכחי שלהם.

UPS גדלה מאוד מאז והפכה לחלק אינטגרלי עוד יותר מהכלכלה האמריקאית, כאשר הצרכנים מסתמכים על משלוח מהיר של רוב הפריטים החיוניים לבית. עסקים קטנים המסתמכים על UPS יוכלו לחפש אחר אפשרויות משלוח חלופיות אם כוח העבודה שאינו צפוי לשבות לא יהיה מסוגל לעמוד בביקוש במהלך שביתה שכזו שאם תצא אל הפועל צפויה להיות הגדולה בחברה מזה 25 שנה.

החברה אומרת שהיא מספקת את המקבילה לכ-6% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה. המשמעות היא ששביתה תביא עמה השלכות פוטנציאליות מרחיקות לכת על הכלכלה, במיוחד שרשרת האספקה, שרק החלה להתאושש מהסתבכויות הקשורות למגפת הקורונה. נראה היה שהמשא ומתן מתקדם בשבועות האחרונים, עם הסכמים טנטטיביים על מספר נושאים מאז החלו השיחות על חוזי העסקה חדשים. הצדדים הסכימו לבטל את שיטת השכר הדו-שכבתית לנהגים שעובדים בסופי שבוע ומרוויחים פחות כסף, מה שהיווה נקודת תקיעה גדולה. האיגוד גם אמר שהוא גם הגיע להסכם טנטטיבי לקבוע את יום מרטין לותר קינג ג'וניור כחג מלא בפעם הראשונה.

בחודש שעבר הגיעו האיגוד והחברה להסכם טנטטיבי נוסף לצייד משאיות נוספות בציוד מיזוג אוויר. במסגרת ההסכם הזה, UPS אמרה שהיא תוסיף מיזוג אוויר לרכבי משלוח קטנים בארה"ב שירכשו לאחר ה-1 בינואר 2024. רכבים קיימים לא יקבלו את השדרוג הזה, אבל האיגוד אמר שיהיו להם תוספות אחרות כמו שני מאווררים ופתחי אוורור.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית UPS שמרה על יציבות יחסית בשנה האחרונה ונסחרת כעת תמורת 179.1 דולר ושווי שוק של 153.8 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.