גנסן הוואנג מנכל אנבידיה
צילום: טוויטר

ארה"ב צפויה להודיע על הגבלות בייצוא שבבים לסין - איך אנבידיה תושפע?

חברות יצטרכו לקבל רישיון מיוחד מארה"ב על מנת שיתאפשר להן לרכוש שבבים מאנבידיה ו-AMD
אדיר בן עמי | (9)

ארצות הברית צפויה להגביל את ייצוא שבבי בינה מלאכותית לסין כשבין החברות שיושפעו מכך יהיו אנבידיה NVIDIA COR ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES .  לפי הדיווחים ככל הנראה כבר בתחילת יולי צפויים להיפסק משלוחי שבבים לסין כמו כן לשווקים אחרים שיכולים להוות סיכון לארה"ב, כשחברות יידרשו לקבל רישיון מיוחד בכדי שיוכלו לקבל אספקה.

באוקטובר האחרון ממשל ביידן הודיע כי הוא פועל על מנת לגבש חוקים חדשים שיגבילו מכירות שבבי בינה מלאכותית לסין, זאת לאחר שבשנה שעברה אמרו בבית הלבן כי הם מעוניינים לפעול על מנת לפגוע ביכולות הבינה המלאכותית של סין. הדיווח גרם לאנבידיה לייצר גרסה של השבבים שלה בעלת ביצועים נמוכים יותר שתימכר בשוק הסיני, אך נראה שגם השבבים הללו יאסרו למכירה. 

בארה"ב עובדים גם על צו שיגביל השקעות של אמריקאים בסין בעיקר בכל בכל מה שקשור לבינה מלאכותית ותעשיית המוליכים למחצה. הקושי העיקרי של ארה"ב הוא להבין באילו חברות המפתחות מוצרים מבוססי בינה מלאכותית קיים סיכון ליישום צבאי או מעקב המוני, לעומת שימוש מסחרי. ללא הגדרה ברורה, קיים החשש שהצו ישפיע ללא כוונה על כמעט כל החברות הסיניות, דבר שהממשל מנסה להימנע ממנו ולכן צפויים לעבור חודשים עד שהצו יכנס לפעילות.

באנבידיה אמרו כי הם לא צופים "השפעה מהותית מיידית" היות והביקוש למוצריה הוא חזק. סין נחשבת שוק חשוב לחברות המוליכים למחצה ולהגבלות חדשות יש את הפוטנציאל ליצור אתגרים חדשים לחברות השבבים. "לאחר העדכון על הגבלות הייצוא, המשקיעים יעריכו מה תהיה ההשפעה על יצרניות השבבים", כתבה סוזנה סטריטר מ-Hargreaves Lansdown. "מספר קטן של חברות טכנולוגיה משפיעות על השוק בעקבות הגודל שלהן, כך שכל טלטלה כזו צפויה להופיע במדדים".

הצפי בוול סטריט הוא שנראה לחץ מכירות במניות השבבים בטווח הקרוב, מה שיכול דווקא להוות הזדמנות קנייה למניית אנבידיה שזינקה כבר יותר מ-185% השנה. "אנו מעריכים כי מכירות מרכזי הנתונים בסין תופסות בין 5% ל-10% מסך מכירות מרכזי הנתונים שעומדות על 30 מיליארד דולר השנה", כתב אטיף מאליק מ-Citi. "בסך הכל אנו מאמינים שהביקוש ל-AI יעלה על ההיצע". מאליק חזר על המלצת הקנייה שלו למניית אנבידיה אך ציין כי ההשפעה המוערכת ב-400 מיליון דולר על המכירות בסין צפויה להיות גבוהה בהרבה בעקבות הביקוש המוגבר.

לאחרונה ענקית השבבים הודיעה על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת בריסטול הבריטית במטרה לבנות מחשב-על חדש שיעשה שימוש בשבב שאותו פיתחה החברה, ואשר צפוי להתחרות עם החברות המובילות בתחום, שיתחרה באינטל INTEL CORPORATION  ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES  .

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פאול 01/07/2023 03:20
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים שהסינים לא פועלים בתום לב ויש להם כוונה ברורה להשתלט על כלכלת העולם. דרך אגב, רוב הסינים בטוחים שהמערביים נחותים מהם.
  • 6.
    AMD 29/06/2023 03:58
    הגב לתגובה זו
    NVDA זקוקה לספליט דחוף
  • 5.
    הנבל ו 119 מרוץ חימוש אבדו האנושות (ל"ת)
    29/06/2023 02:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סטלה הזהירי 14 ושרי רוט ימי משיח דרשת צדק לאביון ומשפט לדל ולאוטיזם כי כלו כל הרחמים וזעם נורא קץ האחרית. (ל"ת)
    29/06/2023 02:12
    הגב לתגובה זו
  • לרון 29/06/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
    היכן בכתובים מופיע "אוטיזם"?
  • 3.
    דור מרגל מכרת סודות מדינה והקץ נורא על חרבך אהבת ומשוויצה בגויים נפלת. (ל"ת)
    29/06/2023 02:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא סבלת די סטלה ולא נגלו ונגף מכה ברבנייך. מדינת ג 29/06/2023 02:10
    הגב לתגובה זו
    לא סבלת די סטלה ולא נגלו ונגף מכה ברבנייך. מדינת גויים ערלה פולניה רשעה על חוט השערה.
  • לרון 29/06/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    איך ערלה קשורה למשהו ניקבי?
  • 1.
    לא סבלת די סטלה ולא נגלו ונגף מכה ברבנייך. מדינת ג 29/06/2023 02:10
    הגב לתגובה זו
    לא סבלת די סטלה ולא נגלו ונגף מכה ברבנייך. מדינת גויים ערלה פולניה רשעה על חוט השערה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.