מייסדי פרספטו
צילום: החברה

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו גייסה 67 מיליון דולר

חברת הסטארטאפ ממודיעין, המפתחת רחפנים אוטונומיים לניטור אוטומטי של אתרים תעשייתיים, תעשה שימוש בהשקעה להאצת הפריסה בארה"ב ובעולם לאחר שקיבלה אישור מרשות התעופה האמריקאית
איתן גרסטנפלד | (2)

חברת הסטארטאפ Percepto, המפתחת טכנולוגיות מתקדמות לרחפנים אוטונומיים, השלימה גיוס של 67 מיליון דולר בסבב C בהובלת Koch Disruptive Technologies) KDT). ההשקעה תשמש את החברה להאצת הפריסה בארה"ב ובעולם לאחר אישור שהעניקה רשות התעופה האמריקאית להפעלת הרחפנים גם ממרחק של אלפי קילומטרים.

סבב הגיוס מורכב מגיוס הון וגיוס חוב, ומביא את סך גיוסי החברה מאז הקמתה ללמעלה מ-120 מיליון דולר. בסבב השתתפו גם הקרנות Venture Partners, Delek US Holdings, Atento Capital, Spider Capital ו-Arkin Holdings, שהשקיעו כולן בחברה גם בסבבים הקודמים, כמו גם  קרן Zimmer Partners המשקיעה בחברה לראשונה.

חברת פרספטו, שנוסדה בשנת 2014 ופועלת ממודיעין, מפתחת רחפנים אוטונומיים המבצעים ניטור אוטומטי של אתרים תעשייתיים, בהם מתקני ייצור חשמל, מכרות, מפעלים כימיים, בתי זיקוק ועוד, במטרה לזהות בעיות בטיחות ותחזוקה בתשתיות האתר. הרחפנים יוצאים באופן עצמאי מעמדותיהם, מבצעים את הסיור בתוואי שנקבע וחוזרים במועד להטענה חוזרת, כל זאת ללא צורך במפעיל אנושי באתר. הרחפנים פותחו גם לעבודה בלילה ובתנאי מזג אוויר מאתגרים כמו גשם וערפל. 

מערכת Percepto AIM, המבוססת על בינה מלאכותית ולמידת מכונה, מנתחת את המידע המתקבל מהרחפנים יחד עם חיישנים נוספים המספקים מידע ויזואלי, ומייצרת תובנות כגון זיהוי מגמות, אנומליות וזיהוי סיכונים. אלה משמשים את בעלי התפקידים השונים בארגון בקבלת החלטות, מאפשרים לחברות להעריך סיכונים, להקטין זמני השבתת המתקנים, ולשפר את היעילות התפעולית תוך הפחתת עלויות. באחד המקרים שארע לאחרונה זיהתה המערכת בתוך שעות דליפת מתאן, שלא היה כל סיכוי להבחין בה ללא טכנולוגית הרחפנים והיתה עלולה ליצור נזק גדול לאורך מספר חודשים אם היתה נותרת ללא זיהוי. התוצאה היתה חיסכון של מיליוני דולרים לחברה, הפחתת הסיכון לעובדים ומניעת נזק סביבתי כבד.

פרספטו קיבלה היתר של רשות התעופה האמריקאית FAA להטסת רחפנים באתרים תעשייתיים גם ללא צורך במפעיל באתר, מה שמאפשר להפעיל את המערכת גם ממרחק של מאות ואלפי ק"מ. ההיתר, מאפשר פריסה המונית של רחפנים אוטונומיים באתרים רבים ברחבי המדינה. האישור האמריקאי מצטרף להיתרי הפעלה פרטניים שהעניקו רשויות התעופה לפרספטו בישראל, אירופה ואוסטרליה.

החברה נוסדה בשנת 2014 על ידי דור אבוחצירא (מנכ"ל), שגיא בלונדר (CTO), רביב רז (CPO) ואריאל אביטן (CCO) והיא חברת הרחפנים האוטונומיים המובילה בעולם לשימוש תעשייתי בתחום ניטור אתרים ותשתיות. פרספטו מעסיקה כ-130 עובדים, כמאה מהם במרכז הפיתוח העולמי של החברה במודיעין והשאר בארה"ב, אירופה ואוסטרליה. המערכות של פרספטו פועלות כיום במאות אתרי תשתיות ותעשייה בארה"ב, אירופה, אוסטרליה, ישראל ועוד.

דור אבוחצירה, מייסד משותף ומנכ"ל פרספטו: "התעשייה הכבדה העולמית מתמודדות עם אתגרים גדולים של צורך בפעולה יעילה, אמינה ובטוחה וכל זאת בתקופה של התייקרות העלויות והתיישנות של תשתיות ותיקות. הטכנולוגיה של פרספטו מאפשרת לחברות לחסוך סכומים גבוהים, לזהות מבעוד מועד כשלים בטרם יהפכו לאירועי משבר ולעמוד בדרישות הרגולטוריות המחמירות. אנחנו מודים לכל המשקיעים על האמון בפתרונות של החברה. חלקם שילבו בשנים האחרונות את רחפני פרספטו כחלק בלתי נפרד משגרת העבודה, באתרים השונים שלהם. ההשקעה החדשה, יחד עם האישורים של רשויות התעופה, יוצרים את תנאים אופטימלים להתרחבות משמעותית בשימוש ברחפנים האוטונומיים בתעשייה בארה"ב ובעולם כולו."

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ה 05/07/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    המניה נסחרת בבורסה?
  • 1.
    כל הכבוד. עלו והצליחו (ל"ת)
    רמי 13/06/2023 22:10
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.